Jelentkezz be! [ Új vagy itt? Regisztrálj!]

Kaszás Péter - Határok nélkül adni

Határok nélkül adni

Itt volt az ideje, hogy Kaszás Péter létrehozza saját zenekarát. A még mindig igen fiatal dobos épp tíz évvel ezelőtt, szinte még gyerekként tűnt fel. Előbb Török Ádám és a Mini ütőhangszereseként, majd önállóan a második Dobos Gálán. Az azóta eltelt időszakban sok produkcióban vett részt, többek között tagja volt Gerendás Péter zenekarának, valamint egyik alapítója az Electric Jazz Force együttesnek. Egyre ismertebb és keresettebb muzsikus lett, idén átvehette Cegléden az Arany Dobverő díjat. Most pedig végre itt van Kaszás Péter saját formációja, a Nalanda.

- Az áprilisi Zenészben Birta Miklós említette, hogy a dobosfarsangon mutatkozott be az együttes. Ám azóta sem hallhattunk rólatok.
- Nem véletlenül, mert az csak amolyan előzetes volt, igazából a nyáron indul el a Nalanda – mondja Kaszás Péter. – Két nagyobb koncertünk is lesz. Ami a cikk megjelenésekor még előttünk van, az a Sziget jazz színpadán rendezendő buli, augusztus tizenötödikén este hétkor.
- Ennyi? Két koncert?
- Egyelőre igen, mert elsősorban a lemezre próbálunk. Szeretnénk még az idén felvenni. A zenekart Birta Miki (gitár), Kolta Gergő (basszusgitár), Zana Zoli (szaxofon) és Bubenyák Zoli (billentyűs hangszerek) alkotja. Mindannyian nagyon keresett és emiatt elfoglalt zenészek, ezért nem könnyű az egyeztetés, még a próbák esetében sem.
- Nem szokatlan hogy egy jazzformáció előbb készít lemezt, s csak utána koncertezik?
- Talán valóban nem ez a hagyományos út, de úgy gondolom, segíthet a fellépések szervezésénél, ha már van albumunk. Igaz, így lényegében a közönség visszajelzései nélkül hozzuk létre, s csak a próbákon és a stúdióban, nem pedig a koncerteken formálódnak a dalok, de szükségünk van rá az induláshoz. Sok nagyon jó zenekart hallottam az utóbbi években – többségük már meg is szűnt, talán épp a lemez hiánya miatt. Az viszont biztos, hogy nem maradt utánuk hangzóanyag.
- Milyen zenéről van szó?
- A dalok döntő többségét én írtam, de csapatmunkával nyerték el végleges formájukat. Akadt olyan próba, ahol meg sem szólaltam, végig Miki adta az instrukciókat. De csak az számít, hogy végül olyan dalok szülessenek, amilyeneket mindegyikünk akar, amelyek mind az ötünknek tetszenek. Ez azért is fontos, mert tudom, hogy zenésztársaimnak momentán nyilván fontosabbak a már futó produkcióik. A Nalanda története csak úgy folytatódhat, ha a többiek is lelkesek és szeretik a dalokat. Jelenleg ez a helyzet, azaz nem kísérőzenészekkel dolgozom, hanem valódi zenekarral.
Ami a zenét illeti, nehéz válaszolni a kérdésre. Mert azt írom meg, ami a fejemben van. S ezt nem tudom egyetlen kategóriába sem passzírozni. A dalokban van líra, van rock, van drum and bass és még sok minden. A Nalanda szanszkrit szó, a jelentése: határok nélkül adni. Ilyen ez a zene.
- A határok nélküliséget már értem, de mit jelent az „adni” ebben az esetben?
- Szeretnénk a színpadról átadni érzéseinket, hangulatainkat és persze dallamainkat. Valaki, aki már hallotta néhány dalunkat, azt mondta: van fénye ennek a zenének. Örülök, hogy ez a véleménye, mert igyekeztem a megszokottnál több pozitívumot megjeleníteni a számokban.
- Ezt hogy érted?
- A magyar jazzélet sokszor kesergő, szomorú, ahogy szenvedve játszanak a muzsikusok kis helyeken, sokszor valóban méltatlan körülmények között. De nem hiszem, hogy ez előbbre vihetne minket. Tehát épp a fordítottját szeretnénk színpadra vinni, azaz pozitív hangulatot sugároznánk a zenénkkel.
- Milyen eszközökkel?
- Dallamos a zenénk, nem használunk „méhen kívüli”, szinte értelmezhetetlen skálákat. Fontos, hogy a közönség értse a dalainkat. Tudom, bizonyos körökben eleve gyanús, ha befogadható a zene, de belőlem ez jön. Nem arról van szó, hogy megírom a számot, majd elkezdek lefaragni belőle.
- Hogyan szerzel zenét?
- Az esetek döntő többségében leülök a szinti elé, játszom valamit, s abból vagy lesz dal, vagy nem. Sosem tanultam zeneszerzést, csak zeneelméletet, talán ezért sem érdekelnek a szabályok. Bár gyanítom, hogy a zeneszerzéssel is hasonló a helyzet, mint a regényírással. Ugye azt szokták mondani, hogy három aranyszabálya van a regényírásnak, de senki nem tudja, melyik ez a három…
Egyébként azt vettem észre, hogy az a jó dal, amiből a szerző is tanul. Hogy honnan hová lehet eljutni a zenében. Tehát a szintis, számítógépes zeneszerzés az, ami igazán fekszik nekem, bár persze előfordult, hogy egy groove-ból született a dal.
- Korábban is írtál számokat?
- Az Electric Jazz Force egy dalomat játszotta, s írtam pár nótát Martonosi György doboktató könyvéhez. Természetesen hosszabb ideje próbálkozom zeneszerzéssel, de a Nalanda az első komolyabb produkció, ami az én dalaimra épül.
- Változtatott a dobolásodon, hogy már szerző is vagy?
- Nyilván igen, ami talán már abból is érzékelhető, hogy a dalaim nem dobcentrikusak. Eleve nem ebben gondolkodtam, én nem szeretem azokat a lemezeket, ahol már az első szám elején is csak a dobos tudja, hogy hol az egy… A zene felől közelítek dobolásnál is, ezt hozta magával a szerzői nézőpont.
- Otthon veszitek fel a lemezt, édesapád stúdiójában?
- Nála készült a jól szóló demó, de az albumot együtt játszva szeretném felvenni, s az nálunk nem lehetséges. Eleve élőben könnyen reprodukálható dalokat írtam, tehát több jöhet ki az ilyen jellegű felvételből. Az együtt muzsikálás öröme, az egymást inspiráló rezgések így érezhetők lesznek a lemezen is, nemcsak a koncerteken.
- Most kizárólag a Nalandára koncentrálsz?
- A másik fő vonal a Free Style Chamber Orchestra. Nagy Jancsi és Birta Miki hozta létre a huszonöt tagú zenekart. Ahogy az említett interjúban elmondta, klasszikus vonósok és fafúvósok mellett modern kvartett: gitár, bőgő, zongora és dob szólal meg. Kortárs zenét játszunk, befogadható formában. Jancsinak nemrég mutattam két számot, tetszettek neki, úgyhogy hamarosan talán az én szerzeményeim is a műsor részét képezik majd. De a következő két nagy koncerten, augusztus hatodikán Kapolcson és szeptember tizenhatodikán a Budapest Jazz Fesztiválon még biztosan nem szólalnak meg.
- Időnként popprodukciókban is részt veszel.
- Az első időkben elgondolkodtam, hogyan álljak hozzájuk. Nem úgy értem, hogy nem szívesen kezdtem bele. Nem, inkább azt kerestem, hogyan lehetne élőben jobbá tenni az adott produkciót. Ez izgalmas feladat, komoly kihívás. Azt már talán ki sem merem mondani, hogy időnként élveztem is a muzsikálást…
- Most természetesen nem Gerendás koncertjeiről vagy Bill lemezéről beszélünk, hanem arról a könnyűzenéről, ami a kereskedelmi médiából ömlik a nyakunkba. Mégis: hogyan lehet ezt élvezni?
- Sokan bántják a popelőadókat, aminek gyakran van is alapja, de természetesen akadnak kivételek. Élőben időnként igenis vannak jó pillanatok. Lehetne még több is belőlük, ha nem azt látná a kezdő előadó mintaként, hogy a lemezkészítés után a hakni jön, egész évben a pingpongasztalokon állva. A magyar popszakma sajnos alig termel ki olyan énekeseket, énekesnőket, akik zenekar előtt tudnának fejlődni, zenekarral teljesednének ki.
- Mintha szívügyed lenne a pop is…
- Nem hiszem, hogy az elfordulás vagy az ellenségeskedés bármi jóra vezetne. Amúgy pedig vannak popdalaim is. Igaz, eddig hiába osztogattam az anyagot, mindenki azt mondta, hogy nem illik a magyar közegbe. Nem ilyen zenék szólnak a rádiókból, tévékből. De nem adom fel, a cikk megjelenésekor már működő honlapomra előbb-utóbb felteszek pár dalt közülük. De most természetesen a Nalanda a fontosabb, ezért is készül az oldal.
Az lehet a gond, hogy nem tudom, mi a vezérlőelv a mai magyar popzenében. Ha egyáltalán van vezérlőelv. Vagy ha egyáltalán van mai magyar popzene. Az egész ország a múltban él, a történelmen kesereg, s így van ez a poppal is. A korosabb előadók húsz-harminc éves felvételekre tátognak, a fiatalabbak pedig régi slágereket dolgoznak fel. Ez gyorsan megfojthatja a magyar könnyűzenét. Ráadásul, ha már vezérlőelvet keresek, mintha az volna a média szerkesztőinek és a kiadók vezetőinek kiindulópontja, hogy az emberek hülyék. Márpedig így sehová sem lehet jutni. Előre biztosan nem.
- Megnyugvás lehet számodra a Nalanda. A készülő honlap tehát elsősorban a saját zenekarról fog szólni?
- Bár az én nevemet viseli az oldal, természetesen komoly helyet kap a Nalanda. Terveim szerint sok letölthető zenével. Azért is tartom fontosnak az internetes megjelenést, mert kíváncsi vagyok az emberekre. Bármilyen témáról szívesen beszélgetnék velük a fórumon. Már nagyon várom, hogy elinduljon a honlap. A Mentha készíti, méghozzá olyan adminisztrációs felülettel, hogy minden részéhez hozzáférhetek otthonról, azaz igazán közel leszek a történethez.


Megjelent a Zenész magazinban, 2005-ben.





Hivatalos honlap:

Kaszás Péter


Nalanda dalrészletek:

BloodyFunk

Esor

Néhány szóban rólad
Főoldal            Cikkek            Fórum            Közösség            Kapcsolat
Maróthy György © 2006 • Adatvédelmi elvek