Jelentkezz be! [ Új vagy itt? Regisztrálj!]

Bëlga - Az emberi gyarlóság dalai

Az emberi gyarlóság dalai

Mégötlövés, Tokyo és Bauxit (mikrofon, papír és ceruza), valamint Titusz (szinti, szempler és más eszközök, zenei producer), azaz a Bëlga új hangot hozott a magyar könnyűzenébe. Akármennyire szeretnénk, képtelenség bárhová is besorolni sajátos stílusukat. Önmagában már ez is érdekes lenne, s még inkább azzá teszi, hogy a Bëlga tömegeket tudott megfogni szokatlan dalaival.

- Hogyan jött létre a társulat?
Bauxit: - 1998-ban hármunknak, még Titusz nélkül, kedvünk támadt hülyéskedni, s ezt rögzíteni is. A Tilos Rádióban ismerkedtünk meg, adódott tehát, hogy műsorba kerüljön, amit csináltunk. Lemezről szóló alapra rap-eltünk. Tetszett az embereknek. A Tilos CD-in a műsorkészítők produkciói is helyet szoktak kapni, minket is kértek, hogy hozzunk össze egy számot. Ehhez már szükségünk volt olyan emberre, aki elkészíti a zenei alapot. Nem kellett messzire mennünk Tituszért, ő is a Tilosban munkálkodott, DJ-ként.
Titusz: - Eljött hozzám a trió a stúdióba. Megtetszett, amit műveltek. Elkezdtem alapokat készíteni nekik. S egyszer csak azt vettük észre, hogy zenekar lettünk.
Mégötlövés: - Ha pedig zenekar vagyunk, név is kell. Valaki felvetette, hogy Bëlga, s rajtunk ragadt. Már így kezdtük gyártani a számokat.
- Hogyan szabadultak ki a dalok a stúdióból?
Titusz: - Nem hittük volna, hogy bárki is kiadná a lemezünket. Nem is ezért készítettük a számokat. Viszont többekhez eljutottak a felvételek, s arra lettünk figyelmesek, hogy kívülről fújják a nótákat. Ekkor, 2001-ben jelentkeztünk az egyik kereskedelmi tévé Sztárcsináló műsorába.
Mégötlövés: - Viccből neveztünk be.
Bauxit: - Viccből és számításból. Mert az első helyezettnek lemezt ígértek. Ugyan nem mi nyertünk, másodikak lettünk, de nagyobb nyilvánossághoz jutottunk, mint a győztes. Az Est FM az Ovi című dalt folyamatosan műsoron tartotta, még a válogatásalbumukra is felkerült.
- Hogy sikerült megjelentetni az első lemezt?
Mégötlövés: - A sikerek hatására nagy kiadók is kerestek minket, de tudtuk, hogy náluk a dalok nem jelenhetnének meg eredeti formájukban. Mi pedig nem hagytuk volna, hogy akár a szövegbe, akár a zenébe belenyúljanak. Végül 2002 márciusában egy kis cég, a Crossroads adta ki a Majd megszokod című albumot. A Wan2 magazin szerint minden idők huszadik legjobb magyar lemezét... Ezzel robbantunk be, nyáron a Szigeten hatalmas tömeg előtt léptünk fel.
Bauxit: - Nagy szükségünk volt a lemezre, mert addig a közönség élőben nem sokat értett a dalokból. Az otthoni, többszöri meghallgatás után könnyebb volt a műsor befogadása. Ezután Jancsó Miklós filmjében szerepeltünk - ez megint sokat lendített a zenekaron, ráadásul még helyére is tette a Nemzeti hip-hop című számot, amit sokan félreértettek.
- Ez is rajtatok ragadt: nemzeti hip-hop a stílusotok, olvashatjuk sok cikkben. Mit jelent a kifejezés?
Mégötlövés: - Semmit. Hülyeség. Ilyen nincs és nem is lesz. Poén, amit jobb nem magyarázni.
- Idén jelent meg a második album, a Jön a Gólem!, ezúttal az 1G Records kiadásában. Beszéljetek arról, hogyan készült! A Bëlga esetében mintha alárendelt szerepe lenne a zenének. Így van ez?
Mégötlövés: - Szövegcentrikusak a dalok, ez tény, de mégsem hiszem, hogy a zene alárendelt szerepet játszana nálunk. Sőt, a zenék nélkül a szövegek talán nem is lennének érthetőek, pontosabban így együtt tudjuk a legnagyobb hatást elérni. Amúgy én azt gondolom, egyetlent dalt sem jó kiragadni a lemezről - ahhoz, hogy minden a helyére kerüljön az emberek fejében, az egész albumot kell végighallgatni.
Titusz: - Nem feltétlenül. Előfordul ez is és a fordítottja is. A Huszonkét férfi esetében az első az ötlet bedobása volt: legyen egy dal a lemezen a fociról. Elkészült a szöveg, s tudtuk, ehhez karneválos, latinos zene kell. Ugyanakkor a Lottó című dalnál előbb "barkácsoltam" alapot, amire azután a többiek szöveget írtak.
Mégötlövés: - A sokféle szöveg sokféle zenét igényel. Szerencsés volt a találkozásunk Titusszal, mert ő képes bármit elkészíteni. Fogalmam sincs, mással dolgozva milyenek lennének a dalaink.
Titusz: - Bevallom, kezdetben még csak tanultam az eszközök kezelését. Most azért már szert tettem némi rutinra. Az első lemez tele van mintákkal, a másodikon több az élő zene. Ez tendencia, később még inkább erre megyünk.
- Kik közreműködtek a felvételen?
Titusz: - Régi haverjaim. S nem feltétlenül a hagyományos módon. P.G., a Hooligans egykori basszusgitárosa és szövegírója gyakran jár nálam, s ilyenkor megkérem, játsszon valamit ehhez vagy ahhoz az alaphoz. Azután vagy megmarad, vagy összevágok belőlük valamit. Rajta kívül Mr. Rigó és a Hiperkarmából Bérczesi Róbert gitározott a lemezen.
- Élőben hogyan szólal meg a Bëlga?
Titusz: - Ha zenekar kísér minket, menedzserünk, Keleti Tamás dobol, P.G. basszusozik, Rigó és én gitározom. A Szigeten legutóbb így szólalt meg a műsort néhány száma. Más alkalmakkor a fél play-back eszközeivel élünk. Ilyenkor DJ-szett és három élő mikrofon segítségével adjuk elő a dalokat.
- Térjünk rá a szövegekre, ha már szövegcentrikusak a dalok. Ahogy feltűnt, minden egyes szám bizonyos emberek, illetve egyes rétegek ostobaságáról szól. Pontosabban az ostobaságuk ellen.
Bauxit: - A hétköznapi ember hülyeségeiről szólunk. Olyan dolgokról, amelyek egyébként bennünk is megvannak. Az emberi gyarlóságot mutatják be a dalok. Az első lemez keményebben szólt bizonyos rétegek pitiánerségeiről. Most nem annyira embercsoportokat, inkább szituációkat jelenítünk meg. Minden dal a mai magyar valóságról szól. Ehhez nem kell mást tenni, mint itt élni, majd egyszerű nyelvi eszközökkel elmondani a tapasztaltakat.
Mégötlövés: - Persze eltúlozva, hogy nagyobb hatást érjünk el.
- Ezek után még ki mertek menni az utcára? Bárki bármelyik nótát magára veheti.
Mégötlövés: - Ó, ezzel semmi gondunk nincs. Aki ismeri (és szereti) a dalokat, mind úgy gondolja, hogy nem róla szólnak, hanem a többi emberről...
- S mit szól a zenekarhoz az úgynevezett szakma?
Titusz: - Úgy tapasztaltuk, az első lemeznél mindenki szeretett minket, most már azonban némi irigységgel is találkozunk. Leginkább hip-hop körökből, hogy épp az a banda futott be, amelyik nem is igazi hip-hopot játszik. De ez természetes. Érdekesebb a "mainstream" könnyűzenészek csodálkozása: így is lehet csinálni, nem csak előre megtervezve, hogyan szolgáljanak ki egyes rétegeket?
- Pedig van példa arra, hogy otthoni hülyéskedésből lett népszerű egy csapat. Az Irigy Hónaljmirigy például egyetlen szilveszteri házibulira állt össze, ma pedig igazi sztárbanda. Erről jut eszembe: mi lesz, ha titeket is elkap a gépszíj?
Bauxit: - Attól tartok, épp a lényegét veszítené el a Bëlga. Meggondoljuk, mibe megyünk bele, mert szeretnénk megtartani hobbistátuszunkat. Szó volt arról, hogy készítsünk tévéműsort, beszélgetős showba is hívtak minket, de nem vállaltuk. Majd ha már nem lesz ötletünk, ha már végképp kiégtünk, nekiállunk az iparszerű daltermelésnek....
Titusz: - A koncertezés terén is elveink vannak. Nincs hakni, csak teljes bulit adunk, s egy héten mindössze két koncertet vállalunk. Hogy minél tovább megmaradjon ez az állapot. Hogy még mindig hobbi lehessen nekünk a Bëlga.
- De azért csak vannak terveitek.
Bauxit: - Tavasszal országos turnéra indulunk. Ősszel pedig minden bizonnyal megjelenik a harmadik lemez. Csak még nem tudjuk, milyen lesz. Ugyanis gyereklemezben is gondolkodunk.
- Bëlga és gyereklemez?!
Mégötlövés: - Számunkra is érthetetlen módon meg tudtuk szólítani a gyerekeket. Az első lemezen az Ovi, a másodikon a Gólem a kedvencük. A szülők hozzák őket a koncertekre. S ha már így van, igyekszünk egy teljes albumot írni nekik. Természetesen bizonyos szavaktól menteset. De még tényleg nem tudjuk, hogy ez mikor jöhet össze. Egyelőre csak írjuk a dalokat, s majd kiderül, hogy gyerek- vagy felnőttlemez sikeredik-e belőlük.


Megjelent a Zenész magazinban, 2004-ben.





Hivatalos honlap:

Bëlga


Blog:

Bëlga Backstage Diving
Főoldal            Cikkek            Fórum            Közösség            Kapcsolat
Maróthy György © 2006 • Adatvédelmi elvek