Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
2003
| Cserepes Károly - Távcsõ helyett mikroszkóp
Cserepes Károly - Távcsõ helyett mikroszkóp
Távcsõ helyett mikroszkóp
Microworld music - ez az Ăşj stĂlus neve. Hogy pontosan mirõl van szĂł, az hamarosan kiderĂĽl Cserepes Károly szavaibĂłl. Az egykori VĂzöntõ-tag SebestyĂ©n Mártával kĂ©szĂtett szĂłlĂłlemezek, film- Ă©s szĂnházi zenĂ©k megalkotása után állt elõ Danubian Trances cĂmĂ», igazán kĂĽlönleges Ă©s izgalmas albumával. Már a microworld music jegyĂ©ben.
- Vizsgálni kétféleképp lehet - kezdi Cserepes Károly. - Távcsõvel vagy mikroszkóppal. Mindkét irány a végtelenbe vezet. A world music rendszerint a távcsövet választja. Azaz egyre inkább arról szól, hogyan lehet különbözõ kultúrák zenéjét globális módon megszólaltatni. Az egymástól távol esõ muzsikák keverésébõl izgalmas produkciók születhetnek, bár természetesen az is sokszor elõfordul, hogy amolyan turisztikai jellegû lesz a zene. De most nem is ez a fontos, hanem hogy a másik irányba eddig még nem léptek. Én ezzel próbálkoztam meg.
- Hogyan?
-
Kijelöltem egy-egy kis földrajzi pontot és megszólaltattam.
A Magyar Tudományos Akadémia régi, 1954 és 1982 között készült hangfelvételeibõl indultam ki. Igazi gyöngyszemekbõl - a legjobb elõadómûvészek, még ha valójában parasztemberek is, énekelnek népdalokat. Hangjuk mellett az albumon a környezetük is megszólal. A helyre jellemzõ állatok, növények, tárgyak, s persze hangszerek hangjai. Ezekkel jellemeztem az adott kis területet.
- Mondanál egy konkrét példát, hogy világosabb legyen a dolog?
- Van elkĂ©pzelĂ©sem arrĂłl, hogyan szĂłl az Alföld. A Grassland cĂmĂ» számban Nyeste András bácsi Ă©nekel betyárdalt. Mellette madarak, rovarok, lovak hangja szĂłl. Tekerõlant Ă©s nádsĂp is hallhatĂł. Tehát csupa, a helyre Ă©s a felidĂ©zett korra jellemzõ mintát használtam. Mert az instrumentumok hangja is archĂv, nem mintha nem játszhattak volna mai nĂ©pzenĂ©szek a lemezen, de a varázslatos hangzás miatt a rĂ©gi felvĂ©telek mellett maradtam.
- Hogyan lesz mindebbõl dal?
- A másik vonal az elektronika. A hangszerelĂ©sben a techno bizonyos elemei jelennek meg. Persze most senki ne gondoljon diszkĂłra - a mai, fiatal zene eredmĂ©nyeit használtam fel. Tehát nem rockos vagy jazz-es a megközelĂtĂ©s.
A technót tartom az igazán élõ kortárs zenének, függetlenül attól, hogy mire szokták használni.
Olyan dinamikusan fejlõdik, hogy egyszerĂ»en nem lehet figyelmen kĂvĂĽl hagyni. TermĂ©szetesen nem pörgõs techno illik a sorsĂ©nekek vagy haláldalok mellĂ©, a drum and basst igazán nem alkalmazhattam. AmĂşgy a techno csak erõsĂti az egĂ©sz produkciĂł eredendõen meglĂ©võ pszichedelikusságát. Mert már a cĂ©l ilyen: a táj megszĂłlaltatása.
- HihetetlenĂĽl nagy munka lehetett akár egyetlen dal lĂ©trehozása is. Mennyi ideig kĂ©szĂtetted a lemezt?
- Ha nem is minden nap reggeltõl-estig, de kĂ©t Ă©ven át. Ha megvolt a dal, amelyiket használni akartam, a hangkeresĂ©s következett. Ez vette el a legtöbb idõt, a több ezer minta meghallgatása. NyilvánvalĂłan nem csak az számĂtott, illik-e a kĂ©pbe pĂ©ldául egy köcsögdudás felvĂ©tel, hanem hogy egyezzen a tempĂł Ă©s a hangnem. A hangkĂ©szlet lĂ©trehozása után már jöhetett az alkotĂł munka. A dalok meghatározĂłja rendszerint az Ă©nek volt, ehhez igazĂtottam mindent. Mindegyik dallamnak megvan a saját, belsõ tempĂłja - ez határozta meg, hány bpm mehet rá. VĂ©gĂĽl - legalábbis Ă©n Ăşgy Ă©rzem - Ăşgy szĂłlalnak meg a számok, mintha a kĂ©sz alaphoz most álltak volna oda a parasztemberek, hogy felĂ©nekeljĂ©k a rĂ©szĂĽket.
- Mennyire mentél bele a részletekbe? Az után is kutattál, hogy az egyes tájakon milyen rovarok élnek?
- Ilyen mélyen azért nem merültem el a témában.
SzubjektĂv a lemez, arrĂłl szĂłl, hogy Ă©n milyennek hallom az adott vidĂ©ket.
Arra ugyan vigyáztam, hogy az Evening Silence cĂmĂ» dalban Ă©jszakai madarak Ă©s rovarok hangja szĂłljon, de csak ilyen mĂ©lysĂ©gig valĂłsághĂ» az album. Fellini RĂłmája sem a te vagy az Ă©n RĂłmám, hanem a sajátja, amilyennek õ látta. A számok azt prĂłbálják elmondani, nekem mit jelent az Alföld, a Mátra, a DunántĂşl. AmĂşgy a borĂtĂłn csak azt jelzem, hogy az eredeti felvĂ©telek mikor Ă©s hol kĂ©szĂĽltek. Ez nem feltĂ©tlenĂĽl egyezik azzal, amit maga a dal jelenĂt meg. Az Evening Silence fõ rĂ©szĂ©t a Nagyecseden felvett Ă©nek Ă©s a tiszaĂşjfalui citerajátĂ©k adja, számomra mĂ©gis a MátrárĂłl szĂłl. Ez nekem volt vezĂ©rlõelv, hogy egysĂ©ges kĂ©pet tudjak festeni. S azĂ©rt nem Ărtam rá a borĂtĂłra, mert nem az a fontos, hogy Ă©n mit hallok ki a dalbĂłl.
- Mi volt a Danubian Trances elõzménye?
- Minden, amit eddig csináltam. A zenei folyamatok egymásra Ă©pĂĽlnek. A VĂzöntõben annak idejĂ©n nem tradicionális nĂ©pzenĂ©t játszottunk, inkább a folkbĂłl kiindulva prĂłbáltunk eljutni a kortárs megszĂłlaláshoz. Amikor 1991-ben vĂ©ge lett az egyĂĽttesnek, kicsit elpártoltam a nĂ©pzenĂ©tõl, sanzonokat, filmzenĂ©ket Ărtam. A digitális technika vezetett vissza ehhez a zenei világhoz. Ugyanis olyan lehetõsĂ©geket adott, amelyekkel vĂ©gre megvalĂłsĂthattam rĂ©gi vágyaimat. Egykor kĂnlĂłdnunk kellett, magnĂłszalagokat ragasztgattunk körbe-körbe, hogy pontosan ismĂ©teljenek nĂ©hány tempĂłt. A digitális technika nagy jĂłtĂ©temĂ©ny, azonnal megoldást kĂnált minden ilyen problĂ©mára. MegszĂĽlethetett az addig csak elkĂ©pzelt varázslat.
- Hogyan jut el a népzenész az elektronikáig?
- MĂ©g a nyolcvanas Ă©vek közepĂ©n vettem egy szintetizátort, az akkori idõk legnagyobb analĂłg szintijĂ©t, Roland Jupiter8-at. (Nagy Ă©rdeklõdĂ©st keltett, több zenekar fantáziáját lĂłdĂtotta meg, Ăgy játszottam fĂ©l Ă©ven át a KFT-ben.) A VĂzöntõbe akartam bevinni a hangszert, mert ugye azt kerestĂĽk, hogyan lehetne a folkbĂłl kortárs zene. Meg is szĂłlalt lemezen, basszusgitárral egyĂĽtt, a hagyományos nĂ©pi instrumentumok mellett, de a cĂ©lt nem Ă©rtĂĽk el. Ma már azt is tudom, hogy miĂ©rt. A nĂ©pzenĂ©be igyekeztĂĽnk rockos elemeket, hangzásokat bevinni. Nem ez a megfelelõ mĂłdszer. ZenĂ©t kell csinálni, s abba azután olyan elemet viszel, amilyet akarsz!
Maga a zene a fontosabb, az általános Ă©rvĂ©nyĂ», nem a stĂlus.
A Danubian Trances igyekszik ezt az utat járni. Bár bevallom, egy-két helyen annyira a dalok hatása alá kerültem, hogy hagytam szólni õket...
- Mi következik most? Hiszen stĂlust teremtettĂ©l, s a microworld music egy Ă©letre valĂł feladattal láthat el.
- ElmĂ©letben ez a lemez egy sorozat elsõ darabja. De hogy lesz-e folytatása, az nagyon sokban mĂşlik kĂĽlsõ körĂĽlmĂ©nyeken. Ă–tleteim bõven vannak, ráadásul nem feltĂ©tlenĂĽl nĂ©pzeneiek, mert a terĂĽletre valĂł ráközelĂtĂ©s ezt nem minden esetben kĂvánja meg. PĂ©ldául azon gondolkodom, hogy a következõ album tĂ©mája lehetne Budapest, az Almássy tĂ©r vagy Ă©pp az EMKE aluljárĂł megszĂłlaltatásával. Persze folytathatnám a most megkezdett vonalat is, mert nem fĂ©rt rá minden az albumra. Mindössze egy dalban szerepel roma zene, a klezmer pedig mĂ©g ennĂ©l is kisebb szerepet kapott.
- Milyen körülmények befolyásolhatják a folytatást? Az album fogadtatása?
- Nem kizárólag. Sokkal inkább arról van szó, hogy mivel az alkotás sok idõt és pénzt igényel, nem tudom, hogy megengedhetem-e magamnak a jövõben.
Az elektronika amúgy is veszélyes talaj: naprakésznek kell lenni, követni a fejlõdését, mert ami ma korszerû, az pár év múlva már nem hat annak.
Igaz, Ă©n nem az elektronikában kĂvánok ĂşjĂtani, de bizonyos mĂ©rtĂ©kig Ăgy is rákĂ©nyszerĂĽlök az Ăşjabb Ă©s Ăşjabb eszközök vásárlására.
- Tehát végsõ soron a pénzrõl van szó. Külföldön nem kelthet érdeklõdést az album? Mert azt ugye sejtjük, hogy itthon szinte kizárt bármiféle újjal sikert elérni a zenében.
- Folyamatban van az ĂĽgy, igyekszem terjesztõt találni. A feltĂ»nĂ©s keltĂ©sĂ©re esĂ©lyt jelenthet a nagyszámĂş world music rádiĂładĂłban, illetve a gyakran megjelenõ válogatáslemezeken valĂł szereplĂ©s. Itthon valĂłban nem fĂ©nyes a helyzet, vĂ©gĂĽl szerzõi kiadásban kĂ©nyszerĂĽltem megjelentetni az anyagot. A FonĂł Records ugyan megĂgĂ©rte, hogy kiadja, de az idõközben felmerĂĽlõ csõdhelyzet miatt csak a hazai terjesztĂ©st tudta vállalni.
- Ha várnunk is kell - már csak az alkotás idõigényessége miatt is - az új microworld music albumra, azért biztosan vannak más terveid. Most épp mivel foglalkozol?
- Nem zenével. Hagyjuk is, nem illik a lapba.
- Már hogy ne illene, ha egy zenész nem zenél! Nem is az, hogy mit csinálsz, hanem hogy miért nem zenélsz.
- A VĂzöntõ után leginkább az alkalmazott zene terĂĽletĂ©n dolgoztam, film- Ă©s szĂnházi zenĂ©ket Ărtam. Ismert, hogy az utĂłbbi Ă©vekben beszĂ»kĂĽltek a lehetõsĂ©gek, pĂ©ldául egyre kevesebb film kĂ©szĂĽl. EgyszerĂ»en nem várhatok otthon, ölbe tett kĂ©zzel a következõ munkára. KĂ©nytelen voltam váltani, más szakmát keresni, a megĂ©lhetĂ©s Ă©rdekĂ©ben. Ez nem jelenti azt, hogy nincsenek zenei terveim, de már tudom, hogy muszáj több lábon állni. SzeretnĂ©k Ăşjra zenekarban játszani. KĂ©t lehetõsĂ©gem van: beszállni valahová egyszerĂ» muzsikuskĂ©nt, vagy azt megvalĂłsĂtani társakkal, amit Ă©n szeretnĂ©k. Nyilván az utĂłbbihoz volna több kedvem, hiszen az elsõ csak egy szakmai feladat, ám nem egyszerĂ» egyĂĽttest lĂ©trehozni. FõkĂ©nt az egyeztetĂ©sek miatt, hiszen ma mindenki több produkciĂłban Ă©rdekelt, ugyanazon okbĂłl, amiĂ©rt nekem más munkát kellett keresnem. De azĂ©rt remĂ©lem, hogy sikerĂĽl összehoznom egy csapatot, s Ăşjra szĂnpadra állhatok. UgyanĂgy bĂzom a microworld music majdani folytatásában is.
Megjelent a Zenész magazinban, 2003-ban.
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•