Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
2005
| Rozgonyi PĂ©ter - A fĂĽl ugyanaz
Rozgonyi PĂ©ter - A fĂĽl ugyanaz
A fĂĽl ugyanaz
HangmĂ©rnökkel mĂ©g nem kĂ©szĂtettĂĽnk interjĂşt a ZenĂ©szben. Illetve több, hangmĂ©rnökkĂ©nt is dolgozĂł muzsikus már szerepelt ezeken a hasábokon, de õket is inkább a zenĂ©lĂ©srõl kĂ©rdeztĂĽk. Pedig jĂłl tudjuk, hogy ezen hivatás kĂ©pviselõi nĂ©lkĂĽl nem kĂ©szĂĽlhetnĂ©nek lemezek, nem szĂłlalhatnának meg koncertek. Rozgonyi PĂ©terrel valĂł beszĂ©lgetĂ©sĂĽnket az indĂtotta el, hogy idĂ©n kĂ©t albumot is nagyrĂ©szt analĂłg technikával rögzĂtett.
- Azt gondolnánk, hogy a digitális felvételi technika folyamatos fejlõdése mellett már senki nem is emlékszik az analógra. Hogyan jutott eszedbe a régi eszközök használata?
- Évekkel ezelõtt Madival a Magyar RádiĂł 8-as stĂşdiĂłjában dolgoztunk – mondja Rozgonyi PĂ©ter. – Megláttuk az analĂłg magnĂłt, s Ăşgy gondoltuk, akár arra is rögzĂthetnĂ©nk a felvĂ©telt.
Olyan meleg hangzás jött létre, hogy sikoltoztunk a gyönyörûségtõl.
Már Ă©n magam is elfelejtettem, mire kĂ©pes az analĂłg technika. Ettõl kezdve terveztem, hogy adott esetben, megfelelõ alanyokkal Ăgy veszek majd fel lemezeket. A Sex Action tagjainak Ă©n javasoltam a rĂ©szben analĂłg mĂłdszert, s õk örömmel mentek bele, mivel Ăşgyis a rĂ©gi hangzásuk felelevenĂtĂ©sĂ©n ĂĽgyködtek. A hamarosan megjelenõ Kentaur albumnál nem volt szĂĽksĂ©g a meggyõzĂ©sre, mivel Madi is benne van a produkciĂłban.
- Pontosan hogy zajlott a lemezkĂ©szĂtĂ©s?
- Az analĂłg Ă©s a digitális technikát is arra használtuk, amire igazán valĂł. A Sex Action esetĂ©ben a PĂłdium StĂşdiĂłban analĂłg eszközökkel vettĂĽk fel a dalokat, a digitális utĂłmunkára a Hunor StĂşdiĂłban kerĂĽlt sor, az Aquarium StĂşdiĂłban pedig analĂłg pulton kevertĂĽnk. Kentaurnál más jellegĂ» zenĂ©rõl van szĂł, a fõ zeneszerzõ, Háry PĂ©ter vagy egy Ă©ven át dolgozott otthon, a digitális rĂ©szeken, ezeket hozta el az Aquarium StĂşdiĂłba, ahol kiválĂł körĂĽlmĂ©nyek között tehettĂĽk mellĂ©jĂĽk az analĂłg felvĂ©teleket. Majd az egĂ©szet visszaĂrtuk digitális rendszerbe, hogy könnyebb legyen a szerkesztĂ©s, a trĂĽkközgetĂ©s, az effektezĂ©s. A vĂ©gĂ©n pedig ez esetben is Ăşjra szĂ©ttettĂĽk a felvĂ©telt az analĂłg keverõasztalra, csatornánkĂ©nt, azaz a digitális technika ekkor már csak lejátszĂłkĂ©nt funkcionált.
- Biztos, hogy szükség van minderre? A mai digitális technika nem képes teljes mértékben pótolni az analógot?
-
Az analĂłg rögzĂtĂ©snek sok olyan jĂł tulajdonsága van, amit eddig nem sikerĂĽlt digitálisan szimulálni.
S az analóg technika alatt nem csak a magnót és a pultot értem, hanem a kiszolgáló berendezéseket is, a mikrofon elõfokoktól a zengetõkig. Ha ezek jó zenészekkel és jó hangszerekkel találkoznak, azonnal hallható a két technológia közti különbség. S végsõ soron ugye a legjobb hangzás elérése a cél.
- Könnyen találsz analóg eszközökkel rendelkezõ stúdiót?
- A Magyar RádiĂłt leszámĂtva csak nĂ©gy-öt helyet ismerek. Az olcsĂłbb digitális technika sajnos Ăşgy terjedt el Magyarországon, hogy a stĂşdiĂłk meg is váltak az analĂłg berendezĂ©sektõl. Ha jĂłl tudom, kĂĽlföldön nem ez a helyzet. Sõt, mostanában elõvettĂ©k a rĂ©gi dokumentáciĂłkat, s Ăşjra beindult a gyártás. Mert az emlĂtett helyeken is többnyire ugyanazokkal az eszközökkel találkoztam, mint amikkel egykor dolgoztam.
- A ZenĂ©szben talán fel sem kellene tenni a kĂ©rdĂ©st, hiszen evidens a válasz: milyen zene kĂvánja meg az analĂłg rögzĂtĂ©st?
- Leginkább az akusztikus. Bár talán jobb Ăşgy fogalmazni, hogy: az „emberzene”. Ez tĂ©nyleg evidens válasz, de Ăşgy is megközelĂthetjĂĽk a dolgot, hogy milyen zenĂ©sznek ajánlhatĂł az analĂłg technika. A digitálisrĂłl tudjuk, hogy több tĂ©ren is megkönnyĂti a felvĂ©telt, gyenge szĂnvonalĂş elõadásbĂłl is lehet elfogadhatĂł minõsĂ©gĂ» produktumot lĂ©trehozni. Ezzel szemben
az analóg technika komoly felkészültséget igényel a zenésztõl.
- Nem tĂşl drága dolog Ăgy lemezt kĂ©szĂteni?
- Ha megoldott a nyersanyag kĂ©rdĂ©se, márpedig van lehetõsĂ©g egyes stĂşdiĂłkban arra, hogy ne kelljen kifizetni a szalagot, akkor nem drágább Ăgy dolgozni. Fõleg, ha más mĂłdon is igyekeznek lefaragni a költsĂ©gekbõl. Mert nem kötelezõ egyetlen stĂşdiĂłban kĂ©szĂteni a felvĂ©telt. A legolcsĂłbb minõsĂ©gi megoldásokat keresve akár feleannyiba is kerĂĽlhet a lemez. Az alapokat Ă©rdemes nagyobb helyen felvenni, de Ă©nekelni vagy keverni már olcsĂłbb stĂşdiĂłban is lehet. Mivel uniformizáltak a magyar stĂşdiĂłk, szinte mindenhol ugyanazzal a rendszerrel találkozol, megoldhatĂł, hogy az anyag mozogjon a helyek között.
- Ha már a pĂ©nznĂ©l tartunk, sok magyar zenĂ©sznek ez a megoldás is elĂ©rhetetlen. S inkább otthon Ă©pĂtenek ki olyan rendszert, amivel lemezt kĂ©szĂthetnek.
- Csak ne nevezzĂĽk stĂşdiĂłnak a PC Ă©s a mikrofon egyĂĽttesĂ©t! Nagyon jĂł dolog, hogy a zenĂ©sz otthon dolgozhat, komponálhat, kĂsĂ©rletezhet a hangzásokkal. Hasznos demĂłfelvĂ©telt hozhat lĂ©tre a valĂłdi stĂşdiĂłzáshoz. Tudom, akadnak, akik teljes lemezt kĂ©szĂtenek ilyen mĂłdon, jĂł esetben máshol felvĂ©ve azokat a rĂ©szeket, amelyek rögzĂtĂ©sĂ©re vĂ©gkĂ©pp nem alkalmas az otthoni rendszer. Érdekes dolog, hogy az ilyen anyagokat azután ki is adja egy cĂ©g… MĂ©g Ă©rdekesebb, hogy sokan stĂşdiĂłkĂ©nt hirdetik magukat, s másoknak is kĂ©szĂtenek felvĂ©teleket.
Ez szerintem nem több barkácsolásnál.
A Zenészben nyilván nem kell magyaráznom, hogy miért. Hogy csak a mikrofonnál maradjunk, minden énekes karakteréhez más illik, azaz egy-két mikrofonnal nem lehet stúdiót létrehozni.
- A lemezvásárlĂłk (letöltõk, másolĂłk...) pedig hallják a kĂĽlönbsĂ©get. Ha ugyan mĂ©g hallják. Egy kutatás szerint a tömörĂtett zenĂ©k rontják a hallást, mert a fĂĽl nem csak tanulni, felejteni is kĂ©pes. Márpedig a rádiĂłk többsĂ©gĂ©bõl is Ăgy szĂłlnak a dalok. Mit gondolsz, meddig Ă©rdemes Ăgy a lehetõ legjobb hangzásra törekedni, akár analĂłg eszközöket is bevetve?
- MegerõsĂthetem, hogy a fĂĽl kĂ©pes felejteni. Az analĂłg hangzást Ăşjra fel kellett fedeznem, tĂzegynĂ©hány Ă©v után. Ami pedig a magyar rádiĂłkat illeti, a többsĂ©gĂĽk szörnyĂ» minõsĂ©gben sugároz, tehát nem csak a tömörĂtĂ©ssel van a gond. A kĂ©rdĂ©sre válaszolva: nem tudom, hová vezet ez az Ăşt.
Komolyan félek attól, hogy egyszer csak megszûnik az igény a jó hangzásra.
- S mi lesz magukkal a stúdiókkal, mármint a valódiakkal? Már évek óta hallani, hogy anyagilag nem épp kifizetõdõ az ilyen vállalkozás.
- NehĂ©z dolguk van a stĂşdiĂłtulajdonosoknak, mivel csakis elõre menekĂĽlhetnek. A hasznot Ăşjabb Ă©s Ăşjabb eszközökbe kell fektetniĂĽk, máskĂĽlönben nem lesz ĂĽgyfelĂĽk. Az ĂĽzletet nyilván rontják az olcsĂł, barkácsolĂł álstĂşdiĂłk is. De szerintem Ăgy is meg fog maradni nĂ©hány komoly stĂşdiĂł, mert
sok zenészbõl nem lehet kiölni az igényességet
, valamint fontos az emberi tĂ©nyezõ is, hogy jĂł hangulatban, kellemes körĂĽlmĂ©nyek között kĂ©szĂthet lemezt a muzsikus.
- Hosszú éveken át egyetlen stúdióban dolgoztál, most azonban szabadúszó vagy. Nem okoz gondot, hogy egyes helyeken nem mozogsz olyan otthonosan, mint a Tom-Tomban?
- Ennyi Ă©vvel a hátam mögött már nemigen Ă©rhet meglepetĂ©s. Ha jĂłk a mikrofonok Ă©s jĂł a lehallgatás egy stĂşdiĂłban, a többi már rajtam mĂşlik. A fĂĽlem ugyanaz, minden stĂşdiĂłban. Nyilván minden helynek megvan a saját, rá jellemzõ soundja, de ez nem baj, sõt, ha az emlĂtett mĂłdon több stĂşdiĂłban kĂ©szĂĽl egy lemez, mĂ©g izgalmasabb hangzás jöhet lĂ©tre.
- S Ăgy, hogy nem kötõdsz egyetlen helyhez, nem kevesebb a munkád?
- Volt bennem fĂ©lsz, hogy kevesebben keresnek majd, de egyelõre bõven akad megrendelĂ©s. Ráadásul az utĂłbbi Ă©vekben koncerteket is hangosĂtok.
Izgalmas feladat a stúdiótapasztalatokat átültetni az élõ fellépésekre.
S persze a koncertek tapasztalatai is visszahatnak a stúdióban való munkára.
- Kikkel dolgozol?
- Speciális feladat a Budapest Jazz Orchestra koncertjeinek hangosĂtása. VelĂĽk jutottam el Montreaux-be, a jazz fesztiválra, s Ăgy dolgozhattam egyĂĽtt Peter Erskine-nel. A legnehezebb dolgom Sting elõtt volt, a Felvonulási tĂ©ren rendezett tavalyi koncerten. Nem engedĂ©lyeztĂ©k a soundchecket, csak linecheckre volt lehetõsĂ©g, azaz belehallgathattam a vonalakba. LĂ©nyegĂ©ben emlĂ©kezetbõl kellett kevernem a hĂşsz muzsikus koncertjĂ©t. De megszĂłlalt, Ăşgyhogy ez ma már szĂ©p emlĂ©k.
A Kiss Forever Band nagyobb koncertjeit is Ă©n keverem, a Shannon.hu zenekarral kisebb helyekre is eljutok, nĂ©ha igazán Ă©rdekes berendezĂ©sekbõl kell kihoznom a maximumot. Az idei Szigeten a nagyszĂnpadi Sex Action buli volt az enyĂ©m. Extrának tĂ»nõ igĂ©nyeim miatt furcsán nĂ©ztek rám, de ezt már megszoktam.
- Mi történt?
- A stĂşdiĂłban örök problĂ©ma, hogy ha a pergõt effektezem, az a lábcinen ne legyen rajta. Kidolgoztam erre egy szisztĂ©mát, s mivel koncerten is jĂłl jöhet, ennek megvalĂłsĂtását kĂ©rtem a technikusoktĂłl. Mosolyogtak rajtam, hogy „na, itt az atomtudĂłs”, de a vĂ©geredmĂ©ny engem igazolt. Erre Ă©s hasonlĂł esetekre gondoltam, amikor arrĂłl beszĂ©ltem, hogy a stĂşdiĂłtapasztalatokat ĂĽltetem át a koncertekre.
- Milyen lemezeken fogsz dolgozni az interjú megjelenésekor?
- Van, amirõl mĂ©g nem beszĂ©lhetek. Mert lehet ugyan, hogy mire a ZenĂ©sz az olvasĂłkhoz kerĂĽl, már ismert lesz, melyik korábbi sikerprodukciĂł indul el Ăşjra, de jobb, ha nem szivárogtatom ki a hĂrt idõnek elõtte.
(Mint azóta már tudjuk, a
Rapülõk
lemez hangmérnöke volt Rozgonyi Péter - M. Gy.)
Az viszont már biztos, hogy BacsĂł PĂ©ter Ăşj filmjĂ©hez Vukán György kĂ©szĂti a zenĂ©t, s Ă©n leszek a hangmĂ©rnök. Pontosan Ăşgy fogunk dolgozni, ahogyan a pop-rock lemezek esetĂ©ben: analĂłg Ă©s digitális eszközöket egyaránt használunk, s a rĂ©szfeladatokat kĂĽlönbözõ stĂşdiĂłkban vĂ©gezzĂĽk el.
Megjelent a Zenész magazinban, 2005-ben.
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•