Jelentkezz be! [ Új vagy itt? Regisztrálj!]

Bëlga - Az emberi gyarlóság dalai

Az emberi gyarlóság dalai

Mégötlövés, Tokyo és Bauxit (mikrofon, papír és ceruza), valamint Titusz (szinti, szempler és más eszközök, zenei producer), azaz a Bëlga új hangot hozott a magyar könnyûzenébe. Akármennyire szeretnénk, képtelenség bárhová is besorolni sajátos stílusukat. Önmagában már ez is érdekes lenne, s még inkább azzá teszi, hogy a Bëlga tömegeket tudott megfogni szokatlan dalaival.

- Hogyan jött létre a társulat?
Bauxit: - 1998-ban hármunknak, még Titusz nélkül, kedvünk támadt hülyéskedni, s ezt rögzíteni is. A Tilos Rádióban ismerkedtünk meg, adódott tehát, hogy mûsorba kerüljön, amit csináltunk. Lemezrõl szóló alapra rap-eltünk. Tetszett az embereknek. A Tilos CD-in a mûsorkészítõk produkciói is helyet szoktak kapni, minket is kértek, hogy hozzunk össze egy számot. Ehhez már szükségünk volt olyan emberre, aki elkészíti a zenei alapot. Nem kellett messzire mennünk Tituszért, õ is a Tilosban munkálkodott, DJ-ként.
Titusz: - Eljött hozzám a trió a stúdióba. Megtetszett, amit mûveltek. Elkezdtem alapokat készíteni nekik. S egyszer csak azt vettük észre, hogy zenekar lettünk.
Mégötlövés: - Ha pedig zenekar vagyunk, név is kell. Valaki felvetette, hogy Bëlga, s rajtunk ragadt. Már így kezdtük gyártani a számokat.
- Hogyan szabadultak ki a dalok a stĂşdiĂłbĂłl?
Titusz: - Nem hittük volna, hogy bárki is kiadná a lemezünket. Nem is ezért készítettük a számokat. Viszont többekhez eljutottak a felvételek, s arra lettünk figyelmesek, hogy kívülrõl fújják a nótákat. Ekkor, 2001-ben jelentkeztünk az egyik kereskedelmi tévé Sztárcsináló mûsorába.
Mégötlövés: - Viccbõl neveztünk be.
Bauxit: - Viccbõl és számításból. Mert az elsõ helyezettnek lemezt ígértek. Ugyan nem mi nyertünk, másodikak lettünk, de nagyobb nyilvánossághoz jutottunk, mint a gyõztes. Az Est FM az Ovi címû dalt folyamatosan mûsoron tartotta, még a válogatásalbumukra is felkerült.
- Hogy sikerült megjelentetni az elsõ lemezt?
Mégötlövés: - A sikerek hatására nagy kiadók is kerestek minket, de tudtuk, hogy náluk a dalok nem jelenhetnének meg eredeti formájukban. Mi pedig nem hagytuk volna, hogy akár a szövegbe, akár a zenébe belenyúljanak. Végül 2002 márciusában egy kis cég, a Crossroads adta ki a Majd megszokod címû albumot. A Wan2 magazin szerint minden idõk huszadik legjobb magyar lemezét... Ezzel robbantunk be, nyáron a Szigeten hatalmas tömeg elõtt léptünk fel.
Bauxit: - Nagy szükségünk volt a lemezre, mert addig a közönség élõben nem sokat értett a dalokból. Az otthoni, többszöri meghallgatás után könnyebb volt a mûsor befogadása. Ezután Jancsó Miklós filmjében szerepeltünk - ez megint sokat lendített a zenekaron, ráadásul még helyére is tette a Nemzeti hip-hop címû számot, amit sokan félreértettek.
- Ez is rajtatok ragadt: nemzeti hip-hop a stílusotok, olvashatjuk sok cikkben. Mit jelent a kifejezés?
Mégötlövés: - Semmit. Hülyeség. Ilyen nincs és nem is lesz. Poén, amit jobb nem magyarázni.
- Idén jelent meg a második album, a Jön a Gólem!, ezúttal az 1G Records kiadásában. Beszéljetek arról, hogyan készült! A Bëlga esetében mintha alárendelt szerepe lenne a zenének. Így van ez?
Mégötlövés: - Szövegcentrikusak a dalok, ez tény, de mégsem hiszem, hogy a zene alárendelt szerepet játszana nálunk. Sõt, a zenék nélkül a szövegek talán nem is lennének érthetõek, pontosabban így együtt tudjuk a legnagyobb hatást elérni. Amúgy én azt gondolom, egyetlent dalt sem jó kiragadni a lemezrõl - ahhoz, hogy minden a helyére kerüljön az emberek fejében, az egész albumot kell végighallgatni.
Titusz: - Nem feltétlenül. Elõfordul ez is és a fordítottja is. A Huszonkét férfi esetében az elsõ az ötlet bedobása volt: legyen egy dal a lemezen a fociról. Elkészült a szöveg, s tudtuk, ehhez karneválos, latinos zene kell. Ugyanakkor a Lottó címû dalnál elõbb "barkácsoltam" alapot, amire azután a többiek szöveget írtak.
Mégötlövés: - A sokféle szöveg sokféle zenét igényel. Szerencsés volt a találkozásunk Titusszal, mert õ képes bármit elkészíteni. Fogalmam sincs, mással dolgozva milyenek lennének a dalaink.
Titusz: - Bevallom, kezdetben még csak tanultam az eszközök kezelését. Most azért már szert tettem némi rutinra. Az elsõ lemez tele van mintákkal, a másodikon több az élõ zene. Ez tendencia, késõbb még inkább erre megyünk.
- Kik közremûködtek a felvételen?
Titusz: - Régi haverjaim. S nem feltétlenül a hagyományos módon. P.G., a Hooligans egykori basszusgitárosa és szövegírója gyakran jár nálam, s ilyenkor megkérem, játsszon valamit ehhez vagy ahhoz az alaphoz. Azután vagy megmarad, vagy összevágok belõlük valamit. Rajta kívül Mr. Rigó és a Hiperkarmából Bérczesi Róbert gitározott a lemezen.
- Élõben hogyan szólal meg a Bëlga?
Titusz: - Ha zenekar kísér minket, menedzserünk, Keleti Tamás dobol, P.G. basszusozik, Rigó és én gitározom. A Szigeten legutóbb így szólalt meg a mûsort néhány száma. Más alkalmakkor a fél play-back eszközeivel élünk. Ilyenkor DJ-szett és három élõ mikrofon segítségével adjuk elõ a dalokat.
- Térjünk rá a szövegekre, ha már szövegcentrikusak a dalok. Ahogy feltûnt, minden egyes szám bizonyos emberek, illetve egyes rétegek ostobaságáról szól. Pontosabban az ostobaságuk ellen.
Bauxit: - A hétköznapi ember hülyeségeirõl szólunk. Olyan dolgokról, amelyek egyébként bennünk is megvannak. Az emberi gyarlóságot mutatják be a dalok. Az elsõ lemez keményebben szólt bizonyos rétegek pitiánerségeirõl. Most nem annyira embercsoportokat, inkább szituációkat jelenítünk meg. Minden dal a mai magyar valóságról szól. Ehhez nem kell mást tenni, mint itt élni, majd egyszerû nyelvi eszközökkel elmondani a tapasztaltakat.
Mégötlövés: - Persze eltúlozva, hogy nagyobb hatást érjünk el.
- Ezek után még ki mertek menni az utcára? Bárki bármelyik nótát magára veheti.
Mégötlövés: - Ó, ezzel semmi gondunk nincs. Aki ismeri (és szereti) a dalokat, mind úgy gondolja, hogy nem róla szólnak, hanem a többi emberrõl...
- S mit szĂłl a zenekarhoz az Ăşgynevezett szakma?
Titusz: - Úgy tapasztaltuk, az elsõ lemeznél mindenki szeretett minket, most már azonban némi irigységgel is találkozunk. Leginkább hip-hop körökbõl, hogy épp az a banda futott be, amelyik nem is igazi hip-hopot játszik. De ez természetes. Érdekesebb a "mainstream" könnyûzenészek csodálkozása: így is lehet csinálni, nem csak elõre megtervezve, hogyan szolgáljanak ki egyes rétegeket?
- Pedig van példa arra, hogy otthoni hülyéskedésbõl lett népszerû egy csapat. Az Irigy Hónaljmirigy például egyetlen szilveszteri házibulira állt össze, ma pedig igazi sztárbanda. Errõl jut eszembe: mi lesz, ha titeket is elkap a gépszíj?
Bauxit: - Attól tartok, épp a lényegét veszítené el a Bëlga. Meggondoljuk, mibe megyünk bele, mert szeretnénk megtartani hobbistátuszunkat. Szó volt arról, hogy készítsünk tévémûsort, beszélgetõs showba is hívtak minket, de nem vállaltuk. Majd ha már nem lesz ötletünk, ha már végképp kiégtünk, nekiállunk az iparszerû daltermelésnek....
Titusz: - A koncertezés terén is elveink vannak. Nincs hakni, csak teljes bulit adunk, s egy héten mindössze két koncertet vállalunk. Hogy minél tovább megmaradjon ez az állapot. Hogy még mindig hobbi lehessen nekünk a Bëlga.
- De azért csak vannak terveitek.
Bauxit: - Tavasszal országos turnéra indulunk. Õsszel pedig minden bizonnyal megjelenik a harmadik lemez. Csak még nem tudjuk, milyen lesz. Ugyanis gyereklemezben is gondolkodunk.
- BĂ«lga Ă©s gyereklemez?!
Mégötlövés: - Számunkra is érthetetlen módon meg tudtuk szólítani a gyerekeket. Az elsõ lemezen az Ovi, a másodikon a Gólem a kedvencük. A szülõk hozzák õket a koncertekre. S ha már így van, igyekszünk egy teljes albumot írni nekik. Természetesen bizonyos szavaktól menteset. De még tényleg nem tudjuk, hogy ez mikor jöhet össze. Egyelõre csak írjuk a dalokat, s majd kiderül, hogy gyerek- vagy felnõttlemez sikeredik-e belõlük.


Megjelent a Zenész magazinban, 2004-ben.





Hivatalos honlap:

BĂ«lga


Blog:

BĂ«lga Backstage Diving
Főoldal            Cikkek            Fórum            Közösség            Kapcsolat
Maróthy György © 2006 • Adatvédelmi elvek