Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
2003
| Pálvölgyi Géza - Csend a zûrzavar közepette
Pálvölgyi Géza - Csend a zûrzavar közepette
Csend a zûrzavar közepette
A kiválĂł billentyĂ»s, zeneszerzõ Ă©s hangszerelõ közel negyedszázada az East egyĂĽttesben tĂ»nt fel, kĂ©sõbb a SkorpiĂł, majd a Tátrai Band tagja lett. NemrĂ©giben dupla szĂłlĂłalbummal jelentkezett, Silence cĂmmel. Az elsõ CD-n csupa Ăşj, instrumentális darabot hallhatunk, mĂg a második zeneszerzõi válogatás. East Ă©s Tátrai Band számok mellett a Valami Amerika cĂmĂ» film betĂ©tdala is helyet kapott rajta.
- "JĂł szĂvvel ajánlom minden kedves barátomnak, aki egy kis csendre vágyik ebben a felesleges zĂ»rzavarban" - olvashatjuk a borĂtĂłn. KifejtenĂ©d bõvebben?
- Nekem a mai zenei világbĂłl hiányzik a nyugalom - magyarázza Pálvölgyi GĂ©za. - Sõt, mondhatnám azt is, hogy az egĂ©sz világbĂłl hiányzik a nyugalom, csak persze Ă©n a zene felõl közelĂtek. A nagy rohanásban elvesznek a megfoghatĂł pillanatok. Ha találok is ilyet, manapság inkább a kĂ©pzõmĂ»vĂ©szetben vagy az irodalomban kell keresgĂ©lnem. Távol álljon tõlem a nosztalgiázás, de nem is olyan rĂ©gen mĂ©g tiszta volt a kĂ©p a zenĂ©ben. Mindenki tudta, melyik egyĂĽttesben játszik, milyen stĂlust kĂ©pvisel, s a zenekarokat Ă©rdekes mĂłdon zenĂ©szek alkották. Ezzel nem kritizálni akarok, de Ăşgy látom, mára mindössze nĂ©hány mĂ»vĂ©sz maradt, aki kĂ©pes zenei Ă©lmĂ©nyt nyĂşjtani. Sting, Peter Gabriel, Pat Metheny Ă©s Keith Jarrett jut eszembe hirtelen, a többieken erõsen kĂ©ne gondolkodnom. AmĂşgy pedig a zĂ»rzavar uralkodik.
- A lemezedet, ha nem is a konkrét csend, de a nyugalom uralja.
- Számomra leginkább arról szól a zene, hogy az ember becsukja az ablakot, s elõveszi a polcról az adott hangulatához illõ CD-t.
Igyekeztem a manĂrokat Ă©s a trendeket fĂ©lretĂ©ve olyan albumot kĂ©szĂteni, ami nem szĂłl többrõl vagy másrĂłl, mint hogy egy muzsikus megprĂłbálja a zenei hozzáállását mások felĂ© közvetĂteni.
- Ahhoz kĂ©pest, hogy pályád kezdete Ăłta Ărsz instrumentális darabokat, meglepõ, hogy csak most jelent meg az elsõ szĂłlĂłlemezed.
- A jazz konzervatĂłrium elvĂ©gzĂ©se után azonnal az East egyĂĽttesbe kerĂĽltem, s akkor mĂ©g nem volt Ă©nekes a zenekarban. A vokális East korszakában is szerepeltek instrumentális dalaim a lemezeken, akárcsak kĂ©sõbb a Tátrai Band-ben. Sõt, Tátrai Tibivel kĂ©t hangszeres albumot is kĂ©szĂtettĂĽnk, a Városi lebegĂ©s Ă©s a CsillagszĂ©l cĂmĂ»t. Azaz mindig megvolt a számaim helye. Most, hogy pihen a Tátrai Band, lehetõsĂ©gem volt a saját lemez elkĂ©szĂtĂ©sĂ©re. Ă–sszeállt az anyag, igazán kerekre sikeredett a törtĂ©net, s mĂ©g kiadĂł is kerĂĽlt hozzá, a Tom-Tom Records.
- Mennyi idõ alatt készült el a Silence?
- Az elsõ hangok egy évvel ezelõtt születtek. A saját stúdiómban. Napi két-három órát mindig itt töltök. Az anyag úgy nyolcvan százalékban nálam készült, végleges formáját azonban a Tom-Tomban,
Dorozsmai PĂ©ter
segĂtsĂ©gĂ©vel nyerte el. Nagyon jĂłl tudunk egyĂĽtt dolgozni, ismerjĂĽk egymás minden rezdĂĽlĂ©sĂ©t. Ăšgyhogy a nyugalom a lemezkĂ©szĂtĂ©s idõszakára is jellemzõ volt. Ide tartozik, hogy rengeteg eszközt használtunk, a mai technika minden lehetõsĂ©gĂ©t igyekeztĂĽnk kihasználni.
- Mirõl szól az instrumentális CD?
-
MegprĂłbáltam hangulatokat festeni a zene segĂtsĂ©gĂ©vel, s vĂ©gĂĽl ezeket ĂvvĂ© formálni. Nekem minden dal egy-egy filmzene, látom hozzájuk a kĂ©peket.
PĂ©ldául A hajĂł elindul cĂmĂ» szám egy megsárgult fĂ©nykĂ©pet juttat az eszembe, az Amerikába kivándorlĂł olaszokrĂłl. De azĂ©rt igyekeztem valamennyire semleges cĂmeket adni a daloknak, hogy bárki bármit belĂ©jĂĽk, hozzájuk gondolhasson.
- Mindössze egy közremûködõ szerepel az elsõ CD-n.
- Tibusz az East-dal, A szerelem sivataga instrumentális változatában gitározik. Az eredetiben is õ játszott, s valahogy adta magát, hogy ez a verzió a zongora és a gitár kettõsérõl szóljon. Minden más hang valóban tõlem ered a lemezen. Bösendorfer zongorán és sok szintin játszottam, valamint programoztam. Arra viszont nagyon figyeltem, hogy a gépek ne keltsenek gépszerû hatást. A vonós szólamokat klasszikus értelemben, a fúvósokat a jazz jellegzetességei szerint igyekeztem megszólaltatni. Mintha valódi hegedûs vagy szaxofonos játszana. De a fõ pillér természetesen maga az akusztikus zongora.
- Egészen eddig az instrumentális anyagról beszéltünk. Pedig itt van mellette a zeneszerzõi (kizárólag énekes számokból álló) válogatás is.
- Eleinte csak az elsõ CD megjelenésérõl volt szó, de azután jó ötletnek tartottam, hogy kiegészüljön a válogatással. Szó nincs valaminek a lezárásáról, ez a lemez csak kisebbfajta összegzése az elmúlt tizenöt évnek.
- Miért csak ennyinek?
- Minden lemezt vĂ©gighallgattam, amire dalt Ărtam, s kiderĂĽlt, hogy nem lenne szerencsĂ©s tĂşl messzire visszamenni az idõben. Mert
Ăgy lett igazán egysĂ©ges az anyag. Ami Ă©rdekes, mert kĂĽlönbözõ idõszakokban, kĂĽlönbözõ zenĂ©szekkel kĂ©szĂĽltek a dalok. S valamiĂ©rt mĂ©gis illenek egymás mellĂ©, akár Charlie, akár
Takáts Tamás
Ă©nekel bennĂĽk.
Ráadásul a filmzene, Jamie Winchesterrel sem lĂłg ki a sorbĂłl. Az arányok pedig azĂ©rt olyanok, amilyenek, mert a dalaim nagy rĂ©szĂ©t a Tátrai Band-ben Ărtam.
- Milyen szempontok szerint válogattál?
- A legnagyobb slágereket nyilván nem hagyhattam le a lemezrõl, de mellettĂĽk sok olyan szám van, amit nem ismer az egĂ©sz ország. A számomra legĂ©rtĂ©kesebbeket választottam ki. A Band annak idejĂ©n dupla Ă©s tripla albumot is kĂ©szĂtett, s mivel az ekkora anyagokrĂłl is csak egy-kĂ©t dal kerĂĽlt a köztudatba, volt mibõl válogatni. Viszont hiába töltöttĂĽk meg szĂnĂĽltig a CD-t, hetvenhárom percnyi zenĂ©vel, sok kedvencem Ăgy is lemaradt rĂłla. Az eredeti felvĂ©telek kerĂĽltek a lemezre, de Ăşjrakevert változatban. Ezzel nem is volt olyan sok gondunk, hiszen mindegyik a Tom-Tomban kĂ©szĂĽlt, 1987 Ă©s 2002 között.
- Térjünk vissza az instrumentális anyaghoz, s ahhoz, hogy vajon mitõl hat egységesnek. Mert ugye többféle zenei irányzat jelenik meg benne.
- Minden bizonnyal
a letisztultság a kulcsszó. Egész pályámon arra törekedtem, hogy a dalaimban ne legyen semmilyen felesleges sallang.
Remélem, ez észrevehetõ volt az East és a Tátrai Band esetében is, hiszen mindkét zenekarban én feleltem a hangszerelésért.
Ăšgy gondolom, a zene elsõsorban ĂzlĂ©s Ă©s arányĂ©rzĂ©k kĂ©rdĂ©se.
Újra vissza kell térnem a mai zûrzavar taglalásához: a szinte kizárólag refrénekbõl álló slágereket épp azért érzem kellemetlennek, mert felborultak bennük az arányok. Nem véletlenül szenteltem egy dalt Miles Davis emlékének. Számomra õ az a "varázsló", aki igazán érezte a helyes arányokat.
- A letisztultságról jut eszembe egy történet. Egyszer koncert után gratuláltál egy zenekarnak, s azt mondtad: ti már annyira jók vagytok, hogy akár kevesebb hangot is játszhatnátok...
- Nyilván ez is arányĂ©rzĂ©k kĂ©rdĂ©se. Ami egyĂ©nenkĂ©nt változĂł lehet. Biztos van, aki szerint Ă©n kevĂ©s hangot játszom. AmĂşgy nem tudatosan törekszem erre - valahogyan ez jön belõlem. Ha nekiĂĽlök egy gyors Ă©s kemĂ©ny rocknĂłtának, azt veszem Ă©szre, hogy alkotás közben lelassul, a gitár szĂłlamát a zongora veszi át... Ez már Ăgy megy vagy hĂşsz Ă©ve, azaz nem hiszem, hogy valaha is változna.
- Igaz is, a szerzõtõl kötelezõ megkérdezni, hogyan alkot.
- ĂśldögĂ©lek a nyolcvannyolc billentyĂ» elõtt, hogy most mi is legyen... Ha nagyon nem jut eszembe semmi, akkor elkezdek gyakorolni. De rendszerint egy jĂł hangszĂn, egy jĂł effekt vagy egy jĂł groove elĂ©g ahhoz, hogy beinduljon a fantáziám. S utána jöhet a "kártyavár" Ă©pĂtĂ©se. Az egyik ötlet hozza magával a másikat. A hangszerelĂ©s pedig vĂ©rmĂ©rsĂ©klet kĂ©rdĂ©se. Szinte vĂ©gtelenek a lehetõsĂ©gek, ezĂ©rt a vĂ©geredmĂ©ny nagyrĂ©szt azon mĂşlik, mennyire tud higgadt maradni az ember.
- Itt van hát a dupla szólóalbum, az összegzés mellett vadonatúj dalokkal. Mi lesz a sorsuk?
- Egyelõre csak vázlatosak a terveim. SzeretnĂ©k koncertezni, de ehhez elõbb az kell, hogy meghallgassák, befogadják a lemezt. EmlĂtettem, hogy számomra filmzenĂ©k a dalok. JĂł lenne, ha az elõadásokon a zene kĂ©pi világgal találkozhatna. Azután az is kĂ©rdĂ©ses, hogyan tud megszĂłlni egy ilyen csendes valami a szĂnpadon. Talán szĂnházakba kellene elvinni. Ráadásul nehezen mozgathatĂł az album. Ezt Ăşgy Ă©rtem, hogy igazán egĂ©szkĂ©nt Ă©l meg, akkor van Ăve, hangulata, ha vĂ©gighallgatja az ember. EgyĂ©bkĂ©nt, amikor elkĂ©pzelem a szĂnpadra állĂtását, a Pink Floyd pĂ©ldája lebeg a szemem elõtt. Annak idejĂ©n a Práterben láttam Ă©s hallottam a koncertet, lenyĂ»gözõ volt.
Szép repülések zenében és képben - nekem is ez a tervem.
Nem kizárĂłlag rajtam mĂşlik, hogy összejön-e, de bĂzom a kicsit mĂ©lyebb zene sikerĂ©ben.
Megjelent a Zenész magazinban, 2003-ban.
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•