Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
2001
| GerendĂĄs PĂ©ter - Ăj dimenziĂłk - Az összefĂŒggĂ” egysĂ©g
GerendĂĄs PĂ©ter - Ăj dimenziĂłk - Az összefĂŒggĂ” egysĂ©g
Az összefĂŒggĂ” egysĂ©g
Ăj dimenziĂłk cĂmmel nemrĂ©g jelent meg GerendĂĄs PĂ©ter Ășj albuma. Az "Ășj" jelzĂ” hasznĂĄlata ezĂșttal többszörösen is indokolt, nem vĂ©letlen, hogy a lemezcĂmben is szerepel. A kivĂĄlĂł szerzĂ” Ă©s elĂ”adĂł ugyanis kĂŒlönleges produkciĂłval ĂĄllt elĂ”. Az anyag egyfajta stĂluskavalkĂĄd, ugyanakkor mĂ©gis egysĂ©ges egĂ©szet alkot. RĂĄadĂĄskĂ©nt a dalszövegek többsĂ©ge igazĂĄn komoly, sĂșlyos tĂ©mĂĄkat dolgoz fel.
- Hogyan jutott eszedbe olyan lemezt kĂ©szĂteni, amelyen szinte megszĂĄmlĂĄlhatatlan zenei irĂĄnyzat van jelen?
- Az Ă©letem is ilyen. LĂrai trubadĂșrkĂ©nt indultam, majd latin zenĂ©t jĂĄtszĂł tĂĄrsasĂĄgba kerĂŒltem, ezutĂĄn a konzit jazzĂ©nek szakon vĂ©geztem el, NorvĂ©giĂĄban pedig szinte mindenfĂ©le zenĂ©t kellett jĂĄtszanom. Arra gondoltam, miĂ©rt ne jelenhetne meg egy lemezen belĂŒl több zenei mĂ»faj, stĂlus? KöztĂŒk akĂĄr olyanok is, amiket eddig egyĂĄltalĂĄn nem alkalmaztam dalaimban.
- Aki mĂ©g nem hallotta az albumot, ebbĂ”l arra gondolhat, hogy minden nĂłta mĂĄs stĂlusĂș. De itt nem errĂ”l van szĂł. Több Ăzben egy szĂĄmon belĂŒl is vĂĄltasz.
- Nem akartam hatĂĄrt szabni a fantĂĄziĂĄmnak, mĂ©g az egyes dalok keretein belĂŒl sem.
A zenei szabadsĂĄg volt az elsĂ”dleges szempont, amikor leĂŒltem dalt Ărni.
Ennek szĂ©lsĂ”sĂ©ges pĂ©ldĂĄja, amikor egy szĂĄmon belĂŒl több irĂĄnyzat jelenik meg.
- VĂĄlassz egyet közĂŒlĂŒk, s mondd el, hogyan Ă©pĂtetted fel!
- A KĂłrhĂĄz cĂmĂ» dal rĂ©gi szerzemĂ©nyem, tĂz Ă©ve kezdtem el Ărni a szövegĂ©t. Persze folyamatosan vĂĄltoztattam rajta, Ășjabb Ă©s Ășjabb elemeket illesztettem hozzĂĄ. S egyre csak azon gondolkodtam, milyen zenei köntösben szĂłlalhatna meg. Egyszer csak jött az ötlet, hogy mindenfĂ©lĂ©ben. LeĂŒltem a szöveg elĂ© Ă©s minden versszakhoz mĂĄs zenĂ©t tĂĄrsĂtottam. A dal latinosan kezdĂ”dik, azutĂĄn rap következik, ami tangĂłban folytatĂłdik, majd heavy metĂĄlba csap ĂĄt, ebbĂ”l jön a klasszikus jellegĂ», vonĂłsnĂ©gyessel kĂsĂ©rt rĂ©sz, a rock and roll utĂĄn nyolctagĂș vokĂĄlegyĂŒttes szĂłlal meg, hogy vĂ©gĂŒl mindez szitĂĄr meghatĂĄrozta indiai zenĂ©ben csĂșcsosodjon ki.
- Mi döntött a sorrend kialakĂtĂĄsĂĄban? A szöveg szabta meg a zenĂ©t, avagy az, hogy a stĂlusok hogyan kĂ©pesek egymĂĄshoz illeszkedni?
- A szövegnek nem volt ebben szerepe, mert a tĂ©mĂĄhoz egyik zene sem ĂĄll közel, illetve mind közel ĂĄll hozzĂĄ - ez csak nĂ©zĂ”pont kĂ©rdĂ©se. Illetve a rapbetĂ©thez utĂłlag Ărtam szöveget, tehĂĄt itt a zenei stĂlus volt a meghatĂĄrozĂł.
- Eszerint tudatosan a zene oldalĂĄrĂłl közelĂtettĂ©l a stĂlusvĂĄltĂĄsokhoz.
- Ăgy gondolom, nem csak a dalaimban, az Ă©letemben sem lehet tĂșl sok tudatossĂĄgot felfedezni...
Ăsztönös zenĂ©sz vagyok, aki az Ă©rzĂ©seire hallgat.
Ami szerintem összefogja a lemez anyagĂĄt, az alapvetĂ”en az az ĂŒzenet, amelyet remĂ©nyeim szerint hordoz az album.
- Erre mĂ©g visszatĂ©rĂŒnk, de most maradjunk a KĂłrhĂĄznĂĄl: a rapbetĂ©t nekem parĂłdiĂĄnak tĂ»nt.
- Az egész dal ironikus. Engem nemigen lehet raprajongónak nevezni, talån ezért volt neked ennél a pontnål feltûnÔbb a parodisztikus jelleg. De irónia ide vagy oda, a dal a lemez koncepciójåt fejezi ki. Miszerint
nincsenek zenei hatĂĄrok, csak jĂł Ă©s rossz zene van.
- A sokfĂ©le zenĂ©hez sok közremĂ»ködĂ”re volt szĂŒksĂ©ged. Kik jĂĄtszanak az albumon?
- ElsÔsorban zenekarom tagjai, azaz Czomba Imre billentyûs hangszereken és tangóharmonikån, Faludi Tamås basszusgitåron és bÔgÔn, valamint
ifjabb KaszĂĄs PĂ©ter
dobon. Rajtuk kĂvĂŒl IllĂ©nyi Katica hegedĂŒl, Presser GĂĄbor harmonikĂĄn jĂĄtszik, szerephez jut az Amaryllis vonĂłsnĂ©gyes Ă©s az Octovoice Ă©nekegyĂŒttes. A Hot Jazz Band tagja, BĂ©nyei TamĂĄs trombitĂĄl, bendzsĂłzik Ă©s mĂ©g Ă©nekel is. Fekete Gyula pedig a rock and roll rĂ©szben szaxofonozik.
- Az eltĂ©rĂ” stĂlusok felvĂ©tele nem okozott gondot a stĂșdiĂłban?
- NĂĄlam, a CsigahĂĄz StĂșdiĂłban dolgoztunk, s nem telt több idĂ”be a lemez kĂ©szĂtĂ©se, mint a korĂĄbbiakĂ©. UgyanĂșgy közel fĂ©l Ă©ven ĂĄt tartott a folyamat. A legkritikusabb rĂ©sz termĂ©szetesen a KĂłrhĂĄz felvĂ©tele volt, hiszen minden rĂ©szhez mĂĄs hangzĂĄskĂ©pet kellett tĂĄrsĂtani, de kĂŒlönösebb gondunk ezzel a dallal sem volt, csak Ă©pp több idĂ”t vett igĂ©nybe az elkĂ©szĂtĂ©se.
- Te magad voltål a hangmérnök?
- Igen, bĂĄr Czomba Imre is besegĂtett. PĂ©ldĂĄul amikor egy felsĂ”tam-hangot kellett kicserĂ©lni. Ă csuklĂłbĂłl megoldotta a feladatot, digitĂĄlis Ășton. Ez nekem magas, egyelĂ”re. AnalĂłg a stĂșdiĂłm, mert ezt szeretem, ez ĂĄll közel hozzĂĄm, de tartok tĂ”le, hogy elĂ”bb-utĂłbb vĂĄltani fogok. A digitĂĄlis technika viszonylagos egyszerĂ»sĂ©ge Ă©s fĂ”leg gyorsasĂĄga nagy elĂ”ny. BĂĄr szerintem
az analĂłg rögzĂtĂ©s minden hĂĄtrĂĄnya mellett is szĂ©p Ă©s meleg hangot kĂ©pes produkĂĄlni.
- A ZenĂ©sz interjĂșiban ritkĂĄn beszĂ©lĂŒnk a szövegekrĂ”l. Most tegyĂŒnk kivĂ©telt, mert van miĂ©rt. Dalaid többsĂ©ge kimondottan közĂ©leti jellegĂ», kevesebbet Ă©nekelsz magĂĄnĂŒgyekrĂ”l, mint korĂĄbban.
- Ăgy Ă©rzem, a mĂ»vĂ©sznek feladata, hogy produkciĂłjĂĄval lenyomatot adjon a vilĂĄgrĂłl, az adott idĂ”szakrĂłl, s hogy szĂłljon vele azokrĂłl a dolgokrĂłl, amelyek foglalkoztatjĂĄk.
- Ăm ezt többfĂ©lekĂ©ppen is meg lehet oldani. Te a kemĂ©nyebb utat vĂĄlasztottad. Egyes szĂĄm elsĂ” szemĂ©lyben Ă©nekelsz hajlĂ©ktalanrĂłl, utcazenĂ©szrĂ”l. A Karinthy-bonmot ("Ma csendes nap volt a harctĂ©ren. Csak egy ember halt meg: Ă©n.") Ăłta tudjuk, Ăgy erĂ”sebb hatĂĄst lehet elĂ©rni.
-
EgyĂŒtt Ă©rzek azokkal, akikrĂ”l Ă©nekelek.
Ami a hajlĂ©ktalanokat illeti, nagyon keveset tud tenni az ember a szerencsĂ©tlenekĂ©rt, akik sok esetben önhibĂĄjukon kĂvĂŒl kerĂŒltek nyomorĂșsĂĄgos helyzetĂŒkbe. PĂĄr garast nyomunk a kezĂŒkbe a piros lĂĄmpĂĄnĂĄl, de ezzel nem oldjuk meg a problĂ©mĂĄjukat. Igaz, ezt egy dal sem kĂ©pes megtenni...
- Az egyes szĂĄm elsĂ” szemĂ©lyĂ» megfogalmazĂĄsban nincs benne, hogy megcsapott az Ă©rzĂ©s: te is kerĂŒlhetsz ilyen helyzetbe?
-
Annak a tĂĄrsadalmi rendszernek, amelyben Ă©lĂŒnk, termĂ©szete, hogy senki nem lehet biztos a jövĂ”jĂ©ben.
A szĂ©p otthon, a szĂ©p autĂł, a jĂłl fizetĂ” ĂĄllĂĄs mĂĄrĂłl holnapra eltĂ»nhet, egyĂĄltalĂĄn nem biztos, hogy egy Ă©letre szĂłl. Mindenkiben ott van az aggodalom, hogy vajon meddig Ă©lhet Ăgy. A perui utcazenĂ©sz megjelenĂtĂ©se kicsit mĂĄs. JĂĄtszottam dĂ©l-amerikaiakkal, s noha nem aluljĂĄrĂłkban zenĂ©ltĂŒnk, koncertezĂ” csapat voltunk, azĂ©rt azzal talĂĄlkoztam, milyen Ă©rzĂ©s lehet egy mĂĄsik kontinens vilĂĄgĂĄba beilleszkedni. Mindig foglalkoztattak egykori zenĂ©sztĂĄrsaim, s rajtuk keresztĂŒl az aluljĂĄrĂłk muzsikusainak Ă©rzelmei is.
- Az ötezer Ă©ves kĂ” cĂmĂ» dal Ășjra a zsidĂłsĂĄgrĂłl szĂłl, akĂĄrcsak korĂĄbban a SzĂĄzĂ©ves pĂĄlyaudvar, habĂĄr annak szövege nem a te nevedhez fĂ»zĂ”dik. Mi indĂtott a megĂrĂĄsĂĄra?
- Ez sem mai szĂĄm, szintĂ©n tĂz Ă©ve szĂŒletett. Valahogy mindig lemaradt a lemezeimrĂ”l, mert nagyon szomorĂș. De most mĂĄr muszĂĄj volt felvennem. SokĂĄig Ășgy tĂ»nt, ebben az orszĂĄgban nem is egy Ă©letre, hanem egyszer s mindenkorra leszĂĄmoltunk a gyĂ»löletteljes terminolĂłgiĂĄkkal. Hogy az emberek egymĂĄs kirekesztĂ©sĂ©t vagy akĂĄr fizikai megsemmisĂtĂ©sĂ©t soha többĂ© nem tervezik. Ăm sajnos az elmĂșlt idĂ”szak jelensĂ©gei bebizonyĂtottĂĄk, hogy a gyĂ»lölet csak tetszhalott formĂĄjĂĄt mutatta. Ăn a zenĂ©t hĂvom segĂtsĂ©gĂŒl, hogy megĂ©rtessem mindenkivel:
csak az ember viselkedĂ©se, magatartĂĄsa a fontos, nem pedig a szĂĄrmazĂĄsa. Az, hogy ki hovĂĄ szĂŒletett, nem lehet Ă©rdem Ă©s nem lehet hiba.
- A hĂd cĂmĂ» dalod is errĂ”l szĂłl. S több nyelven is elhangzik az ĂŒzenet. Hadd idĂ©zzem elsĂ” mondatĂĄt: "Ha valaki azt mondja, szeretem Istent, de gyĂ»lölöm a testvĂ©remet, az egy hazug".
- Sorrendben: spanyolul, angolul, magyarul, arabul Ă©s hĂ©berĂŒl hallhatĂł ez a szövegrĂ©szlet. A politika fel- Ă©s kihasznĂĄlja az embereket, amikor egymĂĄsnak ugrasztja Ă”ket. JĂł lenne, ha ezt minĂ©l többen felismernĂ©k. BĂĄr sajnos az is benne van a pakliban, hogy ez az ĂŒzenet csak azokhoz jut el, akik meg akarjĂĄk hallani.
- Messzire keveredtĂŒnk a stĂlusvĂĄltĂĄsoktĂłl...
- Nem igazĂĄn. Mert a zenĂ©ben is van, aki egyetlen mĂ»faj felsĂ”bbrendĂ»sĂ©gĂ©t hirdeti. Ott is Ă©ppoly Ă©rtelmetlenĂŒl, mint az emberek között. Zene Ă©s zene között szerintem kizĂĄrĂłlag minĂ”sĂ©gi alapon lehet kĂŒlönbsĂ©get tenni. A lemezzel azt is szeretnĂ©m bizonyĂtani, hogy a zenei mĂ»fajok, stĂlusok kivĂĄlĂłan ki tudjĂĄk egĂ©szĂteni egymĂĄst.
A zene összefĂŒggĂ” egysĂ©get alkot - akĂĄrcsak az emberisĂ©g.
Megjelent a Zenész magazinban, 2001-ben.
Hivatalos honlap:
GerendĂĄs PĂ©ter
Dal az albumrĂłl:
Szerelem
KapcsolĂłdĂł cikk:
Gerendås Péter - A zenélés tårsasjåték
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•