Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
1999
| Szekeres Tamás - Akkor és most
Szekeres Tamás - Akkor és most
Éppen egy Ă©vtizede szenved gitármániában Szekeres Tamás. Azaz 1989-ben jelent meg elsõ önállĂł albuma, a Guitarmania. Akkor kevesen gondolták, hogy nem pusztán kitĂ©rõrõl van szĂł, s a gitárosrĂłl tĂz Ă©v mĂşlva is elsõsorban szĂłlĂłpályafutása kapcsán esik szĂł.
- Mielõtt a jubileumról beszélnénk, kérlek, szólj hozzá a Zenész legutóbbi interjúiban felmerült kérdéshez. A magyar és a külföldi lemezek megszólalása közti különbségrõl beszélgettünk zenészekkel, hangmérnökkel. A te lemezeid küföldön is megjelennek, ugyanakkor Törökbálinton, a P stúdióban dolgozol. Miért?
- Mert elĂ©gedett vagyok a stĂşdiĂłval Ă©s KĂĽronya MiklĂłs hangmĂ©rnökkel- mondja Szekeres Tamás.- S nem csak Ă©n nem találok kivetnivalĂłt a rögzĂtett hangzásban, kĂĽlföldön sem panaszkodnak rá. Lenne alkalmam kinti stĂşdiĂłban dolgozni, de eszembe sem jut kimozdulni TörökbálintrĂłl.
- Mennyi idõbe telt új albumod, a King Street Blues felvétele?
- Fogalmam sincs. Még '97-ben kezdtünk dolgozni rajta, de nem volt folyamatos a munka. Közben készült el az Omega-lemez, Keresztes Ildikó albuma, s még klasszikus gitár anyagot is felvettünk.
- Tipped sincs, hány órát tölthettél a lemez dalaival a stúdióban?
- Nem számoltam össze, de Ăgy visszagondolva lehetett hat-nyolcszáz Ăłra. A Blue Syndicate felvĂ©teleire ennĂ©l is több idõ ment el, hiszen vokális dalok is szerepeltek rajta, illetve a King Street Blues számai a szokottnál kiĂ©rleltebbek voltak. Nagyon tudtam, hogy mit szeretnĂ©k.
- Eddig szinte mindenki azt mondta, leginkább a kevés stúdióidõ miatt szegényes sok magyar lemez hangzása. Nálad ezzel tehát nincs gond.
-
KĂ©t-három hĂ©t alatt nem lehet jĂł anyagot kĂ©szĂteni, ez biztos.
Az idõtĂ©nyezõ valĂłban nagyon fontos, ám a vĂ©geredmĂ©nyt más is alakĂtja. A feljátszás minõsĂ©ge szerintem mĂ©g a hangszerek Ă©s a berendezĂ©sek minõsĂ©gĂ©nĂ©l is döntõbb. Hogy a zenĂ©sz hogyan játszik, illetve a zenĂ©szek hogyan játszanak egyĂĽtt. Sok muzsikus kiválĂł a koncertszĂnpadon, a felvĂ©telkor viszont nem tudja hozni ezt a szintet. Mert kĂ©ptelen stĂşdiĂłban, stĂşdiĂłtechnikában gondolkodni. Ilyen esetben hiába van kĂ©t Ăłra helyett kĂ©t nap, mondjuk egy szĂłlĂł felvĂ©telĂ©re, nem lesz jobb az eredmĂ©ny. Azután ott van az a mentalitás is, hogy ha nem sikerĂĽl tökĂ©letesen a feljátszás, nem kezdik Ăşjra a felvĂ©telt. "Majd a keverĂ©snĂ©l jĂłl fog szĂłlni"- mondják. De hiába a pulttal valĂł "bĂ»vĂ©szkedĂ©s",
a tökéletlen nem válhat tökéletessé.
- A King Street Blues egyik dala a Then And Now. Játsszunk "akkor és most"-ot! Az elsõ album mennyi idõ alatt készült?
- Három hetem volt rá.
- Hány gitárod volt akkor és mennyi van most?
- TĂz Ă©ve nĂ©gy, ma pedig... Nos, Ăşgy harminc körĂĽl lehet.
- Kell ennyi?
- Nem. De mindegyik hangszeremnek van egyfajta sound-ja, amit nem szeretnĂ©k elveszĂteni. Valamelyiken ugyan csak egy dalt játszottam, mondjuk a Guitartales-en, de rossz lenne arra gondolni, hogy soha többĂ© nem tudnám használni hozzá, ha kedvem támad eljátszani. KĂ©t gitár sosem szĂłl egyformán, mĂ©g akkor sem, ha egyazon szĂ©riábĂłl valĂł.
Minden hangszernek lelke, egyénisége van.
EgyĂ©bkĂ©nt a kĂĽlföldi nagy gitárosoknak akár száz-százötven hangszerĂĽk is van. S ha már az Ă©n lemezeim az õ albumaikkal egy polcon állnak a boltokban, illik felszereltsĂ©gben is követnem õket. Egy polcon szerepelni nem csak dicsõsĂ©get, felelõssĂ©get is jelent. EgyĂ©bkĂ©nt azt hiszem, tĂz hangszer után már mindenki annyi gitárt tart, amennyit jĂłnak lát, vagy amennyit enged az anyagi helyzete. Mert tĂznek elegendõnek kell lennie a kĂĽlönfĂ©le munkákhoz. Annak, aki lelkiismeretesen mĂ»veli a szakmát Ă©s csak egyetlen stĂlusban tevĂ©kenykedik, nĂ©gy-öt gitárra lehet szĂĽksĂ©ge, de a több zenĂ©ben megfordulĂłnak Ă©s kĂsĂ©rletezni szeretõnek kell a tĂz.
- A King Street Blues a jubileumra készült? Meghallgatva úgy tûnik, idézed benne a múltat. S újra tisztán instrumentális a lemez, akárcsak a Guitarmania volt.
- Az Ăşj album szándĂ©kosan rĂmel az elsõ lemezre. Olyan aprĂłságokban is, mint hogy ezen Ă©s azon is kilenc dal hallhatĂł. Szerintem Ă©pp olyan a King Street Blues, mint a Guitarmania, egyetlen kĂĽlönbsĂ©ggel. Hogy közben eltelt tĂz Ă©v.
- Mit gondolsz, sokat fejlõdtél ezalatt?
- Ăšgy hiszem, hogy igen, hiszen nem ĂĽldögĂ©ltem ölbe tett kĂ©zzel. De itt nem csak a technika a fontos. Letisztultabb lett a játĂ©kom tĂz Ă©v alatt, ami szerintem elsõsorban annak köszönhetõ, hogy nyugodtabb, kĂ©nyelmesebb körĂĽlmĂ©nyek között tudok zenĂ©lni.
Az elsõ lemezeimmel mĂ©g bizonyĂtanom kellett, hogy egyáltalán van-e lĂ©tjogosultsága a szĂłlĂłpályámnak, mĂg ma már felszabadultan gitározhatok.
- Kik játszanak veled a lemezen?
- Az alapzenekart, a Szekeres Projectet Póka Egon, Benkõ László és Debreczeni Ciki alkotja. A hangmérnök-producer Küronya Miki három számban basszusozik, Gömöry Zsolt két nótában billentyûzik, s Tony MacAlpine dalát, a Tears of Saharát ugyanúgy Maróthy Zoltánnal gitározom duettben, mint legelsõ önálló koncertemen.
- Lesz jubileumi buli?
- Jelen pillanatban nem látok tovább az Omega-koncertnél. Illetve azt már tudom, hogy mennyi izgalmas stúdióprodukció vár rám õsszel. Bõven lesz dolgom, tehát aligha jut idõ szervezési feladatokra. Amiktõl egyébként is irtózom. Hogy mennyi lámpa, hangfal legyen, mennyibe kerül a bérlés, a plakátozás. Hiába adom át a munka nagy részét szakembernek, a lelkiismeretes elõadónak ezekre a részletekre is oda kell figyelnie. Úgy gondolom, idén aligha lesz nagy bulim.
- Szinte ki sem lehet robbantani tĂ©ged a stĂşdiĂłbĂłl. Nem lehet, hogy ott jobban Ă©rzed magad, mint a szĂnpadon?
- Nem,
a koncertek lĂ©gköre semmivel sem helyettesĂthetõ.
Igaz, a stĂşdiĂłban valĂł alkotás hangulata sem. A kettõ szorosan egymáshoz tartozik. A "gyermeket" a stĂşdiĂłban hozom lĂ©tre, s azután a szĂnpadokon viszem ki a valĂł Ă©letbe. Egyik nem lĂ©tezhet a másik nĂ©lkĂĽl, s mindkettõ csodálatos. Viszont a koncertek esetĂ©ben több mĂşlik nem zenei dolgokon, s ez az, ami zavar, ami visszafog. Ha ma este hĂ©tre kimegyek Törökbálintra, tudom, hogy egĂ©sz Ă©jszaka muzsikálni fogok Ă©s hogy ettõl jĂłl fogom Ă©rezni magam. De ha dĂ©lben beĂĽlök a kocsiba, hogy elmenjek egy határmenti városkába koncertezni, mĂ©g nem tudhatom, lesz-e egyáltalán buli. A stĂşdiĂłban nincs szervezĂ©si kockázat, a koncertnĂ©l viszont bõven akad.
- Mit fogsz csinálni õsszel a stúdióban?
- Nagy megtiszteltetĂ©s, hogy Adamis Annával közös szerzõi lemezt kĂ©szĂthetek. KĂłbor Mecky ajánlott minket egymásnak. Sokan Ă©nekelnek, zenĂ©lnek majd az albumon, mi a dalokat Ărjuk. Ezután nekilátnĂ©k a Guitar Hardware III. felvĂ©teleinek. Az elsõ kĂ©t lemezen kĂĽlföldi gitárosok szerzemĂ©nyei szerepeltek, most magyar dalok következnek. A szerzõk játĂ©kával, ugyanis duettlemezrõl van szĂł. MĂ©g nem tudom, kikkel kĂ©szĂtem el, elsõsorban a bõsĂ©g zavara miatt. Rengeteg a kiválĂł magyar gitáros. A tervezett dupla album másik felĂ©n a Gibson gitárverseny gyõztesei kapnának lehetõsĂ©get. MĂ©g az õsszel fel kell vennĂĽnk Keresztes IldikĂł második lemezĂ©t, s remĂ©lem, hogy Ăşj Omega-album is kĂ©szĂĽl.
- TĂ©rjĂĽnk vissza gitármániádhoz. TĂz Ă©ve hitted volna, hogy ennyi ideig megmaradsz mellette?
- SzĂłlĂłpályámat nem tĂz Ă©vre vagy nem tĂz lemezre terveztem.
Egy életen át akartam és akarom csinálni.
Amikor kĂ©sz lettem a Guitarmaniával, s visszahallgattam, Ă©reztem, hogy ez Ă©n vagyok. S azĂłta is ezt Ă©rzem, minden lemezemnĂ©l, mĂ©g akkor is, ha egy-kettõn vokális dalok is helyet kaptak. Ebben a zenĂ©ben tudom a leginkább magamat adni. Nagy szerencse, hogy mások is kĂváncsiak rá, hiszen csak ezĂ©rt folytathatom. Csodálatos dolog, hogy nem mások szempontjai szerint kell dolgoznom, hanem azt tehetem, amit szeretnĂ©k. Mindezeken tĂşl azĂ©rt is áll közel hozzám ez a stĂlus a rockon belĂĽl, mert rĂmel a klasszikus zenĂ©re. Sem felkĂ©szĂĽltsĂ©gben, sem hangszeres játĂ©kban nem Ă©rzek kĂĽlönbsĂ©get a King Street Blues vagy a klasszikus darabokat tartalmazĂł La Catedral között. MindkĂ©t zene annyira lesz jĂł, amilyen jĂłl gitározik benne az ember. Csak ez számĂt, semmi más. Egyes stĂlusoknál a zenĂ©nĂ©l fontosabb tĂ©nyezõ lehet az Ă©nekes fazonja vagy a dalszöveg mondanivalĂłja - itt azonban
csak a zene számĂt.
- Még nem érzed az instrumentális, gitárcentrikus rock korlátait?
- Minden zenĂ©nek megvannak a maga korlátai, ez termĂ©szetes. RemĂ©lem, nem azt Ă©rted ezalatt, hogy unalmasak a dalaim, mert nagyon is törekszem a változatosságra. EzĂ©rt is szoktam idõrõl-idõre vokális nĂłtákkal elõállni. A korlátok egyĂ©bkĂ©nt már csak azĂ©rt sem zavarnak, mert ha mást akarok csinálni, megtehetem. Ott van mĂ©g nekem a klasszikus gitározás, valamint a más zenĂ©szekkel valĂł munkáim. Ezek kiegĂ©szĂtik szĂłlĂłpályámat. Sõt, mĂ©g segĂtenek is, hogy fel tudjak töltõdni a saját albumaimhoz. Ami feltĂ©tele annak, hogy jĂłl sikerĂĽljön a produkciĂł. CsakĂşgy, mint az, hogy már elĂ©rtem:
sehová nem kell sietnem.
Ezt a tĂz Ă©v eredmĂ©nyeinek köszönhetem. Ăšgy Ă©rzem, ennyi idõ elteltĂ©vel már van nĂ©mi jogom arra, hogy Ă©n formáljam az esemĂ©nyeket, s ne az esemĂ©nyek formáljanak engem. Errõl jut eszembe, hogy egykori tanárom, Szendrey-Karper LászlĂł mĂ©g tizenĂ©veskĂ©nt arrĂłl faggatott egy hegedĂ»virtuĂłzt, nem fĂ©l, nem izgul-e, hogy mellĂ©fog a koncerten. "Dehogy, fiam"- szĂłlt a felelet, "csak az elsõ hĂşsz Ă©v a nehĂ©z!" Mindent összevĂ©ve lĂ©nyegĂ©ben ennyi ideje vagyok a szakmában, s már Ă©rtem, mire gondolt a mester.
Egyre inkább el tudom választani, mi a lényeges és mi a kevésbé lényeges.
Ha jobb vagyok, mint tĂz Ă©ve voltam, akkor leginkább ettõl vagyok az.
Megjelent a Zenész magazinban, 1999-ben.
Hivatalos honlap:
Szekeres Tamás
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•