Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
2001
| Horváth Kornél - Hangszerbemutató a stúdióban
Horváth Kornél - Hangszerbemutató a stúdióban
HangszerbemutatĂł a stĂşdiĂłban
Az ország legismertebb és legfoglalkoztatottabb ütõhangszerese érdekes módon annak idején fuvolistaként indult. Hogy Horváth Kornél milyen pályát futhatott volna be ezzel az instrumentummal, azt már sosem tudjuk meg. A váltás mindenesetre azt hozta számára, hogy mindez idáig körülbelül kétszázötven albumon mutathatta be tudását, valamint szinte megszámlálhatatlan koncerten állt vagy ült kedvenc hangszerei mögött.
- Hogyan lesz a fuvolistából ütõhangszeres?
- Fuvolázni tanultam, Ăgy kerĂĽltem a hetvenes Ă©vek közepĂ©n a Kaszakõ egyĂĽttesbe - mondja Horváth KornĂ©l. - Többek között LászlĂł Attilával Ă©s Lattman BĂ©lával muzsikáltam egyĂĽtt. Ha Ă©pp nem volt szerepe a fuvolának, akkor ĂĽtögettem, hogy azĂ©rt csináljak valamit. Az 1982-ben megjelent lemezen kĂ©t dalban mĂ©g hallhatĂł a fuvolajátĂ©kom, de ekkor már egyre többet kongáztam. Egyre jobban megszerettem az ĂĽtõhangszereket, s miután mind többre tettem szert, valamint bõven akadtak ilyen jellegĂ» feladataim más produkciĂłkban is, 1985 körĂĽl vĂ©gleg erre álltam át. A váltást egyĂ©bkĂ©nt egy prĂłzai ok is indokolta: akkoriban nem volt technikai lehetõsĂ©g arra, hogy a koncerteken megfelelõen halljam a fuvolát. Márpedig Ăgy nem szerez akkora örömet a zenĂ©lĂ©s. Az ĂĽtõsökkel ilyen gondom nem lehetett.
- De Ăgy kezdhettĂ©l Ăşjra tanulni.
- Sosem árt, ha tanul az ember. Csakhogy nem volt kitõl. Ilyesmit nem tanĂtottak Magyarországon, akkoriban pedig cseppet sem volt egyszerĂ» nyugatra utazni.
KĂ©nytelen voltam autodidakta mĂłdon kĂ©pezni magam. SzintĂ©n a korbĂłl fakad, hogy nem oktatĂłvideĂłk segĂtsĂ©gĂ©vel, hanem csakis hallás után. Ez a nehezebb Ăşt, de nem akarom sajnáltatni magam, mert elõnye is van, mĂ©ghozzá nem is kicsi. Ha Ăgy kĂ©pzi magát az ember, egyĂ©ni stĂlusa alakulhat ki.
MĂg azt könnyen el tudom kĂ©pzelni, hogy ha esetleg iskolában tanultam volna, egy adott stĂlus ragadt volna rám.
- Pályádra sem egyetlen stĂlus jellemzõ, ha azt nĂ©zzĂĽk, milyen sokfĂ©le produkciĂłban vettĂ©l rĂ©szt. Milyen zenĂ©khez hĂvtak?
- Szinte minden magyar jazzmuzsikussal játszhattam az évek során. A kivételt a mai fiatal generáció jelenti. Bevallom, nem is igen ismerem a képviselõit, s tudom, hogy ez az én hibám. A legtöbb lemez, amin szerepeltem, a pop-rock kategóriájába sorolható. Több tartós kapcsolatom alakult ki, például Presser Gábor, Zorán, Charlie és Cserháti Zsuzsa albumain, koncertjein rendre szerephez jutottam és jutok. Sokat kaptam tõlük, s úgy érzem, én is sokat tudtam tenni a produkcióikhoz. 1982 és 1986 között pedig belekóstolhattam a reneszánsz zenébe: a Bakfark Consorttal jártuk be Európát.
- Milyen szempontok alapján döntesz, amikor elvállalsz vagy visszautasĂtasz egy felkĂ©rĂ©st?
- Nemigen utasĂtok vissza senkit, ha lemezfelvĂ©telrõl van szĂł. Legfeljebb akkor, ha nem Ă©rek rá. A koncertekkel más a helyzet, ilyen esetekben válogatok.
Csak olyan produkcióban veszek részt, amelyben jól érzem magam, amit fel tudok vállalni.
Hogy pontosan mire gondolok, az kiderĂĽl abbĂłl, hogy jelenleg hol játszom. Jazz-ben ott vagyok LászlĂł Attila zenekarában, popban Charlie mögött, valamint visszatĂ©rtem a Tátrai Band-hez, s mindemellett mĂ©g ott van Zorán egyĂĽttese is. UtĂłbbiban jutok a legnagyobb szerephez, ugyanis nincs dobosunk. A szĂnpadra nĂ©zve is látszik, hogy ez alkalommal az ĂĽtõs a megszokottnál fontosabb tagja a zenekarnak, hiszen elöl, Zorán mellett kapok helyet a hangszereimmel.
- Ezek szerint a lemezfelvételek többsége neked egyszerûen csak munkát jelent?
- Igen, de semmikĂ©ppen nem negatĂv felhanggal. UgyanĂşgy odateszem magam a stĂşdiĂłban, mint a legkedvesebb koncertjeimen, ugyanĂşgy a legjobbat igyekszem adni.
- Mennyire jellemzõ, hogy szabad kezet kapsz a produkciókban?
- Gyakran teljesen "szabad a gazda", már persze az adott stĂlus szabta korlátok között.
A megrendelõ ugyanis sokszor nem ismeri a lehetõségeket. Nem csak a játék szintjén, hanem magukat a felhasználható hangszereket sem. Ilyenkor "bemutatót" tartok a stúdióban.
Ha pedig megvan, miket kell használnom, több változattal állok elõ, hogy tudjanak választani.
Más esetekben a szerzõ nagyon is tudja, hogy mit akar, például filmzenéknél kottán kapom meg a szólamomat. Noha mindenki jobban szereti saját magát adni, nekem az ilyen munkával sincs gondom. Azután van még egy köztes eset is: Zorán lemezeinél Presser ugyan nem kottázza le, mit kell játszanom, de beül velem a feljátszóhelyiségbe, s levezényli a felvételt.
- Ăšgy hĂrlik, a stĂşdiĂłbeli "bemutatĂłkon" van mivel elõállnod, mert hatalmas a hangszerparkod.
- A mennyisĂ©ggel nincs gond, csak sajnos több hangszer kezd öreggĂ© válni. A sokfĂ©le stĂlusban Ă©rdekelt ĂĽtõs kĂ©nytelen egyre több Ă©s több instrumentumot beszerezni, hogy mindenfĂ©le feladathoz legyen megfelelõ minõsĂ©gĂ» eszköze. Nekem szerencsĂ©m is volt, mert a nyolcvanas Ă©vek közepĂ©n egy amerikai kereskedõ segĂtsĂ©gĂ©vel több gyártĂłval is kapcsolatba tudtam kerĂĽlni. A Latin Percussion nevĂ» cĂ©gnek egy idõben mĂ©g kĂ©pviselõje is voltam Magyarországon. Azután, amikor 1993-ban Ă©n magam is kereskedõ lettem, mĂ©g könnyebben juthattam hangszerekhez.
- Miért hagytad abba a vállalkozást?
- Hat éven át csináltam, s idõközben annyira felfutott a cég, hogy döntenem kellett, kereskedõ vagy zenész leszek-e a továbbiakban. A zenét választottam. Mert igaz ugyan, hogy most már a negyvennyolcadik évemben járok, s elõbb-utóbb sok lesz nekem a rengeteg utazás, a fizikai megterhelés, de
nincs szebb dolog az életben, mint az együtt muzsikálás öröme. Nagyon szerencsés ember az, akinek ez megadatik.
- EgyĂĽtt zenĂ©ltek a szĂnpadon, ez igaz, de vajon mennyire vagy az egyĂĽttesek tagja? Az ĂĽtõhangszeres mintha mindig csak közremĂ»ködõ lenne.
- A felsorolt zenekarokban tagnak Ă©rzem magam. Mindegyikben nagy a szerepe az ĂĽtõsnek - nem vĂ©letlenĂĽl játszom Ă©pp ezekben a csapatokban. AmĂşgy tĂ©ny, hogy az ĂĽtõhangszeres többnyire a háttĂ©rben van, de ettõl mĂ©g lehet intenzĂv a jelenlĂ©te. Persze a pályám során többször megkaptam, hogy remek pantomim-elõadást mutattam be, de hát ez már a hangosĂtás kĂ©rdĂ©se.
- Ami a pantomimet illeti, az ĂĽtõs szĂnpadi munkája eleve látványos. Nem kell ugrabugrálni vagy sörĂ©nyt lĂłbálni, hogy felfigyeljen rá a közönsĂ©g.
- Már az is attraktĂv benyomást kelt, ahogy körĂĽl vagyok bástyázva a hangszerekkel. De amikor elöl vagyok, Zorán mellett, akkor
azt látom az emberek arcán, hogy nem a show-ért, a látványért hálásak a muzsikusoknak, hanem hogy elõttük születik a zene.
- Máskor viszont hátul vagy, a mindenkori dobos mellett. Kivel szeretsz együtt zenélni?
- Leginkább Solti Jánossal. Természetesen még sorolhatnám a neveket, de vele a legrégibb a kapcsolatom. Nagyon jól tudunk együttmûködni. Azon túl, hogy egy hullámhosszon vagyunk, messzemenõkig betartjuk a kamarazenélés szabályait. Közülük is az elsõ számút:
nagyon figyelünk egymásra. Ha nincs tisztelet a másik játéka iránt, abból csak csapkodás lesz, öncélú magamutogatás.
Márpedig a dobok Ă©s az ĂĽtõhangszerek közös megszĂłlalásánál az a lĂ©nyeg, hogy egymásba simuljanak. Hogy stĂlszerĂ»en fogalmazzak: nem ĂĽthetik egymást.
- Mi a véleményed a gépesedésrõl? Kevesebb a felkérésed, amióta sok zene készül nagyrészt a technikai eszközökre alapozva?
- Érdekes, de nem lett kevesebb a munkám. Ami a gépeket illeti, mindenbõl megárt a sok, szokták mondani. Ha megfelelõ arányban használják ezeket az eszközöket, jó is kisülhet a dologból. Egyébként tervezem, hogy olyan zenét csinálok, amelyben egyszerre vannak jelen élõ és gépi ütõsök. Külföldön már hallottam hasonlót, drum and bass zenében, s elementáris hatású volt.
- Mostanában azonban élõ ütõs élõ ütõssel szólal meg egy-egy koncerteden. Mi is ez a Percussion Project?
- A bolgár ĂĽtõs Stoyan Yankulovval elõször tavaly lĂ©ptem fel, a várnai jazzfesztiválon. IdĂ©n tavasszal nĂ©gy koncertet adtunk Magyarországon, Lantos Zoltán hegedĂ»s társaságában. (AmĂşgy az õ zenekarában, a Mirror World-ben is tag vagyok, Dresch Mihály Ă©s Juhász Gábor mellett. Szeptemberben kisebb nĂ©met turnĂ©n veszĂĽnk rĂ©szt.) A felvĂ©teleink eljutottak Amerikába, s meghĂvást kaptunk a 2002-es PASIC-re, a világ legrangosabb ĂĽtõsfesztiváljára. November harmadikán egyetlen nĂ©met koncert erejĂ©ig egy harmadik ĂĽtõhangszeres, a francia Carlo Rizzo csatlakozik hozzánk. SzĂvem csĂĽcske a Percussion Project, Ăşgy gondolom, a pályámon eddig ez a csĂşcs. Ráadásul egymás után jönnek a komoly feladatok. Ăšgy tĂ»nik, lemezĂĽnk is lesz, Lantos Zoli mellett más hangszereken játszĂł szĂłlisták közremĂ»ködĂ©sĂ©vel. Ha minden igaz, jövõre jelenik meg, NĂ©metországban. Persze Magyarországot sem hanyagolnánk el, szeretnĂ©nk nagy koncertet adni a Budapesti Tavaszi Fesztiválon.
- Ennyire ne szaladjunk elõre. Fõképp azért ne, mert lesz dolgod idén õsszel is.
- Zoránnal októberben turnézunk, már a most elkészült új album dalait is játszani fogjuk. Tátraiékkal november végén, Charlie-val pedig decemberben adunk nagy koncertet Budapesten. November negyedikén és ötödikén Omar Bashir lantmûvésszel játszom a Vigadóban. De hadd ne soroljam fel minden õszi fellépésemet. Sokat közülük úgysem hallhat a magyar közönség, mert például november közepén Göttingenben játszom egy ukrán gitárossal és egy bolgár szaxofonossal.
- Akkor van mire kĂ©szĂĽlnöd. Amikor felhĂvtalak, azt mondtad, bármikor beszĂ©lgethetĂĽnk, mert állandĂłan otthon vagy Ă©s gyakorolsz.
- Minden Ă©vben igyekszem Ăşgy alakĂtani a programomat, hogy nyáron legyen három hetem, amikor semmi mással nem kell foglalkoznom, csak a zenĂ©vel. MĂ©ghozzá egyedĂĽl. Tehát nem stĂşdiĂłzom, nem koncertezem, egĂ©sz nap itthon vagyok, mialatt a családom nyaral.
NĂ©gy-öt Ăłrán át gyakorolok, ameddig csak bĂrom erõvel, utána pedig zenĂ©t hallgatok. SzĂĽksĂ©gem van erre az idõszakra, máskĂ©pp nem hiszem, hogy meg tudnĂ©k felelni magamnak az egĂ©sz Ă©ves hajtásban.
Komolyabb turnék elõtt külön is gyakorolok, fõképp, ha nem a megszokott a feladatom. Mostanában például igyekszem felnõni Stoyan mellé a páratlan ritmusokkal, már ha ez lehetséges egyáltalán, mert õ a legnagyobb mester ezen a téren. A zenekarokkal természetesen sokat próbálunk a turnék vagy a nagy koncertek elõtt, de
a próba nekem nem gyakorlás.
Azt hiszem, nem mondok Ăşjat a ZenĂ©sz olvasĂłinak azzal, hogy kellõ mennyisĂ©gĂ» Ă©s minõsĂ©gĂ» gyakorlás nĂ©lkĂĽl az ember jobb, ha fel sem áll a szĂnpadra.
Megjelent a Zenész magazinban, 2001-ben.
További információk:
Magyar Jazzmûvészek Társasága - Horváth Kornél
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•