Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
2004
| Manhattan - Nem kell szégyellnünk magunkat
Manhattan - Nem kell szégyellnünk magunkat
"Nem kell szégyellnünk magunkat"
A Manhattan egyĂĽttes hat Ă©vvel ezelõtt kĂ©szĂtett utoljára lemezt. A Hetedik Ăłta 2000-ben válogatásalbum látott napvilágot - lĂ©nyegĂ©ben ez volt a társulat bĂşcsĂşja. Tavaly azonban Csoki, Kelemen Tamás Ă©s Vilmányi Gábor Ăşjra feltĂ»nt a szĂnpadokon. Sõt, az Ă©v vĂ©gĂ©n Ăşj anyaggal jelentkezett a triĂł. Csokival a társulat teljes törtĂ©netĂ©t prĂłbáltuk felidĂ©zni, kitĂ©rve olyan kĂ©rdĂ©sekre is, amelyek a Manhattan-nel kapcsolatban a szakmát foglalkoztatták, azaz a popsajtĂłban sosem kerĂĽltek terĂtĂ©kre.
- 1991-ben nagy megrökönyödést keltettetek azzal, hogy négy rockzenész táncikáló fiúcsapatot hozott létre. Miért tettétek?
- Mondhatnám, hogy a pĂ©nz miatt - válaszol Csoki. - De Ăgy hazudnĂ©k egy kicsit. JĂł, termĂ©szetesen bĂztam abban, hogy jobban fog menni a sorom, de ugyanakkor kihĂvást is jelentett a dolog. A törtĂ©net Ăşgy indult, hogy a menedzser Környei Attila megmutatta a New Kids On The Block egyik klipjĂ©t. Azonnal dobtam egy hátast, hogy
ilyen nyálat nem csinálok.
Attila azonban nem adta fel, elvitt minket Münchenbe, az amerikai csapat koncertjére. Ott kellett rájönnöm, a teljesen élõ bulin, hogy tévedtem, ez nem nyál. Remekül éneklõ és remekül táncoló fiúkat láttam, kiváló muzsikusokkal a háttérben. Az õrületes sikerük pedig lenyûgözött. Én is mindig erre vágytam.
- Ugyanakkor rátok inkább a haknik voltak jellemzõk, nem az élõ fellépések.
- TĂ©vedsz, 1996-ig rengeteg igazi koncertĂĽnk volt. Dupla ParkszĂnpadok, szĂnházak, vidĂ©ki sportcsarnokok - sokat nyomtunk Ă©lõben, mĂ©g kĂĽlföldön is.
S Ăgy már rockosabb volt a produkciĂł.
Mert valĂłban mindannyian ebbõl a stĂlusbĂłl Ă©rkeztĂĽnk, Vilmányi Gábor, Dobi Sándor Ă©s Varga Szabolcs is. A kĂ©sõbb csatlakozott Kelemen Tamás is rockon nõtt fel.
- Most, hogy Ăgy mondod, beugrott a bulikrĂłl Vilma Ă©s Szabolcs kettõse, amikor a Dave Stewart - Candy Dulfer nĂłtát nyomták, gitáron Ă©s szaxofonon. De ennek ellenĂ©re mĂ©gis csak az rĂ©mlik leginkább, hogy táncra perdĂĽltetek...
- Életem legkeményebb próbáin akkoriban vettem részt. Addig sosem táncoltam. Itt meg ugye nem csak azt kellett tenni, hanem még énekeltünk is közben. Nem egyszerû feladat.
- Óriási sikeretek volt, négy év alatt négy arany- és két platinalemezre tettetek szert. Mikor és miért jött a visszaesés?
- Elõbb mi fáradtunk el, majd a közönség. Mert
az emberek megĂ©rzik, ha már nem szĂvbõl, nem lelkesedĂ©sbõl zenĂ©l egy banda.
Ráadásul egy sor változás történt, ami megviselt minket. Varga Szabolcs, majd Környei Attila, végül Dobi Sándor távozott. Igaz, érkezett Kele, aki nagy nyereség volt, hiszen nem csak énekes, hanem gitáros és zeneszerzõ is. De vele már nem tartott sokáig a történet. Csendben búcsúztunk - lezárásképp megcsináltuk a Best Of Manhattan albumot, s különösebb felhajtás nélkül leálltunk. Akkor úgy gondoltuk, hogy végleg.
- Miért tértetek vissza?
- Az elmĂşlt Ă©vekben mindhárman kĂĽlön prĂłbálkoztunk. Én pĂ©ldául szĂłlĂłlemezt akartam kĂ©szĂteni. Elõbb KelĂ©vel láttunk hozzá, majd miután valamiĂ©rt nem akart beindulni ez a törtĂ©net, Gáborral egy másik ötletet prĂłbáltunk megvalĂłsĂtani. Kedvenc Piramis dalaimat dolgozta volna fel. KĂ©t szám el is kĂ©szĂĽlt, megmutattam
Révész Sándornak
is, s õ azt mondta, szĂł lehet duettrõl, ha a menedzsere belemegy a dologba. MĂ©g kiadĂł is volt az anyagra, de idõközben egyre többen kĂ©rdeztĂ©k, miĂ©rt nem csinálunk valamit egyĂĽtt. A rajongĂłi nyomás mellett a koncertszervezõk is ránk találtak, s Ăgy szinte magátĂłl állt össze Ăşjra a Manhattan. Elõbb egy bulit vállaltunk el, az jĂłl sikerĂĽlt, mertĂĽk vállalni a következõt, s Ăgy tovább. Csak augusztusban huszonhat fellĂ©pĂ©sĂĽnk volt! A jĂł fogadtatás hatására Ărtunk egy Ăşj dalt, ezzel állĂtottunk be a Polybasic Recordshoz. Ez az egy nĂłta is elĂ©g volt a szerzõdĂ©s aláĂrásához. S most itt van az Ăšjra + Ăşjra cĂmĂ» album.
- Mit gondolsz, mire lehet elég?
- Fogalmam sincs. Azt tudom, hogy
sokkal nehezebb a dolgunk, mint az induláskor volt.
Annak idején azonnal felkapott minket a média - igaz, késõbb el is engedett, ami nekem a mai napig érthetetlen. 1995-ben jelent meg legjobb albumunk, az Ajándék. Rengeteget dolgoztunk rajta, s ez érzõdött is, teljesen rendben volt a zene és az ének is. Gondoltuk, ha az elsõ lemez 186 ezer példányban ment el, akkor a sokkal jobban sikerült Ajándék még jobban fog fogyni. De nem: mindössze harmincezres eladást produkált, nagyrészt amiatt, hogy a médiát nem valamiért érdekelte.
- Nem lehetsz ilyen naiv! Komolyan azt gondolod, hogy a jobb zene népszerûbb lehet, mint a rosszabb?
- TĂ©nyleg ezt hittĂĽk, nyilván a belĂ© fektetett, nagy mennyisĂ©gĂ» munka hatására. BĂĽszkĂ©k voltunk az anyagra, pĂ©ldául az összetett vokálok felĂ©pĂtĂ©sĂ©re. Erre mit hallunk a rajongĂłktĂłl: "Minek huhogtok annyit?" A közönsĂ©gĂĽnk sokat adott nekĂĽnk, de
idõnként lelombozó megnyilvánulásokkal találkoztunk.
Egyszer például, egy élõ buli utáni beszélgetésen lelkesen kérdeztem a legkitartóbb rajongóktól, hogy ugye ez mennyivel jobb volt, mint az elõzõ esti hakni a balástyai diszkóban. Ugyanolyan volt, válaszolták...
- Azt mondod, most nehezebb a dolgotok. Nyilván Ăgy van, már csak azĂ©rt is, mert ma nehĂ©z volna titeket fiĂşcsapatkĂ©nt eladni.
- RĂ©gen sem lehetett egyszerĂ». Huszonkilenc Ă©vesen lettem tinisztár - ez azĂ©rt vicces, nem? EszĂĽnkbe sem jut azt az utat követni. Már a hakni sem olyan, mint egykor. Gábor Ă©s Kele bedugja a gitárját az erõsĂtõbe, s termĂ©szetesen az Ă©nek is Ă©lõben megy.
Végre nem kell szégyellnünk magunkat.
- Mi van a tánccal?
- Ne idegesĂts! Ezzel már 1995-ben felhagytunk. Akkor, amikor kijött az AjándĂ©k. Ma pedig zenekart idĂ©z a felállásunk. Sõt, valĂłdi zenekar áll a szĂnpadon. Váry Zoltán dobol, CsĂk Pisti kongázik, Lõrincz Viktor basszusozik, Beke Márk billentyĂ»s hangszereken játszik, Gábor Ă©s Kele gitározik az Ă©lõ bulikon. Ma már Ă©n is inkább vagyok klasszikus Ă©rtelemben vett zenekari Ă©nekes, nagyobb a szerepem, mint korábban volt, egy-egy dalt egyedĂĽl Ă©n Ă©nekelek.
- Változott a zenétek?
- IgyekszĂĽnk azt az utat követni, amirõl az AjándĂ©k relatĂv sikertelensĂ©ge után letĂ©rtĂĽnk. Persze akad egy-kĂ©t könnyedebb dal az albumon, de amĂşgy olyan zenĂ©t csinálunk, amiben igazán jĂłl Ă©rezzĂĽk magunkat.
Nem Ă©rdekel minket, mi a trendi.
A mai recepteket úgysem ismerjük, illetve nem is akarjuk megismerni. Az én két kedvencem a lemezrõl az Újra + újra és a Gondolj rám. Jól tükrözik, milyenek vagyunk ma. Nagyon szép lett Fehér Attila karácsonyi nótája, valamint van egy rockos dalunk is, az Édenkert.
- A régi szép idõk emlékére?
- Egyrészt ezért, igen. De van egy másik oka is, hogy megcsináltuk. Talán nagyképûnek fogok tûnni, de most szeretnék teljesen õszinte lenni. Hallom a mai rockzenekarokat (nem feltétlenül magyarokat), s éppen csak a gitáros és az énekes rossz bennük...
Meg akartuk mutatni, hogyan kéne rockot játszani.
De ez csak kitérõ, kirándulás az albumon.
- Hol készült a lemez?
- Gábor Ă©s Kele is otthon dolgozott, mindketten stĂşdiĂłtulajdonosok. Az Ă©nekeket is Ăgy vettĂĽk fel, a keverĂ©s Ă©s a mastering pedig Gyulai Zsoltnál, a Peak StĂşdiĂłban zajlott. DalĂrással egyĂĽtt három hĂłnap alatt kĂ©sz lettĂĽnk. Leginkább azĂ©rt, mert lelkesen vetettĂĽk bele magunkat a lemezkĂ©szĂtĂ©sbe. Gábor mondta, hogy tizenöt Ă©v alatt kiĂrta magát, mivel minden Ă©vben albumot kellett csinálnia. Az utĂłbbi öt Ă©vben feltöltõdött, egymás után hozta a nĂłtákat, KelĂ©hez hasonlĂłan. Ăšgy tizennyolc dalbĂłl választottuk ki a lemezre kerĂĽlt tizenegyet.
- Mivel viszonylag friss a fiúcsapatok divatja, még nem fordult elõ, hogy bármelyik is újra összeálljon. Azaz nem ismerhetjük a régi rajongók reakcióját.
- Igen, idegen terepen mozgunk. Nem tudhatom, hogy a régi arcok megveszik-e úgy az új lemezünket, ahogyan
én, az egykori Piramis-rajongó, rohanok a boltba, ha Révész új albummal áll elõ.
Bár az akkori tinilányok most már bizony harminc felĂ© közelĂtenek, azaz nem kizárt, hogy bejön nekik a mai zenĂ©nk. EgyĂ©bkĂ©nt az a tĂ©ny, hogy egyebek mellett a divatnak is köszönhettĂĽk a sikerĂĽnket, egykori naivitásom miatt elĂ©g kĂ©sõn esett le nekem. 1991-ben az Ă©v zenekarává választották a Manhattant, s nem Ă©rtettem, miĂ©rt, hiszen mĂ©g alig tettĂĽnk le valamit az asztalra. NĂ©gy Ă©vvel kĂ©sõbb több alapunk lett volna az elismerĂ©sre, de akkor már nem kaptuk meg...
Mindenesetre - legyen bármilyen nehĂ©z is most az Ăşt - feltĂ©tlenĂĽl örömteli, hogy azt csinálhatjuk, amit szeretĂĽnk. Nem kell alkalmazkodnunk senkihez Ă©s semmihez. Nyilván tĂĽrelem Ă©s kitartás is szĂĽksĂ©geltetik ahhoz, hogy Ăşjra sikeresek legyĂĽnk. De Ă©n optimista vagyok. Már csak azĂ©rt is bizakodom, mert zenĂ©szek állnak mellettem a szĂnpadon.
Megjelent a Zenész magazinban, 2004-ben.
Csoki és Vilmányi Gábor 2005 végén, már a
Piramix
egyĂĽttesben.
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•