Jelentkezz be! [ ŕj vagy itt? RegisztrŠlj!]

Varga János - Ami a lelket érinti meg

Ami a lelket érinti meg

Az √©v, vagy ha √ļgy jobban tetszik, az √©vezred els√Ķ nagy magyar koncertj√©re janu√°rban ker√ľlt sor, a MOM M√Ľvel√Ķd√©si K√∂zpontban. El√Ķbb a haz√°nkban √©l√Ķ √©s alkot√≥ holland git√°ros, Anand Mahangoe l√©pett fel zenekar√°val, majd a Varga J√°nos Project adta el√Ķ m√Ľsor√°t. A "nagy" jelz√Ķ haszn√°lat√°t nem kiz√°r√≥lag a magas sz√≠nvonal√ļ muzsika indokolja - a k√∂z√∂ns√©g zs√ļfol√°sig megt√∂lt√∂tte a h√°zat.

- Engem is meglepett, hogy ilyen sokan voltak k√≠v√°ncsiak a koncertre - mondja az egykor az East egy√ľttessel ismertt√© v√°lt git√°ros, Varga J√°nos, aki ma a Hobo Blues Band √©s a Cik-Cakk Company tagja. - Nem hiszem, hogy ez puszt√°n a szem√©lyemnek sz√≥lt volna, b√°r biztosan vannak, akik j√≥ sz√≠vvel eml√©keznek az East-re, illetve az ut√≥bbi k√©t √©vben Hob√≥val h√©tr√Ķl-h√©tre sok ember el√Ķtt j√°tszunk, teh√°t k√©pben vagyok, tudj√°k, hogy nem halt meg a fazon, m√©g git√°rozgat... De √ļgy gondolom, a telt h√°z legink√°bb annak k√∂sz√∂nhet√Ķ, hogy ennyi embert felt√©tlen√ľl √©rdekel a progressz√≠v rockzene Budapesten, s ez remek dolog.
- A koncerten a Periferic Records megjelentette, The Wings of Revelation I. c√≠m√Ľ albumod dalait j√°tszottad el. Honnan j√∂tt a lemezk√©sz√≠t√©s √∂tlete?
- A kiad√≥ vezet√Ķje, B√∂sz√∂rm√©nyi Gergely az East BS-bulija √≥ta noszogat, hogy k√©sz√≠tsek sz√≥l√≥anyagot. M√©ghozz√° az East els√Ķ, m√©g instrument√°lis korszak√°ban keletkezett √∂tletek alapj√°n. Annak idej√©n √∂t √©ven √°t zen√©lt√ľnk √ļgy, hogy hi√°ba adtunk √©vi nyolcvan-sz√°z bulit, nem lehetett lemez√ľnk. A r√©gi t√©m√°k elt√Ľntek volna, ha nem j√∂n ez az aj√°nlat.
- Eszerint mégsem szólóalbumról van szó, East-számok szerepelnek rajta?
- A zene hetven sz√°zal√©kban √ļj, s az egykori t√©m√°k is az eny√©mek. R√°ad√°sul eg√©szen m√°sk√©pp jelennek meg ezekben a dalokban, mint az East sz√°maiban. Tavaly tavasszal √ľltem le, el√Ķvettem n√©h√°ny r√©gi mot√≠vumot, s k√∂r√©j√ľk hangszereltem. Csak egy-egy dallam maradt meg, √ļj k√∂zegbe ker√ľlve. Sz√ľks√©g volt a r√©gi t√©m√°kra, m√°r csak √ľzleti megfontol√°sb√≥l is, mert Gergely b√≠zott abban, hogy sok, egykori East-rajong√≥ √≠gy k√≠v√°ncsi lesz erre a lemezre is. Ak√°r k√ľlf√∂ldiek is, mert √©rdekes m√≥don a vil√°gon sokfel√© a Solarist √©s az East-et a mai napig a neves progressz√≠v band√°k k√∂z√∂tt tartj√°k sz√°mon. Az albumot h√ļsz orsz√°gba k√ľldte sz√©t a kiad√≥; egy√©bk√©nt ez√©rt szerepelek J√°nos Vargak√©nt a bor√≠t√≥n, teh√°t nem valamif√©le nagyz√°si h√≥bort miatt √≠rtam √≠gy a nevemet.
- Társad a felvételen István Király és Zoltán Lengyel volt, ha maradunk ennél az írásmódnál.
- Ny√°r k√∂zep√©re k√©sz√ľlt el az anyag, a felv√©telre okt√≥berben ker√ľlt sor. Addig itthon, komputer seg√≠ts√©g√©vel majdnem mindennel elk√©sz√ľltem, bele√©rtve a git√°rok felv√©tel√©t is. A Zaf√≠r St√ļdi√≥ba, Folk Iv√°nhoz az √©l√Ķ dob √©s a billenty√Ľsz√≥l√≥k r√∂gz√≠t√©se miatt ment√ľnk. Az az els√Ķ pillanatt√≥l egy√©rtelm√Ľ volt, hogy r√©gi East-es t√°rsam, Kir√°ly Istv√°n lesz a dobos. Billenty√Ľsnek az After Crying tagj√°t, Lengyel Zolit B√∂sz√∂rm√©nyi aj√°nlotta.
- A koncerten a Varga J√°nos Project H√°ry P√©terrel b√Ķv√ľlt, aki Chapman sticken j√°tszott.
- A hangszert √ļgy h√ļsz √©ve hallottam el√Ķsz√∂r, a King Crimsonban Tony Levin haszn√°lta. El√°jultam att√≥l, ahogyan sz√≥lt. Nekem a basszusgit√°r valahogyan nem el√©gg√© m√©ly t√≥nus√ļ hangszer, a lemezen √©s az els√Ķ koncerten is ink√°bb szintivel helyettes√≠tett√ľk. A mostani buli el√Ķtt k√©t h√©ttel jutott az eszembe, hogy Magyarorsz√°gon is l√©tezik olyan muzsikus, aki sticken j√°tszik. R√©mlett, hogy a t√©v√©ben √Ākos koncertj√©n l√°ttam valakit. Ismer√Ķseim meg tudt√°k mondani a nev√©t, s azt, hogy kecskem√©ti. Ennyi inform√°ci√≥ el√©g is volt, a tudakoz√≥n kereszt√ľl v√©g√ľl eljutottam P√©terhez. Sajnos csak k√©tszer tudtunk egy√ľtt pr√≥b√°lni, de szerintem √≠gy is sokat dobott a dalokon. Ezt a basszushangot, ezt a fajta basszusoz√°st v√°gytam; most csak azt sajn√°lom, de nagyon, hogy a felv√©tel el√Ķtt nem jutott az eszembe a stick. Rem√©lem, P√©terrel hosszabb t√°von tudunk egy√ľttm√Ľk√∂dni, s a k√∂vetkez√Ķ lemezen az √Ķ j√°t√©ka is hallhat√≥ lesz.
- Tehát maga a Project is létezne még jó ideig. Nem zavarja ez a másik két bandát?
- Nem hiszem, hogy gond lenne az egyeztet√©ssel. A Cik-Cakk √∂t √©ve m√Ľk√∂dik Gid√≥falvy Attil√°val √©s Don√°szy Tiborral, sokat j√°tszunk mindenfel√© az orsz√°gban, p√©ld√°ul motorostal√°lkoz√≥kon. Valamint k√©thetente a Feneketlen-t√≥ melletti Rolling Rockban l√©p√ľnk fel. A k√∂z√∂ns√©g szereti a zen√©nket, ezt a ZZ Top-os vil√°got. Saj√°t er√Ķb√Ķl m√°r kazett√°t is csin√°ltunk, ... erre gondoltunk! c√≠mmel. Merthogy kiad√≥ nemigen √©rdekl√Ķdik ir√°ntunk. A Hobo Blues Band-nek imm√°r k√©t √©ve vagyok tagja. √Člm√©ny minden koncert, ak√°r kis klubban, ak√°r a PeCs√°ban vagy a Szigeten ker√ľl sor r√°, olyan elereszked√©seink, improviz√°ci√≥s elmer√ľl√©seink vannak H√°rs Viktorral √©s Pribil Gyurival. A Csavarg√≥k t√≠zparancsolata √©s a Gy√∂ngy a s√°rban is velem k√©sz√ľlt, dalaim is szerepelnek mindk√©t lemezen. Illetve az el√Ķbbin nem is igaz√°n dalok, F√∂ldes Laci pr√≥z√°ja al√° √≠rtam zen√©ket. Szabadj√°ra engedett fant√°zi√°val. Nem csak rythm and blues, hanem amerikai utaz√≥s zene vagy modern rock is megsz√≥lalhatott. Nagyon √©lveztem, hogy b√°rmilyen zen√©t hozz√°tehettem a sz√∂veghez.
- Ami, ha belegondolok, olyan gyakran nem esik meg veled mostan√°ban. A HBB √©s a Cik-Cakk st√≠lusa is k√∂t√∂tt, r√°ad√°sul m√©g a nevedet visel√Ķ project sem t√©rhetett el igaz√°n az East ir√°nyvonal√°t√≥l. A k√∂vetkez√Ķ sz√≥l√≥albumodon, ha b√°rmit csin√°lhatn√°l, milyen zene szerepelne?
- Biztosan m√°s lesz, mint az els√Ķ, m√°r csak az√©rt is, mert id√Ķk√∂zben beesett a stick. M√°r vannak elk√©pzel√©seim. Kem√©nyebb zen√©t szeretn√©k csin√°lni, de nem a hard rock fel√© indulva. Nagyon szeretem a repetit√≠v muzsik√°t, amit m√°r az Art Reaktorban is alkalmaztunk; a stick jelenl√©te csak seg√≠ti, hogy ilyesf√©le elemek is jelen legyenek dalokban. V√©gs√Ķ soron olyan zen√©t szeretn√©k letenni az asztalra √Ķsszel a The Wings of Revelation II.-vel, hogy az emberek, azon t√ļl, hogy tetszik nekik, arra is k√≠v√°ncsiak legyenek, milyen lehetett az I. Honnan jutott ez az ember id√°ig - ez jusson az esz√ľkbe. Teh√°t az√©rt homlokegyenest m√°st nem akarok csin√°lni. De m√≠g az els√Ķ lemez a m√ļltb√≥l t√°pl√°lkozott, a m√°sodikkal m√°r hangz√°sban √©s harm√≥niavil√°gban is meg akarok felelni a kornak.
- Említetted az Art Reaktort. A Periferic Records nemrégiben kiadta egy régi anyagotokat. Ennyiben marad a dolog?
- Nem volt egyszer√Ľ a megjelentet√©s, mert az eredeti master felsz√≠v√≥dott. M√©g annak idej√©n beker√ľlt a R√°di√≥ba, "z√©s√≠t√©s" c√©lj√°b√≥l, √©s sosem ker√ľlt vissza hozz√°nk. Nagy szerencse, hogy angol nyelv√Ľ v√°ltozat is l√©tezett, b√°r nem tudtuk, hogy hol van. N√°lam, a fi√≥kban √©vek √≥ta hevert egy szalag; √ļgy gondoltam, azokat az effekteket √©s percussion alapokat tartalmazza, amelyek seg√≠ts√©g√©vel koncertezt√ľnk. De nem: ez volt az angol master. Harminc perces koncertanyaggal kieg√©sz√≠tve jelent meg - azon a SOTE-bulin vend√©gk√©nt Ol√°h Ali is fell√©pett vel√ľnk.
Hogy √ļjj√°√©led-e az Art Reaktor n√©h√°ny koncert erej√©ig, azt egyel√Ķre nem tudom. A zenekar nem csak a muzsik√°l√°sr√≥l sz√≥lt, fell√©p√©seinken k√∂lt√©szet, t√°nc √©s film is jelen volt. Hogy ma ezt √ļjra megval√≥s√≠tsuk Szurcsik J√≥zseffel, N√©meth G√°borral √©s a t√∂bbiekkel, ahhoz rengeteg p√©nz kellene.
- A lemezkészítésról beszélve elmondtad, hogy komputer segítségével jött létre az anyag nagy része. Mióta dolgozol géppel?
- Nagyon hossz√ļ ideje. 1987-ben, az Art Reaktor idej√©ben m√©g n√©gys√°vos magn√≥t haszn√°ltam, a rengeteg repetit√≠v dolgot mind k√©zzel kellett felj√°tszani. De a k√∂vetkez√Ķ √©vben m√°r volt sz√°m√≠t√≥g√©pem. Akkoriban sok zen√©szkoll√©ga tiltakozott a g√©pek haszn√°lata ellen, de az√≥ta m√°r mindenki tudja, hogy mir√Ķl van sz√≥. A g√©p csak eszk√∂z, √©n p√©ld√°ul egyszer√Ľen magn√≥k√©nt haszn√°lom a komputert. Aki azt mondja, ki lehet hagyni a dal√≠r√°s folyamat√°b√≥l, az nem 2001-ben √©l.
- Az√©rt akadnak m√©g rockband√°k, ahol p√©ld√°ul a git√°ros elviszi a pr√≥b√°ra a t√©m√°t, s ott t√°rsaival egy√ľtt hozza l√©tre a dalt.
- Komolyan? Még vannak, akik így kínlódnak?
- Ha ez kínlódás...
- Nekem az lenne. Legal√°bbis ma m√°r, negyven√∂t √©ves fejjel. No meg √≠gy, hogy t√∂bb zenekarom is van. J√≥val egyszer√Ľbb a dolog akkor, ha itthon elk√©sz√≠tem a v√°zlatot, dobbal, basszussal, mindennel, s ut√°na mutatom meg a t√°rsaimnak. Ami nem jelenti azt, hogy musz√°j mondjuk H√°rs Viktornak √ļgy basszusoznia, ahogyan √©n elk√©pzeltem, ett√Ķl m√©g hozz√°teheti a saj√°t √∂tleteit.
- Visszat√©rve a koncertedre, nem csak a k√∂z√∂ns√©g volt jelen sz√©p sz√°mmal, hanem a szakma k√©pvisel√Ķi is. Kiv√°ltk√©pp git√°rosok, Alapi Istv√°nt√≥l Felkai Mikl√≥son √°t Z√°vodi J√°nosig. Szerinted mi√©rt kedvelhetik a j√°t√©kodat?
- Ezt t√Ķl√ľk kellene megk√©rdezni. Egy√©bk√©nt √©n sosem tanultam git√°rozni, a Felkel√Ķ nap h√°z√°n √©s n√©h√°ny, hatvanas √©vekbeli dalon k√≠v√ľl soha senki nem mutatott nekem semmit. A r√°di√≥ mellett √ľltem (m√©g magn√≥m sem volt, az els√Ķ saj√°tra m√°r j√≥csk√°n az East √©nekes korszak√°ban tettem szert), hallgattam a zen√©ket, ez volt az iskol√°m. Nekem am√ļgy sosem a git√°rosok j√°t√©ka volt az √©rdekes. Ott volt p√©ld√°ul a lengyel SBB, ami megv√°ltoztatta az √©letemet. Hi√°ba j√°tszott remek√ľl a git√°ros Apostolis Antymos, a dob √©s a billenty√Ľ jobban megfogott. Persze az√©rt vannak kedvenceim saj√°t hangszeremn√©l. √Črdekes, hogy legal√°bb annyira szeretem a kev√©s hanggal nagy hat√°st el√©r√Ķ David Gilmoure-t, mint John McLaughlint √©s Al Di Meol√°t. Ez a kett√Ķss√©g nyilv√°n megjelenik a j√°t√©komban is. Mindent √∂sszev√©ve, nekem a git√°roz√°sban az a legfontosabb, hogy ritmusos legyen. Mindig a ritmusk√©pletb√Ķl kiindulva pr√≥b√°lom meg l√©trehozni a dallamot. Tal√°n ez az, ami a legink√°bb jellemz√Ķ r√°m.
- Azt mondod, a r√°di√≥hallgat√°s volt az iskol√°d. Magn√≥ n√©lk√ľl neh√©z lehetett leszedni a dalokat.
- Az√©rt id√Ķnk√©nt volt n√°lam magn√≥, k√∂lcs√∂nben. De sosem tanultam meg m√©g kedvenceim dalait sem. Persze egyes figur√°kat megn√©ztem, mert √©rdekelt, hogyan git√°rozik Gilmour vagy McLaughlin. S csak az volt igaz√°n fontos bel√Ķle, ami a lelkemet √©rintette meg. Teh√°t nem a technika izgatott. P√©ld√°ul, amikor bej√∂tt a tapping, √ļgy gondoltam, ezzel foglalkozzon az ut√°nam j√∂v√Ķ gener√°ci√≥. √Čn a mai napig kipengetek minden hangot. Hendrixnek sem a j√°t√©k√°t csod√°ltam, hanem azt tartottam zseni√°lisnak, amilyen t√©m√°kat kital√°lt. Ett√Ķl nagyszer√Ľ a git√°roz√°s. Van egy darab sz√°razf√°d, n√©h√°ny nylonh√ļrral - √©s irgalmatlan csod√°kat lehet vele m√Ľvelni. √Ėr√ľl√∂k, hogy ezt a hangszert v√°lasztottam. Mostan√°ban azon gondolkodom, hogy j√≥ lenne akusztikus git√°rlemezt is csin√°lni valamikor. Nem klasszikus lenne, nem is spanyol, nem is jazz - csak zene, ami git√°rra √≠r√≥dott.


Megjelent a Zenész magazinban, 2001-ben.




Hivatalos honlap:

Varga J√°nos


Kapcsolódó cikk:

The Wings Of Revelation II.
Fűoldal            Cikkek            Fůrum            KŲzŲssťg            Kapcsolat
Marůthy GyŲrgy © 2006 • Adatvťdelmi elvek