Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
2004
| Mikola Péter - A zenés játszótárs
Mikola Péter - A zenés játszótárs
A zenés játszótárs
Ritkán Ărunk gyerekeknek zenĂ©lõkrõl. Hogy miĂ©rt? Talán mert ez is olyan terĂĽlet, amihez nĂ©mi elõĂtĂ©lettel közeledĂĽnk. A kereskedelmi mĂ©diában pörgõ pophoz vagy Ă©pp a lakodalmashoz hasonlĂłan. Mert mindegyik ingoványos terep. Rengeteg az Ă©rtĂ©kelhetetlen, a zenĂ©t lealacsonyĂtĂł produkciĂł az emlĂtett mĂ»fajokban. Persze találunk pĂ©ldát az ellenkezõjĂ©re is, s öröm, hogy akad nĂ©hány ilyen a gyerekekhez szĂłlĂł muzsikában. Hiszen nagyon nem mindegy, hogy milyen zenĂ©n nõnek fel a legifjabbak.
- Hogyan keveredtél ebbe a szakmába?
- Mondanám, hogy vĂ©letlenĂĽl, de nagyon sok jel mutatott már igen korán arra, hogy elõbb-utĂłbb ez lesz a hivatásom - mondja Mikola PĂ©ter, aki jĂł nĂ©hány minõsĂ©gi gyereklemezt kĂ©szĂtett. - PĂ©ldául mĂ©g magam is gyerek voltam, amikor egy pszicholĂłgus azt mondta, több pedagĂłgia Ă©rzĂ©k szorult belĂ©m, mint a legtöbb tanárba. Tizenöt Ă©s hĂşsz Ă©ves korom között klubokat Ă©s táborokat szerveztem gyerekeknek. Egyszer a fellĂ©põ mĂ»vĂ©szek közĂĽl hiányzott a zenĂ©s elõadĂł. Mondták, ugorjak be, mert tudták, hogy hobbibĂłl muzsikálgatok. S ha nem sikerĂĽl, legfeljebb egy dal után lejövök a szĂnpadrĂłl. VĂ©gĂĽl egy Ăłra után a sorukra várĂł fellĂ©põk szĂłltak, hogy hagyjam abba... EgyikĂĽk, egy bábos szerint jobb voltam, mint õk, s jĂłl tennĂ©m, ha kiváltanám a mĂ»ködĂ©si engedĂ©lyt. Ennek lassan már hĂşsz Ă©ve.
- Albumaidat profi hangszerelõkkel kĂ©szĂted, s ez hallatszik is rajtuk. Többnyire Rátonyi RĂłbert segĂti a munkádat, illetve a Haszon-talanságok cĂmĂ» anyag esetĂ©ben Pejtsik PĂ©terrel dolgoztál egyĂĽtt. MiĂ©rt fontos neked, hogy igazi zenĂ©t kapjanak a gyerekek, tingli-tangli helyett?
-
Nem mindegy, mit hall az ember gyerekkorában.
Persze elõfordulhat, hogy a kĂĽlönleges mĂ»vĂ©szi szĂnvonalĂş dalok most mĂ©g elmennek mellette, pontosabban nem fogja fel tökĂ©letesen, mit akarnak mondani, de biztos vagyok benne, hogy Ăgy is közelebb kerĂĽl a mĂ»vĂ©szethez. KĂ©nyes ez a mĂ»faj, mert nagyon könnyĂ» elmenni a gagyi felĂ©, mint arra sajnos sok pĂ©ldát látunk. Ugyanakkor nyilván van egy határ a másik oldalon, amit nem szabad átlĂ©pni, mert a gyerek akkor már nem tud velĂĽnk jönni. De mindenkĂ©ppen fontos, hogy már a legfiatalabbak is találkozzanak a jĂł muzsikával, mert Ăgy kĂ©sõbb kevĂ©sbĂ© lesznek kiszolgáltatva a nĂvĂłtlan produkciĂłknak, s termĂ©szetessĂ© válik számukra, hogy a zenĂ©ben az Ă©rtĂ©ket keressĂ©k.
- Hogyan készülnek a dalaid?
- A dalĂrásban számomra az õszintesĂ©g, a játĂ©kosság Ă©s a lĂ©lekjelenlĂ©t a legfontosabb. Csak Ăgy lehet utat találni a gyerekekhez. A szöveg kĂ©szĂĽl el elõször. Igyekszem olyan mondatokat találni, amelyekbõl saját világot Ă©pĂthet magának a hallgatĂł. LĂ©nyeges mĂ©g, hogy ritmusa, dallama legyen a szövegnek. Ezután jön a zene, ahol az egyszerĂ»sĂ©gre törekszem. Az okosok szerint Ă©rdemes a pentatonhoz közelĂteni, oktávon belĂĽl maradni.
Speciális közönség a gyerekeké - itt nincs az, ami a felnõttek esetében, hogy valaki háromszor is meghallgatja például az After Crying lemezét, mielõtt beleszeret. A gyerek azon nyomban elfordul a zenétõl, ha nem érinti meg elsõre.
- Mikor és hogyan lépnek a képbe a hangszerelõk?
- Gitáron Ărom meg a dalokat, ezután viszem el hozzájuk. Tanultam zenĂ©t, mĂ©gsem használok kottát, mert a gitár Ă©s az Ă©nek inkább tudja visszaadni az itt nagyon fontos hangulati elemeket. Ekkor egyeztetjĂĽk, mi a szám funkciĂłja, táncra csalogatĂł, játĂ©kra csábĂtĂł, vagy Ă©pp összebĂşjást inspirálĂł-e. Egyoldalas instrukciĂłt Ărok minden dalhoz, s Rátonyi RĂłbert ez alapján kĂ©szĂti el a hangszerelĂ©st. Mintha filmzenĂ©t hozna lĂ©tre, mert bizonyos Ă©rtelemben itt is kĂ©pekhez kell muzsikát Ărni. A majdani elõadás kĂ©peihez. Közel másfĂ©l Ă©vtizede dolgozunk egyĂĽtt, tökĂ©letesen ismeri a stĂlusomat. A zenei finomságokat õ teszi a dalokba, amiĂ©rt nagyon hálás vagyok neki.
- Pejtsik Péterhez miért fordultál?
- Itt kell elmondanom, hogy nem egyedĂĽl Ă©n Ărok dalokat a lemezekre, barátaim, Mlecsenkov András, Bakos István, Kiss Zoltán (Karthago) Ă©s Andrejszki Tibor is szokott hozni nĂłtákat. UtĂłbbi javasolta, hogy vegyem fel a kapcsolatot az After Crying vezĂ©regyĂ©nisĂ©gĂ©vel. Sokat vitatkoztunk, ám vĂ©gĂĽl kölcsönösen sikerĂĽlt meggyõznĂĽnk egymást.
Büszke vagyok a lemezre, szerintem vájt fülû felnõtteknek is élvezet lehet a hallgatása
, ám tény, hogy a gyerekek körében kevésbé népszerû, mint a szintén mostanában megjelent Játszanék veled, vagy a Rajzolok egy szép világot. Sajátos terület a gyerekmûfaj, az alkotók egójának szolgálni kell a közönséget. Túl jót akartunk. De mondom, nagyon örülök, hogy elkészült ez az album, mások mellett az After Crying, a Budapest Jazz Orchestra és a Matáv Szimfonikusok néhány tagja közremûködésével.
- Mi jellemzõ az elõadásaidra?
- Ugyancsak a játékosság a meghatározó.
A játék a kulcs - ezzel nyitom a kaput, s amikor már nyitva van, bevihetem azt, amit szeretek, amit fontosnak tartok.
Fontos, hogy a gyerekek rĂ©szesei legyenek a produkciĂłnak, hogy már ne az enyĂ©m, hanem az övĂ©k legyen a dal. A mĂ»sorokban õk maguk is aktĂvan rĂ©szt vesznek, a szĂnpadon szerepelnek, Ă©nekelnek, spontán mĂłdon. Egyszer Ăşgy határozták meg, amit csinálok, hogy zenĂ©s játszĂłtárs vagyok, s Ăşgy hiszem, ez fedi a lĂ©nyeget. Tehát nem a bácsi Ă©nekel, a gyerekek pedig hallgatják, hanem egyĂĽtt hozunk lĂ©tre valamit.
- Mindez nagyon jól hangzik, de bennem van némi kétely. Biztosan lehet játszani az "új generációs" gyerekekkel ilyen módon?
- NehĂ©z, egyre nehezebb. Az utĂłbbi Ă©vekben a gyerekek "kisfelnõttekkĂ©" váltak. A tĂzĂ©ves már azt kĂ©rdezi tõlem, tudok-e Ganxsta Zolee vagy Groovehouse nĂłtákat. Illetve azt, hogy mennyibe kerĂĽlt a gitár, az erõsĂtõ. Neki már nem kell sem MicimackĂł, sem a társai. Az egyik dalomban Robi egyszerĂ» jazzt játszik, s hogy közelebb hozzam ezt a zenĂ©t a gyerekekhez, õket is bevontam, jöjjenek fel a szĂnpadra, játsszanak velem egyĂĽtt. Láthatatlan hangszereken, amiket csak az okos emberek láthatnak... Zongorázást, trombitálást imitáltak. Épp ez utĂłbbival volt gond, mert már a nyolcĂ©vesek is az orális szexre asszociáltak. KĂ©nytelen voltam kihagyni ezt a számot a mĂ»sorbĂłl.
- Pedig elmĂ©letben a gyerekeknek zenĂ©lõnek van a legbiztosabb "állása", hiszen mindig lesz utánpĂłtlása a közönsĂ©gnek. MĂ©gsem Ăgy lenne?
- Elveszõben van a gyerekkor, ez tény.
Nagy bûnténye a médiának, hogy szinte nincs is gyerekmûsora. Felnõttekként kezelik a legkisebbeket is, pontosabban dehogy felnõttekként: fogyasztóként.
Ugyanakkor nekem nincs okom panaszra, mert Ă©vente kĂ©tszázötven-háromszáz elõadásom van. Aki arra vágyik, hogy játsszon gyermekĂ©vel a dal, valahogyan rám talál. SzájrĂłl-szájra terjed a hĂr, mert ugye a mĂ©diában alig-alig tudok megjelenni. Ha igen, akkor is csodálkoznak: hogyhogy Ă©lõben akarok Ă©nekelni?
- Igaz is, zenekarral mész fellépni?
- Nem, ez kĂ©ptelensĂ©g lenne, egyetlen szervezõ sem tudná kifizetni a zenĂ©szeket. SzĂvesen mennĂ©k egyĂĽttessel mindenhová, nekem lenne a legnagyobb öröm, de nem jön össze. Én pedig nem tudom finanszĂrozni. Épp elĂ©g, hogy a lemezeket nekem kell fizetnem, a hangszerelĂ©stõl a nyomdán át a gyártásig.
- Nem akadt kiadĂł, amelyiket izgatná, hogy Ă©vente több tĂzezer gyerekhez jutsz el Ă©lõben?
- A dalokkal több nagy céghez is elmentem. Azt mondták ugyan, hogy zseniálisak az anyagok, de az egyik techno-, a másik diszkóátiratot kért belõlük. Úgyhogy nekünk sem különb a helyzetünk, mint a felnõtteknek zenélõknek. A kiadók ugyanolyan mentalitással állnak ehhez a zenéhez is. S ez a helyzet a médiával is. Nem a szerint szelektál, mi az értékes, vagy mi a fontos a gyereknek, illetve úgy általában a hallgatóságnak - fontosabb, hogy ki van a pikszisben.
- Szinte véletlenül jutottak el hozzám a lemezeid. Ami rendszerint elér a gyerekzenébõl, az inkább riasztó, mint hallgatható. Helytállóak a benyomásaim?
- SzerencsĂ©re nem. AzĂ©rt akadnak mĂ©g minõsĂ©gi produkciĂłk. Az "etalonokon", a Kalákán Ă©s Halász Juditon kĂvĂĽl pĂ©ldául ott a Kolompos egyĂĽttes. Ă•szinte szeretettel fordulnak a gyerekek felĂ©, nĂ©pzenĂ©re táncoltatják õket. S tĂ©nyleg van más pĂ©lda is. Igaz, az ellenkezõjĂ©re is találunk, nem is egyet. Nevek nĂ©lkĂĽl: van olyan produkciĂł, amelyben a gyerekeknek annyi a szerepĂĽk, mint KozsĂł mögött a táncoslányoknak. Sokan play-back elõadásokat tartanak, ami botrányos, hiszen az õszintesĂ©g Ăgy máris eltĂ»nik a produkciĂłbĂłl.
Nagyon sok gyerekzene már messzirõl bĂ»zlik az ĂĽzlettõl, lĂ©lek Ă©s szĂv nĂ©lkĂĽl kĂ©szĂĽlnek.
De ebbe most inkább ne menjünk bele.
- S ne is Ăgy fejezzĂĽk be a beszĂ©lgetĂ©st. Hiszen nyilván sok öröm Ă©r az elõadásokon.
- Igen, ezekĂ©rt Ă©rdemes csinálni. Sosem voltak karriervágyaim, sosem akartam sztár lenni, jobban Ă©rdekel, hogy egyĂĽtt tudok játszani a gyerekekkel, s látom rajtuk, hogy felszabadultan örĂĽlnek. S idõnkĂ©nt meghatĂł Ă©lmĂ©nyek is Ă©rnek. NĂ©hány Ă©ve egy elmegyĂłgyintĂ©zetben lĂ©ptem fel. A Rajzolok egy szĂ©p világot dal cĂmĂ» dal refrĂ©njĂ©nĂ©l egy kislányhoz vittem a mikrofont, de õ nemet intett, nem akart Ă©nekelni. A második refrĂ©nnĂ©l Ăşjra prĂłbálkoztam, megint csak sikertelenĂĽl. A harmadiknál nem erõltettem volna a dolgot, ám a szemem sarkábĂłl láttam, hogy ezĂşttal bĂłlogat a kislány. Hozzá lĂ©ptem, elĂ©tartottam a mikrofont, s õ vĂ©gre Ă©nekelt. UtĂłlag derĂĽlt ki, hogy nĂ©gy Ă©ve nem szĂłlalt meg... Ă“riási dolgokra kĂ©pes a zene.
Megjelent a Zenész magazinban, 2004-ben.
Hivatalos honlap:
Mikola PĂ©ter
DalrĂ©szletek a Haszon-talanságok cĂmĂ» albumrĂłl:
Gondolatvarázs
HuncutkodĂł
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•