Jelentkezz be! [ ŕj vagy itt? RegisztrŠlj!]

After Crying - Eszmény és valóság

Hat √©v eltelt√©vel jelentkezett √ļj st√ļdi√≥albummal a magyar progressz√≠v zene k√ľlf√∂ld√∂n is elismert kiv√°l√≥s√°ga. Az After Crying Show k√ľl√∂nleges alkot√°s - alighanem m√©g sok √©v m√ļlt√°n is a valaha k√©sz√ľlt legjobb honi lemezek k√∂z√∂tt fogj√°k emlegetni. √Črdekes, hogy a zenekar "illegalit√°sba" vonul√°sa ut√°n egy √©vvel j√∂tt l√©tre. Hogy az id√©z√Ķjeles kifejez√©s mit jelent ez esetben, term√©szetesen arr√≥l is besz√©lgett√ľnk az egy√ľttes k√©t tagj√°val, Egerv√°ri G√°borral √©s G√∂rg√©nyi Tam√°ssal.

- Miért kellett ennyit várni az albumra?
G√∂rg√©nyi: - Pr√≥zai ok miatt: nem volt p√©nz√ľnk az elk√©sz√≠t√©s√©re. Magasra tett√ľk a l√©cet, nem akartunk nem el√©gg√© kidolgozott, vagy nem megfelel√Ķ hangz√°s√ļ anyagot l√©trehozni. Id√Ķk√∂zben t√∂bben is csal√°dot alap√≠tottunk, s nehezen tudtuk volna megszervezni, hogy legyen egy teljes √©v√ľnk a lemez k√©sz√≠t√©s√©re, mint kor√°bban. Persze amint tal√°ltunk t√°mogat√≥kat, belev√°gtunk a dologba. Mivel a koncepci√≥ m√°r k√©t √©ve adott volt, s egyre gy√Ľltek az √∂tleteink, k√∂nnyen ment a munka.
Egerv√°ri: - Id√Ķk√∂zben mi is eljutottunk oda, hogy m√°r otthon is k√©sz√≠thet√ľnk felv√©teleket. A sz√°m√≠t√≥g√©pek megk√∂nny√≠tik az alkot√°st. √Črdekes, hogy mennyire kit tud ny√≠lni az √ļj munkam√≥dszert√Ķl az ember "hibakeres√Ķje". Olyan apr√≥s√°gok miatt vett√ľnk fel √ļjra egy-egy r√©szletet, amelyek t√≠z √©ve nem √©rdekeltek volna minket. Igaz, vesz√©llyel is j√°rhat a g√©pi eszk√∂z√∂k haszn√°lata. Egykor ugye bement a rockbanda a st√ļdi√≥ba, a zen√©szek ittak egy keveset, majd egy√ľtt elj√°tszott√°k a n√≥t√°kat. S volt is h√ļz√°sa. Nos, ez t√Ľnhet el el√Ķsz√∂r, b√°r nem t√∂rv√©nyszer√Ľen, ha odafigyel√ľnk, megmaradhat.
G√∂rg√©nyi: - Az After Crying persze nem kiz√°r√≥lag a rock, hanem a klasszikus zene fel√Ķl is k√∂zel√≠t. A kompoz√≠ci√≥k l√©trehoz√°sa, a hangszerel√©s mindig is apr√≥l√©kos munk√°val j√°rt. A mai technika a felv√©telkor is lehet√Ķv√© teszi, hogy ugyan√≠gy j√°rjunk el. Azaz, b√°rmilyen √©rdekes, de ezen a t√©ren nincs ellentmond√°s a r√©gi √©s az √ļj m√≥dszerek k√∂z√∂tt.
- Mennyit változott a zenétek hat év alatt?
Egerv√°ri: - Alapvet√Ķen nem v√°ltozott. A felfog√°sunk ugyanaz maradt. A hangz√°svil√°g viszont jelent√Ķsen √°talakult. Az ortodox rajong√≥k el√Ķsz√∂r tal√°n csak f√©lve, a villanyt leoltva merik feltenni a lemezt, de megnyugtathatom √Ķket: nem lesz semmi bajuk att√≥l, hogy ez√ļttal szekvenszereket, dobg√©peket is haszn√°ltunk. Annyira ez sz√≥l mindenhonnan, s r√°ad√°sul m√©g van is benne valami, ami megfogja az embert, hogy nem mehett√ľnk el sz√≥ n√©lk√ľl mellette. Am√ļgy m√©g a szimfonikus hangszerel√©sekbe is t√∂k√©letesen bele tudott simulni.
G√∂rg√©nyi: - Ha a g√©pek boldogtalann√° teszik az embert, ki kell dobni √Ķket. Ha viszont k√©pesek minket boldogg√° tenni, foglalkoznunk kell a haszn√°latukkal. Olyan vil√°gban √©l√ľnk, ahol mindenki haszn√°lja ezeket az eszk√∂z√∂ket. Ha Madridba megyek, igaz√°n akkor √©rtenek meg, ha tudok spanyolul. A zen√©ben is fontos, hogyan sz√≥l√≠tjuk meg az embereket. Mi √ļgy k√©sz√≠t√ľnk lemezt, hogy el√Ķtte k√∂r√ľln√©z√ľnk, mi van a vil√°gban. Milyen zen√©k, milyen technik√°k, milyen √©rz√©sek a meghat√°roz√≥ak.
- Az albumot hallgatva nekem √ļgy t√Ľnt, nemigen szeretitek ezt a vil√°got...
G√∂rg√©nyi: - A vil√°gon uralkod√≥ fel√ľletess√©get nem szeretj√ľk. A felsz√≠nen fel√ľletes emberek kiab√°lnak, s nem tudni, mi van a m√©lyben. Pedig biztosan van valami, hiszen az emberek reggelente felkelnek, vajaskenyeret kennek, iskol√°ba k√ľldik a gyerekeket. Azaz l√©teznek, "m√Ľk√∂dnek".
Egerv√°ri: - √Čn nem mondan√°m, hogy nem szeretj√ľk a vil√°got. Hiszen rengeteg szeretnival√≥ van benne. De sokan rossz ir√°nyba akarj√°k tolni. Mi csak rem√©lhetj√ľk, hogy a vil√°g nem akar arra menni.
- Amikor kiad√≥tokt√≥l, a Periferic Records vezet√Ķj√©t√Ķl, B√∂sz√∂rm√©nyi Gergelyt√Ķl megkaptam az albumot, el√Ķsz√∂r a bor√≠t√≥t mutatta meg, s azt mondta, ezek ut√°n t√∂bb√© nem h√≠vnak titeket Amerik√°ba. Lel√°ncolt Emberi Jogok Nyilatkozata, hamburgert√Ķl h√°jass√° v√°lt Mona Lisa √©s m√°s megh√∂kkent√Ķ k√©pek d√≠sz√≠tik a bookletet.
G√∂rg√©nyi: - Szabad kezet adtunk lemezbor√≠t√≥ink k√©sz√≠t√Ķj√©nek, Beleznai Korn√©lnak, s √Ķ ezt kiv√°l√≥ alkot√°sokkal h√°l√°lta meg. Ami Amerik√°t illeti, nem az √©szak-amerikai kontinensen elhelyezked√Ķ orsz√°gra gondolunk. Hanem a virtu√°lis vil√°gbirodalomra. Ami m√°r indul√°sakor abszurd m√≥don kezdte hirdetni saj√°t ig√©j√©t. Szabads√°got √©s emberi jogokat hirdettek az √Ķslakosok lem√©sz√°rl√°sa ut√°n, rabszolg√°kat tartva.
- Kurt Vonnegut több könyvében emlegeti, hogy maga Thomas Jefferson is rabszolgákat tartott. S hogy az emberi jogok csak az emberre, azaz akkori értelmezésben a férfira vonatkoznak. Igaz is, rögtön az amerikai író jutott az eszembe, amikor megláttam a borítót.
Egerv√°ri: - Lemezk√©sz√≠t√©s k√∂zben nem gondoltunk r√°, de val√≥ban az eg√©sz albumra jellemz√Ķ a vonneguti fanyars√°g, a dolgok kicsavar√°sa, s a humor. Ez az els√Ķ After Crying lemez, aminek hallgat√°sa k√∂zben fel is nevethet az ember. S nem lehet tudni, mikor fordul tragikusan komolyra a t√∂rt√©net.
G√∂rg√©nyi: - Visszat√©rve Amerik√°hoz, nem az amerikai emberekkel van bajunk. Ink√°bb, amit m√Ľvelnek vel√ľk √©s vel√ľnk. √Čpp egy amerikai politikus mondta a nyolcvanas √©vekben, hogy az √ļj √©vezred kezdet√©re feleslegess√© v√°lik a vil√°g lakoss√°g√°nak nyolcvan sz√°zal√©ka. √ćgy is lett, s most kell valami, amivel elterelik az emberek figyelm√©t arr√≥l, hogy feleslegesek. Ak√°r h√°bor√ļval is, az √ļj showm√Ľsorral. A lemez v√©gs√Ķ soron kett√Ķss√©get mutat be: a benn√ľnk √©l√Ķ eszm√©nyt, hogy milyen lehetne a vil√°g, illetve a jelenlegi val√≥s√°got.
Egerv√°ri: - Nekem legink√°bb azt tetszik, hogy k√©pesek voltunk t√°vols√°gtart√≥ albumot csin√°lni. √Ėregsz√ľnk rendesen, a vil√°gszeml√©let√ľnk is t√°vols√°gtart√≥. Gyakran √©rzem, hogy nem tudok igaz√°n r√©szt venni a vil√°gban. S hogy vagy mindenki marslak√≥, vagy √©n vagyok az. Ha t√∂bb ilyen ember j√∂n √∂ssze, r√°ad√°sul √©ppen egy zenekarban, abb√≥l ilyen anyag s√ľlhet ki. Az az √©rdekes, hogy k√©pes vagyok "rendes" lemezk√©nt hallgatni. Biztosan sok m√°s zen√©sz is √ļgy gondolkodik, hogy vannak a "rendes" lemezek, meg vannak a saj√°tok. Az After Crying Show nekem √ļgy t√Ľnik, mintha "rendes" lenne, azaz be tudom tenni a CD-j√°tsz√≥ba. Tal√°n az√©rt is, mert a letisztul√°s fel√© haladunk, a kompoz√≠ci√≥k er√Ķsebbek √©s √©rettebbek, mint valaha.
- A hat év alatt a tagság is változott.
G√∂rg√©nyi: -Az el√Ķz√Ķ st√ļdi√≥albumot √∂ten k√©sz√≠tett√ľk, vend√©gdobos seg√≠ts√©g√©vel. Vedres Csaba kiv√°l√°sa √≥ta ez az √∂t ember az After Crying alkot√≥magja, hossz√ļ ideje egy√ľtt zen√©l√ľnk Pejtsik P√©terrel, Torma Ferenccel √©s Winkler Bal√°zzsal. De h√°t ez nem koncertfel√°ll√°s, mindig kellett k√∂zrem√Ľk√∂d√Ķket keresn√ľnk, legal√°bb egy dobost. Az elm√ļlt √©vekben tal√°ltunk r√° Madai Zsoltra √©s Lengyel Zolt√°nra, ma m√°r √Ķk is tagok. Az √©nekes-k√©rd√©s sok√°ig nem volt megoldott, kor√°bban mindig hangszeresek fakadtak dalra a zenekarban. Kider√ľlt, hogy jobb volna, ha lenne valaki, akinek ez a f√Ķ foglalatoss√°ga. L√©gr√°di G√°borral n√©gy √©ven √°t voltunk egy√ľtt, neki st√ļdi√≥album nem jutott, csak koncertlemez. T√°voz√°sakor rohamtemp√≥ban kezdt√ľnk √©nekes ut√°n n√©zni, s r√°lelt√ľnk B√°tky Zolt√°nra, a Stonehenge frontember√©re. S r√° kellett j√∂nn√ľnk: kezdett√Ķl √Ķt kerest√ľk.
Egerv√°ri: - Els√Ķ k√∂z√∂s bulink Belgiumban, egy pubban volt. Az utaz√°s sor√°n, a buszban m√°r n√©h√°ny kilom√©ter ut√°n kider√ľlt, hogy Zoli t√∂k√©letesen illik a zenekarba. Mintha mindig is vel√ľnk lett volna. A puzzle utols√≥ darabja is a hely√©re ker√ľlt.
- A felv√©tel is kirak√≥s j√°t√©k m√≥dj√°ra zajlott? Hiszen nem csak az otthonokban, t√∂bb st√ļdi√≥ban is dolgoztatok.
Egerv√°ri: - Az akusztikus felv√©teleket a R√°di√≥ 6-os st√ļdi√≥j√°ban k√©sz√≠tett√ľk, a dob, a zongora, a csell√≥ √©s a f√ļv√≥sok megk√≠v√°nt√°k az ottani kiv√°l√≥ akusztik√°t. M√©g a sok ut√≥munka ellen√©re is hallani p√©ld√°ul a dobokon, hogy milyen j√≥l sz√≥lt az eredeti hang. Az √©nekfelv√©telek az Arionban zajlottak, m√©g n√©mi √©nek √©s a kever√©s helysz√≠ne az Inita volt, Noszticzius Vilmossal. A master Lipp√©nyi G√°bor keze √©s f√ľle munk√°ja. T√∂bb fel√Ķl hallottam, hogy b√°rmilyen cuccb√≥l kiugrik a lemez, igaz√°n j√≥l siker√ľlt v√©gleges form√°ba √∂nteni. Sok r√©szfeladatot, git√°rok, szintetiz√°torok, trombita felv√©tel√©t h√°zilag oldottunk meg, els√Ķsorban Winkler Bal√°zsn√°l. Soundscape fel√ľletre k√©sz√ľlt a lemez, a Studiotech t√°mogatott minket harddisk recorderrel √©s m√°s eszk√∂z√∂kkel. √Črdekes volt √≠gy √∂sszehozni az albumot, b√°r meg kell vallanom, minden bizonnyal egyszeri eset marad, ezt is ki kellett pr√≥b√°lnunk. √Ālmunkban √ļgy zajlott az eg√©sz, mintha a v√°ros f√∂l√∂tt egy √≥ri√°si, virtu√°lis st√ļdi√≥ lebegne, egym√°ssal kompatibilis eszk√∂z√∂kkel, s csak cser√©lgetj√ľk a winchestereket. A val√≥s√°gban k√∂t√©lidegek kellettek a munk√°hoz. No meg rengeteg p√©nz.
G√∂rg√©nyi: - Hat √©v ut√°n siker√ľlt szponzorra tal√°lnunk. Nem, nem is szponzorra: mec√©n√°sra. Azokat a szavakat mondta, amiket mindig is hallani akartunk az √ľzletemberekt√Ķl. √ē m√°r t√ļl van azon, hogy p√©nzt keressen, viszont potenci√°lis √ľgyfeleinek sz√ľks√©g√ľk van a kult√ļr√°ra. Igaz, most √ļjra kellene n√©mi t√Ķke, hogy elk√©sz√≠ts√ľk az album magyar nyelv√Ľ v√°ltozat√°t. Az angollal kellett ind√≠tanunk, ugyanis a mai napig t√∂bb After Crying lemez fogy k√ľlf√∂ld√∂n, mint itthon.
- Az albummal egy√ľtt egy kor√°bbi ki√°ltv√°nyt is k√©zhez kaptam. √ögy kezd√Ķdik, hogy az After Crying "underground" zenekar lett, illegalit√°sba vonultatok. Elmondan√°tok n√©h√°ny mondatban, mir√Ķl van sz√≥?
G√∂rg√©nyi: - Mindig magunkban kerest√ľk a hib√°t, hogy mi√©rt nem tudunk eljutni a v√°gyunkhoz: meg√©lni a zenekarb√≥l. Pedig egyszer√Ľ a k√©plet, ehhez csak t√∂bb lemezt kellene eladni, t√∂bb koncertet kellene adni. Amit csak lehetett, kipr√≥b√°ltunk, hol szervez√Ķvel dolgoztunk, hol mi magunk szervezt√ľnk, de egyik sem j√∂tt be. Azut√°n elkezdt√ľnk p√°ly√°zgatni. Gondoltuk, tizen√∂t √©v alatt csak letett√ľnk annyit az asztalra, hogy most m√°r j√°rna nek√ľnk n√©mi korm√°nyzati, √∂nkorm√°nyzati, vagy alap√≠tv√°nyi t√°mogat√°s. Nem a semmire - konkr√©t tervekkel √©rkezt√ľnk. De hi√°ba, egyetlen fill√©rhez sem jutottunk. Ezt az√©rt nem hitt√ľk volna. Amikor az utols√≥ kapu is bez√°rult, a ki√°ltv√°nyban mondtuk ki, hogy r√©sz√ľnkr√Ķl v√©ge. Nem k√©r√ľnk a t√°mogat√°sb√≥l √©s nem k√©r√ľnk a t√∂megm√©di√°b√≥l sem. Illegalit√°sba vonulunk. Megpr√≥b√°ljuk k√∂zvetlen√ľl el√©rni az embereket. Els√Ķ l√©p√©sben √©pp a honlapunkon m√°r t√∂bb mint egy √©ve olvashat√≥ ki√°ltv√°ny seg√≠ts√©g√©vel. Ett√Ķl, hogy kimondtuk, amit gondoltunk, megk√∂nnyebb√ľlt√ľnk. Jobban √©rezz√ľk magunkat kivonulva, mint hadakozva. Az √Ķszi turn√©nkon felszabadultan j√°tszottunk, s ilyen hangulatban k√©sz√ľlt a lemez is.
Egerv√°ri: - Megjelent a ki√°ltv√°ny, s reag√°ltak r√° az emberek. √ćgy j√∂tt l√©tre a Humanet nev√Ľ k√∂z√∂ss√©g. Id√Ķvel ki is l√©pett az internetr√Ķl, m√°r nem virtu√°lis a k√∂z√∂ss√©g, tal√°lkoznak a tagjai. Ak√°r n√©lk√ľl√ľnk is megvannak, mert amikor a lemezt k√©sz√≠tett√ľk, nemigen tudtunk r√©szt venni az √∂sszej√∂veteleken. A Humanet m√°r koncertet is szervezett nek√ľnk, Szentesen, volt cucc, vacsora √©s g√°zsi. Lassan ezerhez k√∂zel√≠t a tagl√©tsz√°m. M√©g az √©nekes√ľnket is a Humanetnek k√∂sz√∂nhetj√ľk, mert B√°tky Zoli el√Ķbb volt a k√∂z√∂ss√©g, mint az After Crying tagja. Teh√°t m√Ľk√∂dhet az emberek k√∂zvetlen megsz√≥l√≠t√°sa, s ez mindenk√©ppen √∂r√∂mteli tapasztalat.


Megjelent a Zenész magazinban, 2003-ban.





Hivatalos honlap:

After Crying
Fűoldal            Cikkek            Fůrum            KŲzŲssťg            Kapcsolat
Marůthy GyŲrgy © 2006 • Adatvťdelmi elvek