Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
2003
| Erdélyi Péter - Kimozdulni a gépek mögül
Erdélyi Péter - Kimozdulni a gépek mögül
Kimozdulni a gépek mögül
Révész Sándor új albumán minden dal hangszerelõje és zenei rendezõje Erdélyi Péter volt. A jazz világában az ESP zenekar révén ismertté vált billentyûs természetesen muzsikál is a lemezen. Beszélgetésünk témája elsõsorban az új anyag, ezen túl azonban kitérünk Etyi más munkáira is. Például felidézzük a jobb sorsra érdemes, azonban már megszûnt Escape együttes tanulságos történetét.
- Mit éreztél, amikor Révész Sándor megkeresett?
- Elõször le sem esett, hogy ki hĂv - mondja ErdĂ©lyi PĂ©ter. - RĂ©vĂ©sz Sándor, rendben van, de biztosan nem az a RĂ©vĂ©sz Sándor... Amikor rájöttem, hogy mĂ©gis a rockkorszakot jellemzõ szemĂ©lyisĂ©g keres, arra gondoltam, nagy Ă©lmĂ©ny lesz egyĂĽtt alkotni. Már az elsõ találkozás megerõsĂtett ebben, mert kiderĂĽlt, hogy sok a közös gondolatunk. PĂ©ldául mindketten a Led Zeppelin zenĂ©jĂ©n nõttĂĽnk fel, mindketten imádjuk Sting muzsikáját.
Szimpatikus volt, hogy igazi, Ă©lõ zenekarral akar dolgozni. Ă–rĂĽltem, hogy kimozdulhatok a gĂ©pek mögĂĽl, mert ugye ma az a szokás, hogy a sztároknak otthon, egyedĂĽl kĂ©szĂtenek lemezt.
- Mi volt a feladatod?
- Nem egyszerĂ»en a hangszerelĂ©s. Az album nem valamilyen határozottan kitalált projekt volt, amit le kellett gyártani, hanem folyamatosan alakult. Ez termĂ©szetesen Ăşjabb Ă©s Ăşjabb feladatokkal párosult, pĂ©ldául a zenekar összeállĂtásával. Ami magát a zenĂ©t illeti, kĂ©t, jĂłl elhatárolhatĂł rĂ©szbõl állt a munka. A rĂ©gi Piramis dalokat Ăşgy kellett felĂşjĂtani, maivá tenni, hogy közben megõrizzĂĽk eredeti erejĂĽket. Sanyi Ăşj dalait, zenei ötleteit pedig meg kellett formálnunk.
- Kezdjük az utóbbi részletezésével!
- Sanyi egy szál gitárral Ă©rkezett hozzám, eldĂşdolta a dalt, többnyire kĂ©sz szöveggel, ezután pedig egyĂĽtt kezdtĂĽnk az alakĂtgatáshoz. Az ötleteimet jĂłl fogadta, egyszer sem tiltakozott.
A hangszerelĂ©s alapjában vĂ©ve egyszemĂ©lyes munka, s bizonyos Ă©rtelemben most is Ăgy zajlott, de Sanyi vĂ©gig ott volt velem. Ha bármit ki akartam prĂłbálni, azonnal hozzáénekelt. Megdöbbentõ Ă©lmĂ©ny volt, hogy akár tĂz Ăłrán keresztĂĽl is hozni tudta ezt, minden egyes mozzanathoz.
- Hogyan nyúltál a régi dalokhoz?
- Radikálisan. Csak a szöveg Ă©s a dallamĂv maradt meg az eredeti változatokbĂłl, sõt, az A szerelem országĂştjain esetĂ©ben majdnem Ăşj dal keletkezett.
- Úgy kezelted a régi számokat, mintha Révész most érkezett volna velük, énekdallammal és szöveggel?
- Nem egĂ©szen, mert azĂ©rt voltak korlátok. Figyelembe kellett vennem a mĂşltat, akármeddig nem lehetett elmenni. Az emlĂtett dalnál azĂ©rt Ă©reztem nagyobb szabadságot, mert kevĂ©sbĂ© ismert, mint pĂ©ldául az Ă•szintĂ©n akarok Ă©lni.
- Az album a Gyere közelebb cĂmĂ» nĂłtával indul. Az elejĂ©n mĂ©g az eredeti felvĂ©telbõl is hallhatunk rĂ©szleteket.
-
A lemezt felfoghatjuk a rĂ©gi Ă©s az Ăşj motĂvumok szövevĂ©nyĂ©nek.
Erre utal ez a megoldás. Az egykori felvĂ©tel egy az egyben szĂłl, ám az Ăşj hangzás meg-megszakĂtja. Majd berobban a mai változat. KedvĂĽnkre valĂł volt Ăgy indĂtani a dalt Ă©s magát a lemezt.
- Érdekes, hogy nekem nem az ugrott ki belõle, hogy mai füllel hallgatva milyen botrányos volt a régi variáció - inkább azt hallottam, hogy más megoldásról van szó. S mindkettõnek megvannak a maga értékei.
- Nem volt, nem lehetett cĂ©lunk az, hogy botrányosnak minõsĂtsĂĽk a rĂ©gi dalt, a rĂ©gi felvĂ©telt. A legnagyobb tisztelettel gondolok a Piramisra. Nagy Ă©lmĂ©ny volt Závodi JanĂł vendĂ©geskedĂ©se is. RocktörtĂ©neti legendákkal dolgozhattam egyĂĽtt. Ez a megoldás inkább azt mutatja meg, hogy mennyit változott a technika, ma mennyivel nyitottabban tud szĂłlni a felvĂ©tel.
- Arról beszélsz, hogy maivá kellett tenned a régi számokat. A Játék az ördöggel új változata viszont a Piramisnál is korosabb bandát idéz. A Led Zeppelint.
- SzándĂ©kos az utalás. Meghallgattam az eredeti nĂłtát, s gondolkodtam, hogy mivel lehetne feldobni az adott harmĂłniavázat. Ahogy mondani szokták: hogy milyen köntösbe öltöztessem. A sok ötlet közĂĽl vĂ©gĂĽl az tĂ»nt a legjobbnak, amelyben egy Zepp basszusmenetet használtunk. Sipeki Pipi ötlete volt, hogy az elejĂ©re gitáron bejátszik mĂ©g egy tipikus motĂvumot. A számot hallgatva nekem nem tĂ»nik kopĂrozásnak, mi legalábbis tisztelgĂ©snek szántuk.
- El is jutottunk odáig, hogy a többi zenész mit tett az anyaghoz. Igaz is, miért épp õket választottad?
- Sanyi mindenkĂ©ppen fiatalokkal akart dolgozni, viszont nem tudta, kik jöhetnĂ©nek szĂłba. Kapta a tanácsokat innen-onnan, ám amikor tapasztalta, hogy jĂłl mĂ»ködik velem a dolog, rám bĂzta a feladatot. Én pedig termĂ©szetesen
olyan embereket választottam, akiket jĂłl ismertem, akikkel sokat dolgoztam egyĂĽtt. Ha tĂz Ă©ves csöndbõl áll fel egy rocklegenda, nem lehet kockáztatni.
- Mekkora szerephez jutottak a társak?
- A hangszerelõ elõtt kĂ©t Ăşt áll. Vagy mindent megkomponál, hangrĂłl-hangra, vagy a fõ vonulatokon kĂvĂĽl szabadságot ad a zenĂ©szeknek. Ez esetben a második megoldást választottam, egyebek mellett azĂ©rt, mert jĂłl ismerem a társakat. Erõs karakterĂ», kiválĂł muzsikusokrĂłl van szĂł, akiknek van elkĂ©pzelĂ©sĂĽk arrĂłl, hogyan oldják meg a feladatukat. Számtalan pĂ©ldát sorolhatnĂ©k, milyen aprĂł ötletekkel tettĂ©k jobbá a dalokat. Már a felvĂ©tel elõtti prĂłbákon sokat tettek a zenĂ©hez.
- Kik õk?
- Gyenge Lajos dobolt. Nagy szĂĽksĂ©g volt a kĂ©pzelõerejĂ©re a felvĂ©telkor, hiszen a mankĂłbillentyĂ»n kĂvĂĽl csak a prĂłbák emlĂ©ke állt a rendelkezĂ©sĂ©re. MĂ©gis maradĂ©ktalanul megoldotta a feladatot. Studniczky LászlĂł basszusozott. Aki ismeri õt, tudja, milyen virtuĂłz muzsikus. EzĂşttal az egyszerĂ» kĂsĂ©ret volt a feladata, ami csak a laikusnak tĂ»nhet rutinmunkának, ugyanis az ilyen szintĂ» technikával rendelkezõ emberrel könnyen elszaladhat a lĂł. Ă• mĂ©gis kĂ©pes volt vĂ©gig alázattal játszani. MĂ©ghozzá Ăşgy, hogy
az ezerhangos szólók energiái feszültek a legegyszerûbb megoldásokban is.
Sipeki Pipirõl Ăşjat nem tudok mondani, ezĂşttal is kiválĂł teljesĂtmĂ©nyt nyĂşjtott, valamint rengeteg ötlettel állt elõ. Viszont volt mĂ©g egy gitárosunk, a vokál terĂĽletĂ©n is otthon lĂ©võ
Kálmán Tamás
. MĂ©g sosem dolgoztam vele, ezĂ©rt õ volt a kĂ©rdĂ©ses pont, de kiderĂĽlt, hogy megĂĽtöttĂĽk a fõnyeremĂ©nyt. Pipivel remekĂĽl kiegĂ©szĂtettĂ©k egymást, ráadásul a szinte önállĂł Ă©letet Ă©lõ vokálok nagy rĂ©szĂ©t õ találta ki.
S ha már a kollĂ©gáknál tartunk, hadd beszĂ©ljek a közremĂ»ködõ zenĂ©szekrõl is. Fekete Kovács KornĂ©l gyönyörĂ» trombitaszĂłlĂłval állt elõ, DĂ©s András több dalt is szĂnesebbĂ© tett ĂĽtõhangszereivel, Bodza Andrea Ă©s Lukács LászlĂł Ă©nekhangja szĂ©lesĂtette, vastagĂtotta a hangzást, az RTQ vonĂłsnĂ©gyes Bujtor Balázs vezetĂ©sĂ©vel Ăşj szĂnt hozott egy nĂłtába, Závodi JanĂłt pedig már emlĂtettem.
A hangmĂ©rnök, NyĂri Sándor dicsĂ©retĂ©be inkább nem kezdek bele, az összes jĂłt Ăşgysem tudnám elmondani rĂłla. Rugalmas gondolkodásĂş Ă©s nagy munkabĂrásĂş szakember - ennyi azĂ©rt kikĂvánkozik belõlem.
- Min dolgozol mostanában?
- Idõm nagy rĂ©szĂ©ben rendezvĂ©nyekhez, tĂ©vĂ©- Ă©s rádiĂłmĂ»sorokhoz, reklámokhoz kĂ©szĂtek zenĂ©t.
A kĂvĂĽlállĂł számára ez talán iparos munkának tĂ»nik, mint ahogy a reklámzene valĂłban nem az önmegvalĂłsĂtás terĂĽlete, ám a rendezvĂ©nyek, ahol szimfonikus zenekarral Ă©s operaĂ©nekesnõvel is dolgoztam, szĂ©p emlĂ©kekkel Ă©s nagy zenei Ă©lmĂ©nyekkel gyarapĂtottak.
- Mi van a zenekaroddal?
- Az ESP két éve jelentkezett lemezzel, azóta semmit nem csináltunk. Mindenkinek sok az egyéb dolga, de jövõre felélesztjük az együttest.
- A ZenĂ©szben pár Ă©ve arrĂłl beszĂ©ltĂ©l, hogy a MeseautĂł cĂmĂ» filmben megismert Escape egyĂĽttesnek lehet esĂ©lye a befutásra. Mire megjelent a cikk, már vĂ©ge is lett a zenekarnak. Hogyan csengett le benned ez a törtĂ©net?
- Rengeteget tanultam belõle. Leginkább azt, hogy mivel érdemes és mivel nem érdemes foglalkozni az életben. Csúnyán átvertek minket. Indult a zenekar, a filmtõl teljesen függetlenül, azután megkerestek minket, hogy használnák a dalainkat. Belementünk, mert valahogyan érvényesülni kellett, s úgy gondoltuk, ettõl menni fog a dolog, de tényleg szinte minden rosszul sült el. Nem részletezem, mert az egykori cikkben már elmondtuk, mik nem stimmeltek. A lényeg az, hogy
olyan közegbe kerĂĽltĂĽnk, ahol már nem mi, hanem kĂvĂĽlállĂłk irányĂtottak. Ezt többĂ© nem akarom átĂ©lni.
- Soha többé popzenekar?
- Az Escape sem volt igazán az. Sosem igyekeztem ebbe az irányba menni. Ha már a megélhetésrõl van szó, inkább vállalom azokat a munkákat, amelyek zenei élményeket tartogatnak nekem. Ugyanakkor cseppet sem bánom, ha egy dalom éppenséggel populárisra sikeredik. Nem ez a cél, de nyilván örömteli, ha több emberhez jut el a zeném.
- Mi lesz a Révész-féle zenekarral?
- Valóban zenekarról van szó. Azaz nem érezzük magunkat session muzsikusnak a produkcióban. Szó van tavaszi turnéról, de egyelõre még nem tudjuk, ki hogyan ér rá. Abban biztos vagyok, hogy a zene akkor szólalna meg igazán jól, akkor hozná a lemez keltette érzéseket, ha ez a társaság játszana a koncerteken. A próbák és a stúdiózás alatt zenekarrá értünk. Amikor együtt játszottuk a nótákat, elementárisan, még több erõvel és energiával szólaltak meg. Jó lenne ezt koncerteken is megmutatni.
Megjelent a Zenész magazinban, 2003-ban.
Az ESP honlapja:
ESP Group
KapcsolĂłdĂł cikk:
Révész Sándor
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•