Jelentkezz be! [ ŕj vagy itt? RegisztrŠlj!]

Peth√Ķ G√°bor - A basszusgit√°r soksz√≠n√Ľs√©ge

A basszusgit√°r soksz√≠n√Ľs√©ge

A Moho Sapiens, majd az Edda basszusgit√°rosa, Peth√Ķ G√°bor 1991-ben hagyta el Magyarorsz√°got. Az√≥ta n√©h√°nyszor ugyan hazal√°togatott Kanad√°b√≥l, de t√ļl sok h√≠r√ľnk nem volt r√≥la. Szeptemberben √ļjra itthon j√°rt, a Moho Sapiens b√©k√©si koncertj√©n l√©pett sz√≠npadra, a Madzagfalvi Napok keret√©n bel√ľl. Nem hagyhattuk ki a lehet√Ķs√©get az interj√ļra, hiszen bizony√°ra sok olvas√≥nkat √©rdekli, hogyan √©l az √≥ce√°n t√ļlpartj√°n a mai napig zen√©vel foglalkoz√≥ Peth√Ķ G√°bor.

- Kezdj√ľk azzal, mi√©rt is ment√©l el annak idej√©n.
- A szint√©n Edda-tag Alapi Istv√°nnal, b√°ty√°mmal, Lacival √©s m√°s magyar zen√©szekkel utaztunk Kanad√°ba ‚Äď mondja Peth√Ķ G√°bor. ‚Äď Komplett zenekark√©nt ment√ľnk ki, hogy kihaszn√°lva els√Ķsorban Pisti kapcsolatait, megm√©rettess√ľnk odakint. Vonzott az ismeretlen, a kih√≠v√°s. Sajnos nem j√∂tt √∂ssze a dolog, sz√©tment a zenekar, t√∂bben viszonylag gyorsan hazat√©rtek.
- Te miért maradtál?
- √ögy gondoltam, ha m√°r ott vagyok, megpr√≥b√°lok el√©rni valamit. Ami nem olyan egyszer√Ľ egyed√ľl, f√Ķleg, ha m√©g basszusgit√°ros is az ember. Bel√°ttam, hogy err√Ķl a posztr√≥l nem fogok zenekart √∂sszerakni, ez√©rt ink√°bb figyeltem, hol lehet sz√ľks√©g r√°m. Klubokba j√°rtam, ismerkedtem zen√©szekkel. Kanad√°ban, miut√°n a jam night rendezv√©nyeken a ‚Äěh√°zi‚ÄĚ zenekar befejezi a m√Ľsor√°t, b√°rki fell√©phet, lehet√Ķs√©g ny√≠lik k√∂z√∂s zen√©l√©sre. √Čn ink√°bb egyed√ľl √°lltam a sz√≠npadra, n√©h√°ny perces sz√≥l√≥darabbal. Beesett p√°r munka, egyre t√∂bb embert ismertem meg, s innen m√°r m√Ľk√∂d√∂tt a t√∂rt√©net. Az els√Ķ ismertebb egy√ľttesem a Cerafim volt, 1993-t√≥l.
- Az√©rt ez nem lehetett k√∂nny√Ľ. Egyszer sem gondolt√°l arra, hogy ink√°bb feladod √©s hazat√©rsz?
- Am√≠g nem teszek meg mindent a c√©lom el√©r√©s√©√©rt, addig √©rtelmetlen volna feladni. Ezt mindig √≠gy gondoltam, az √©let minden ter√ľlet√©n.
- Tehát: Cerafim. Milyen zenét játszottatok?
- Progressz√≠v rockot. Ez ugye nem a kilencvenes √©vek divatja, tal√°n ez√©rt sem j√∂tt √∂ssze a kiugr√°s. Az√©rt 1995-ben elk√©sz√≠tett√ľnk egy albumot, Nick Blagona zenei rendez√©s√©vel. (√ē kor√°bban a Deep Purple mellett is dolgozott, a mai napig j√≥ a kapcsolatunk.) M√°s egy√ľttesekben is j√°tszottam, 2000-ben p√©ld√°ul Magyarorsz√°gra is eljutottunk az ismert kanadai bluesgit√°rosal, James Anthonyval. Az ut√≥bbi √©vekben pedig h√°rom-n√©gy tribute zenekarban fordultam meg.
- Ez kint is divat?
- √Čszak-Amerik√°ban nagy a piaca. B√°r hallom, hogy itthon is egyre t√∂bb ilyen banda alakul. Ez nem annyira vend√©gl√°t√≥z√°s, mivel nagy helyeken l√©p√ľnk fel. √úgyn√∂ks√©g szervezi az egy√ľtteseket √©s a koncerteket, az Egyes√ľlt √Āllamokban √©s Kanad√°ban, b√°r a Beyonc√© tribute zenekarral nemr√©g √©pp Jap√°nban j√°rtam. A Shania Twain dalaira √©p√≠t√Ķ csapattal olyan j√≥l √©reztem magam, hogy az√≥ta blues-rock tri√≥t hoztam l√©tre az itt megismert Mike Bongertman git√°ros-√©nekessel √©s Tony Carpino dobossal, Chapter Four n√©ven. Van m√©g egy nagyobb zenekarom is, n√©gy √©nekesn√Ķvel √©s f√ļv√≥skarral. T√∂bb el√Ķad√≥t√≥l j√°tszunk sz√°mokat, kem√©ny rock √©pp√ļgy szerepel a m√Ľsorban, mint r√©gi funky diszk√≥. A k√∂z√∂ns√©g szereti az egy√ľttest, hiszen sokakkal ellent√©tben mi √©l√Ķben sz√≥laltatjuk meg a dalokat, nem lemezr√Ķl j√∂n az alap.
- Nem √°ll√≠tom, hogy nem √©rzem j√≥l magam egy-k√©t tribute band koncertj√©n, m√©gis rossz √©rz√©st kelt bennem, ha egy rockzen√©sz a saj√°t dalai helyett m√°sok√©val √©rv√©nyes√ľl.
- Eml√©kszem, annak idej√©n itthon ciki volt m√°s zen√©j√©t j√°tszani, a k√∂z√∂ns√©g szem√©ben is. Ma ezek szerint m√°s a helyzet. Kint pedig egy√©rtelm√Ľen az, a hallgat√≥k olyan lelkesek, mintha az eredeti el√Ķad√≥k koncertj√©n lenn√©nek. M√°r persze ha olyan min√Ķs√©gben sz√≥lalnak meg a dalok.
- S milyen érzés a zenésznek más dalait játszani?
- Ha jó a zene és jók a zenésztársak, akkor szívesen csinálom. No meg az sem utolsó szempont, hogy az a munkám, amit szeretek: a muzsikálás.
- Azért a saját projektedet csak nem neveznéd munkának…
- Nem, valóban nem.
- Akkor besz√©lj err√Ķl!
- F√©l √©ve kezdtem k√©sz√≠teni a dem√≥felv√©teleket, b√°r az √∂tlet j√≥val r√©gebbi, t√∂bb √©vtizedes. A basszusgit√°r soksz√≠n√Ľs√©g√©t szeretn√©m megmutatni olyan produkci√≥ban, ahol a dob mellett kiz√°r√≥lag ez a hangszer sz√≥lal meg. Pontosabban nyilv√°n t√∂bb basszusgit√°r. √Čl√Ķben n√©gy-√∂t hangszer is sz√≥lna, bundos √©s bund n√©lk√ľli, k√ľl√∂nb√∂z√Ķ m√≥don effektezett, m√©g sz√°jgit√°rt is haszn√°ln√©k, amit basszusgit√°rhoz nem szok√°s. Mindezt √ļgy val√≥s√≠tan√°m meg, hogy ne csak nekem, vagy a szakm√°nak legyen √©rdekes, m√©g a k√∂z√∂ns√©g is √©lvezze.
- Egy dalt hallottam, az alapj√°n ez re√°lisnak t√Ľnik, igen dallamos a n√≥ta.
- Instrument√°lis a zene, de semmik√©ppen nem elvont. Nem tudatosan t√∂rekedtem arra, hogy dallamosak legyenek a sz√°mok ‚Äď ez van bennem. B√Ķven van feldolgoz√°sra v√°r√≥ anyagom, hossz√ļ utaz√°sokra mindig viszek magammal diktafont, s r√°d√ļdolgatok, ha felvillan bennem egy √∂tlet.
- Hol tart a projekt?
- Egyel√Ķre egyed√ľl k√©sz√≠tem a dalokat, hamarosan azonban st√ļdi√≥ba megyek, Nick Blagona meg√≠g√©rte, hogy seg√≠t. Rem√©lem, el√Ķbb-ut√≥bb sz√≠npadra tudom √°ll√≠tani a produkci√≥t.
- √ögy t√Ľnik, nem b√°ntad meg, hogy kint maradt√°l.
- Legink√°bb most √©rzem √≠gy, amikor √ļjra a r√©gi v√°gyammal tudok foglalkozni. Sok√°ig feled√©sbe mer√ľlt, hiszen m√°s kontinensre ker√ľltem, a napi gondok √©s tennival√≥k mellett nem is jutott az eszembe. De am√ļgy sem b√°nom, hogy Toront√≥ban √©lek. M√°s kult√ļr√°t, m√°s √©letszeml√©letet ismerhettem meg. Szakmailag is sokat adott nekem ez a k√∂zel m√°sf√©l √©vtized. T√∂bb zenei st√≠lusban fordultam meg, soksz√≠n√Ľbb√© v√°lt a j√°t√©kom, s √ļgy √©rzem, a zen√©hez val√≥ hozz√°√°ll√°som is pozit√≠van v√°ltozott. Mindenr√Ķl nyilv√°n nem eshet sz√≥ ebben az interj√ļban, ez√©rt nem r√©szletezem a st√ļdi√≥munk√°kat, vagy a nagy kih√≠v√°st jelent√Ķ beugr√°sokat, de azt az√©rt elmondan√°m, hogy jelenleg m√©g egy filmzen√©n is dolgozom. Kov√°cs Klaudia, Hollywoodban √©l√Ķ sz√≠n√©szn√Ķ-producer k√©rte magyar t√©m√°j√ļ, Torn from the Flag c√≠m√Ľ filmj√©nek zenei anyag√°hoz szakmai seg√≠ts√©gemet.
- K√©t nappal a b√©k√©si fesztiv√°l ut√°n besz√©lget√ľnk. Milyen volt a Moho Sapiens koncertje? S milyen volt √ļjra tal√°lkozni a r√©gi t√°rsakkal?
- Olyan fel√°ll√°sban l√©pett fel a zenekar, mint m√©g soha. Szomor Gyuri √©nekelt, Patai Tomi git√°rozott, Vinnay Peti billenty√Ľz√∂tt √©s Borb√©ly Zsolt dobolt, T√∂r√∂k Judit √©s Cselovszky Rozina vok√°lozott. Nagyon j√≥l siker√ľlt a buli, fiatalok is √©nekelt√©k a dalainkat. Sz√≠vesen j√∂ttem haza Vinnay Peti invit√°l√°s√°ra, s b√°r egyszeri alkalomr√≥l volt sz√≥, cseppet sem b√°nn√°m, ha lenne m√©g ilyen koncert. Mindannyian √∂r√ľlt√ľnk, hogy √ļjra tal√°lkoztunk √©s √ļjra egy√ľtt muzsik√°lhattunk.
- Mennyire k√∂veted kintr√Ķl, hogy mi zajlik a magyar k√∂nny√Ľzen√©ben?
- T√∂bb r√©gi bar√°ttal tartom a kapcsolatot, m√°sok mellett Alapi Pistivel √©s Don√°szy Tibivel, legink√°bb t√Ķl√ľk √©rtes√ľl√∂k a fejlem√©nyekr√Ķl. Valamint id√Ķnk√©nt hallok magyar zenekarokat, a Bon-Bon zen√©j√©t p√©ld√°ul a Valami Amerika c√≠m√Ľ filmb√Ķl ismerem. Eljutnak hozz√°m a hazai h√≠rek, az √ļjak mellett a r√©giekr√Ķl is. Hogy m√°st ne mondjak, nagyon √∂r√ľl√∂k T√°trai Tibusz sikereinek.
- El tudnád képzelni mostani önmagadat a mai magyar zenei közegben?
- Az√©rt olyan nagyon nem ismerem a jelenlegi helyzetet. De azt j√≥l tudom, hogy nem a hely a meghat√°roz√≥. Ha azt a zen√©t m√Ľvelhetem, amit szeretek, s olyan t√°rsakkal, akikkel j√≥l esik egy√ľtt muzsik√°lni, b√°rhol j√≥l √©rzem magam. Egy√°ltal√°n nem b√°nn√°m, ha a saj√°t projektem keret√©n bel√ľl Magyarorsz√°gon, magyar zen√©szekkel is j√°tszhatn√©k. Az itthoni k√∂zeg pedig egy√°ltal√°n nem t√Ľnt idegennek, ennyi √©v ut√°n sem. A b√©k√©si koncert el√Ķtt a V√°rosligetben j√°rtam, fesztiv√°lon, ahol az Edda tagjaival √©pp√ļgy tal√°lkoztam, mint Makovics D√©nessel a Bikinib√Ķl. √ögy tudtunk besz√©lgetni, mintha csak tegnap hagytuk volna abba‚Ķ


Megjelent a Zenész magazinban, 2005-ben.


Fűoldal            Cikkek            Fůrum            KŲzŲssťg            Kapcsolat
Marůthy GyŲrgy © 2006 • Adatvťdelmi elvek