Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
1999
| Szabó Tamás - Járatlan utakon
Szabó Tamás - Járatlan utakon
Járatlan utakon
Az egyik legismertebb magyar herflis (no nem mintha olyan sokan lennĂ©nek) nem csak zenĂ©l. SzabĂł Tamás Blues with a feeeling cĂmmel könyvet Ărt a szájharmonika oktatásárĂłl, valamint producerkĂ©nt is dolgozik. Ami pedig a muzsikálást illeti, idĂ©n megjelent második szĂłlĂłalbuma, s gyakran játszik a Spo-Dee-O-Dee nevet viselõ klubbandájával.
- Miért épp a szájharmonikát választottad?
- Korábban tanultam zongorázni, játszottam mandolinon ás pozanon, de egyik hangszer mellettt sem tartottam ki - mondja SzabĂł Tamás. - Amiben szerepet játszott az is, hogy Lõrincen laktunk, nem volt egyszerĂ» bejárni az Ăłrákba a városba. A zenĂ©lĂ©s mellett sokat rajzoltam, grafikai pályára kĂ©szĂĽltem, de gyorsan kiderĂĽlt, hogy a továbbtanuláshoz nem elĂ©g a tehetsĂ©g, összeköttetĂ©sek nĂ©lkĂĽl kĂ©ptelensĂ©g boldogulni. Ekkortájt, tizennĂ©gy Ă©ves koromban jutottam hozzá Muddy Waters Fathers And Sons cĂmĂ» dupla lemezĂ©hez.
Beleszerettem a hangképbe.
Igazán odafigyelve elõször hallottam harmonikát. Autodidakta mĂłdon kezdtem tanulni a herflin valĂł játĂ©kot. Ma már tudom, máshogy nem is nagyon lehetett volna, mert akkoriban nemigen tanĂtottak harmonikát, fõleg nem a blues stĂlusában. Nem volt se könyvem, sem más oktatĂłanyagom - egyedĂĽl kellett vĂ©gigjárnom az utat.
- Ferenczi György is errõl beszĂ©lt a ZM-ben. Valamint arrĂłl, hogy ma már kĂ©t tanár is akad: Ă©pp ti ketten. Igaz is, ha valahol egyikõtök neve szĂłba kerĂĽl, a másikat is megemlĂtik. Zavar ez tĂ©ged? VetĂ©ly- vagy inkább harcostársak vagytok?
- VetĂ©lytársak biztosan nem. Más zenĂ©ket hallgatunk, más utakon járunk. Épp ezĂ©rt nem szeretem, ha összehasonlĂtgatnak minket. Folyton egyĂĽtt kell szerepelnĂĽnk a mĂ©diában, akár akarjuk, akár nem. De hát ma amĂşgy is sok mindent összekevernek a tömegkommunikáciĂłban.
- Ezt én éppenséggel meg tudom érteni, hiszen ha herflirõl van szó, lényegében csak ti jöhettek szóba.
- Sokan mások is játszanak harmonikán, tanĂtványaim közĂĽl pĂ©ldául jĂłnĂ©hányan estĂ©rõl-estĂ©re a szĂnpadon állnak.
- Érdekes lehet ritka hangszert tanĂtani. EgyrĂ©szt biztos öröm, hogy mások is lelkesednek kedvencedĂ©rt, másrĂ©szt Ăgy veszĂtheted el a pozĂciĂłdat, ha a tanĂtványok a fejedre nõnek.
- Nincs bennem irigység vagy féltékenység. Számolok azzal, hogy az ember csak rövid ideig lehet elöl.
Az is egyfajta továbbĂ©lĂ©s, ha utánam a tanĂtványaim kerĂĽlnek elõtĂ©rbe.
- Kik akarnak megtanulni herflizni? Mert aki rockgitároshoz megy, elõbb-utĂłbb biztosan szĂnpadra akar állni, lemezt akar kĂ©szĂteni. A harmonikázás mintha más lenne.
- ValĂłban más: tanĂtványaim többsĂ©gĂ©nek az a fontos, hogy a harmonikán keresztĂĽl közelebb kerĂĽljön a zenĂ©hez. Ma már szerintem amĂşgy is kevesen akarnak profi muzsikusok lenni; fõleg miután ráébrednek, milyen hosszĂş Ă©s nehĂ©z Ăşt vezet odáig.
- Sokan tanulnak nálad?
- AktĂvan három Ă©ve tanĂtok, s ez idõ alatt több mint fĂ©lszázan jöttek hozzám. A legfiatalabb tanĂtványom nyolc, a legidõsebbb hatvannĂ©gy Ă©ves. Sokan Ăşgy gondolják - Ă©s igazuk is van -, hogy gyorsan meg lehet tanulni harmonikázni, s ezĂ©rt választják a hangszert. A többsĂ©g egyĂ©bkĂ©nt gimnazista Ă©s egyetemista, tizenhat Ă©s huszonöt Ă©v között.
- Akik közĂĽlĂĽk vĂ©gĂĽl a szĂnpadra állnak, ugyanazon az Ăşton járnak, mint te?
- Nem az a célom, hogy klónokat csináljak. Ennek nem is lenne értelme. Én is
gyorsan rájöttem, hogy senkit nem érdemes utánoznom, mert a klón úgysem lehet jobb a mesternél. S az elõadómûvészbõl az embereknek annyi érdekes, amennyire az illetõ maga érdekes és egyéni.
- Akkor térjünk át a tanár Szabó Tamásról az elõadómûvész Szabó Tamásra. Egy évtizeden át a Palermo Boogie Gang tagja voltál, azután szólópályára léptél. Miért?
- Miután megszĂ»nt a Palermo, nem volt hová mennem. Az Ă©n hangszeremmel nem olyan egyszerĂ» váltogatni a zenekarokat, mint mondjuk basszusgitárral. 1997-ben jelent meg elsõ szĂłlĂłalbumom, a Tailor's Clothes, idĂ©n pedig a második, a New Lodgers. Közben, 1998 szeptemberĂ©ben lĂ©trehoztam saját klubcsapatomat, a Spo-Dee-O-Dee-t. Engem bluesistának könyveltek el, s az is vagyok, de rengeteg zene hatott rám, SzĂ©csi Pál dalaitĂłl a Status Quo muzsikáján át a Mahavishnu darabjaiig. Lemezeimen igyekszem eddig járatlan utakon elindulni. Az emberek Ăşgy vĂ©lik, hogy a harmonika a blues Ă©s a country hangszere, ám valĂłjában a klasszikus zenĂ©ben Ă©s jazz-ben is szerephez jutott. Több lehetõsĂ©g rejlik benne, mint sokan hinnĂ©k. Ráadásul a mai popzene nagyon nyitott, minden belefĂ©r, Ăgy van terem a kĂsĂ©rletezĂ©shez.
- Mifélék ezek a járatlan utak?
-
Leginkább az foglalkoztat, hogy a harmonikát hogyan lehet a legkülönfélébb zenékben elhelyezni, azokba beleilleszteni.
A hangszer hangja nagyon is beazonosĂthatĂł, s nem feltĂ©tlenĂĽl illik a modern zenĂ©khez. A fõ gondot ez jelenti, ám a hang megváltoztatásával harmonikussá lehet tenni a herfli Ă©s az elmĂ©letben tõle távolabb állĂł muzsikák találkozását. Más dallamvezetĂ©ssel vagy más hangszĂnnel sikeres lehet a kĂsĂ©rlet. A cĂ©l Ă©rdekĂ©ben akár gĂ©pi eszközöket is használok. A lĂ©nyeg, hogy mai soundot tudjak lĂ©trehozni.
- Tehát ez már messze nem blues.
- A harmĂłniavilág nem, a feeling azonban bluesos maradt. Legalábbis ezekben a dalokban. Mert az Ăşj lemezemen a kĂsĂ©rletezĂ©s mellett a tradicionális blues is ott van. A tizenhárom számbĂłl öt egy hangulatot tĂĽkröz, a rĂ©gies sounddal, a többi pedig szĂ©lsõsĂ©gesen más. Eklektikus az album, de ez szerintem egyáltalán nem baj.
- Az eltérõ jellegû dalok miatt dolgoztál több stúdióban?
- Ăšgy vettem Ă©szre, hogy a magyar stĂşdiĂłk az Ă©vek során szakosodtak. Az egyik erre, a másik arra a feladatra ideális. Az általános hangkĂ©pre kiválĂł Tom-Tom (ahol a nagyon nyitott hozzáállásĂş RemĂ©nyi LászlĂł hangmĂ©rnök segĂtett nekem) mellett a V/A Ă©s a Yellow stĂşdiĂłban, valamint Czomba ImrĂ©nĂ©l dolgoztam. Szinte mindenĂĽtt kĂ©szre csináltuk a számokat, azaz a keverĂ©s is a felvĂ©tel helyszĂnĂ©n törtĂ©nt.
- Kik zenélnek a lemezen?
- Vagy húsz jóbarátom, Pribil Gyuri,
Magyar Hajni
, Czomba Imre, Bese Csaba, Gyenge Lajos Ă©s mĂ©g számos segĂtõ. Mindenki hozta magával a saját rĂ©tegzenĂ©jĂ©t, illetve valamilyen egyĂ©ni Ăzt.
A magyar session-zenĂ©szek igazán profik, felkĂ©szĂĽltek, de rendszerint hiányzik az Ăz a játĂ©kukbĂłl. Az a fajta "koszosság", amitõl a sound csak rájuk lesz jellemzõ.
Bármilyen felkészült is a stúdiómuzsikus, azt nem képes hozni, amit az az ember, aki egész életében azt a zenét mûvelte. Nálam pedig pont erre volt szükség.
- Miért angol nyelvûek a szövegek?
- Nem mernĂ©k magyar nyelvvel belenyĂşlni a dalokba. SzĂ©p Ă©s dallamos nyelv a magyar, de szerintem idegen ezektõl a zenĂ©ktõl. Az angol pedig hangzásra is kellemesebb a dalokhoz. AmĂşgy Ă©rzek kĂ©sztetĂ©st, hogy magyar számaim is legyenek, de most mĂ©g valĂłban nem mertem belevéágni. A szövegek egyĂ©bkĂ©nt magyar verseim angol fordĂtásai, a Quimby-tag Varga Livius tolmácsolásában.
- A klubzenekarodban is kĂsĂ©rletezel?
- Nem, a Spo-Dee-O-Dee más, többnyire boogie-woogie-t Ă©s bluest játszunk. Csupa fiatal, hĂşsz-huszonkĂ©t Ă©ves zenĂ©sz van velem, akik ezekben a zenĂ©kben Ă©s korosztályukban a legjobbak közĂ© tartoznak. Ă–römzenĂ©lĂ©srõl van szĂł, no meg a klubokba nem is nagyon illene a kĂsĂ©rletezĂ©s.
- Miért vállaltál produceri feladatokat, s mi volt a szereped az ABC trió és a Moon Shiners zenekar lemezének elkészültében?
- Egyik esetben sem zenei producer voltam. A zenĂ©be már csak azĂ©rt sem szĂłlnĂ©k bele, mert pont az alapján választottam az egyĂĽtteseket, hogy tetszett a muzsikájuk. Én sosem kaptam meg (tudom, sokan mások sem), hogy csak a zenĂ©vel kelljen foglalkoznom. Ezt szerettem volna biztosĂtani az emlĂtetteknek.
A magyar szakmából nagyon hiányolom a háttéripart.
Csodálkozunk, hogy pĂ©ldául egy nĂ©met másodvonalbeli zenekar hĂşszezres eladást produkál. Ez nem csak azĂ©rt lehetsĂ©ges, mert ott nagyobb a piac - sokat számĂt, hogy arrafelĂ© a kicsik mögött is állnak emberek, akik segĂtik a produkciĂłkat.
- Miért választottad épp ezt a két együttest?
- Fontos volt nekem, hogy meg tudják örökĂteni a zenĂ©jĂĽket. Az ABC szájharmonika-triĂł tagjai idõs muzsikusok, s noha ma már csak kevesen emlĂ©keznek rájuk, egykor nagy sztárok voltak. Ă–röm volt számomra, hogy hozzá tudtam járulni lemezĂĽk megjelenĂ©sĂ©hez. A Moon Shiners vezetõjĂ©vel, Nagy Szabolccsal korábban már zenĂ©ltem egyĂĽtt, s megtetszett az akarása, a munkához valĂł hozzáállása. Ebben ez esetben az anyagi háttĂ©r megteremtĂ©se Ă©s egyĂ©b produceri feladatok mellett játszhattam is az albumon.
- Akadnak hasonlĂł terveid?
- Sokszor jobban izgat a háttérmunka, mint az, hogy elöl legyek és produkáljak. S talán megy együtt is a kettõ, elvégre nem egy muzsikusból lett például hangmérnök, s ugyanakkor nem kellett feladniuk zenei pályájukat sem. Konkrét tervekrõl még nem számolhatok be, de közel áll hozzám a gondolat, hogy más esetben is producer legyek.
Megjelent a Zenész magazinban, 1999-ben.
Oldal a Magyar Szájharmonikás Honlapon:
Szabó Tamás
KapcsolĂłdĂł cikkek:
Spo-Dee-O-Dee
Special Guest: Szabó Tamás
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•