Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
2004
| Pusztai Csaba - AbonytĂłl Los Angelesig
Pusztai Csaba - AbonytĂłl Los Angelesig
AbonytĂłl Los Angelesig
Pusztai Csaba, a Budapest Jazz Orchestra Ă©s más formáciĂłk dobosa, valamint ĂĽtõhangszerese a nyáron Amerikában járt. Egy hĂłnapon át ösztöndĂjjal tanult a Henry Mancini Institut falai között. Az egĂ©sz világrĂłl mindössze kĂ©t dobos kerĂĽlhetett a kiválasztottak közĂ©, s az egyikĂĽk a magyar muzsikus volt. Ez a siker remek alkalmat kĂnál arra, hogy olvasĂłink jobban megismerjĂ©k Pusztai Csabát.
- Hogyan indult a pályád?
- Klasszikus zenĂ©vel - mondja Pusztai Csaba. - Abonyban, a zenei általánosban klasszikus ĂĽtõhangszert tanultam. A választás nem Ă©pp direkt mĂłdon törtĂ©nt. Eredetileg gitározni szerettem volna, de ott már betelt a lĂ©tszám, s mivel a gitárterem mellett volt az ĂĽtõsök szĂ©khelye, ezt választottam... TĂz Ă©vesen már a helyi fĂşvĂłszenekar tagja voltam, ahol beleszerettem a dallamhangszerekbe. Ezután - gimnáziumi kitĂ©rõvel - a miskolci zenemĂ»vĂ©szeti szakközĂ©p Ă©s a marimba következett.
Szendõfi Péter
is tartott itt elõadásokat, megismerkedtĂĽnk, s kedvet kaptam a jazz-hez Ă©s a doboláshoz. KĂ©sõbb hirtelen felindulásbĂłl Budapestre költöztem, PĂ©ter majd Martonosi Gyuri tanĂtványa lettem, aki mai napig egyik legkedvesebb mentorom. Amikor megnyĂlt a Kõbányai Zenei StĂşdiĂł, azonnal jelentkeztem. S mĂ©g ma sem fejeztem be az intĂ©zmĂ©nyes tanulást, ha minden jĂłl megy, jövõre kapom meg a diplomát a Liszt Ferenc ZenemĂ»vĂ©szeti Egyetem jazz tanszakán, Kõszegi ImrĂ©nĂ©l Ă©s Nesztor Ivánnál. FĂ©lek, sok nĂ©v kimaradt, de nagyon hálás vagyok mindenkinek, aki eddig a segĂtsĂ©gemre volt! EgyĂ©bkĂ©nt nem tudok elszakadni az iskoláktĂłl, tavaly szeptember Ăłta csepeli Egressy BĂ©ni konzervatĂłriumban tanĂtok.
- Mi vagy inkább: dobos vagy ütõhangszeres?
- Hol ez, hol az, de
inkább csak úgy zenész volnék...
2001 februárjában dobost keresett a Budapest Jazz Orchestra, engem Gõz László és Martonosi György is javasolt. A meghallgatás után rám esett a zenekar és Fekete Kovács Kornél választása. Ez döntõ fordulat volt a pályámon. Nagyon komoly dolgokban vehetek részt, az utóbbi években két saját albumunk készült, valamint olyan muzsikusokkal játszhattam együtt, akiket addig csak lemezrõl csodáltam.
Ugyanakkor a Showder Band-ben ĂĽtõhangszereken játszom. Már csak azĂ©rt is, mert a dobos Berdisz Tomi hĂvott Fábry Sándor tĂ©vĂ©mĂ»sorába, Ăşgy nĂ©gy Ă©vvel ezelõtt. Az ismeretsĂ©gek ezután már az egyik feladatot a másik után hozták. S hol dobos, hol ĂĽtõhangszeres vagyok.
- Még milyen produkciókban veszel részt?
- Schreck Ferenc triója kuriózum, érdekes felállás a pozan, a bõgõ és a dob hármasa. Kétszer egy éven át Pege Aladár zenekarában doboltam. Ali bácsi volt az elsõ, aki nagy öregjeink közül megtisztelt bizalmával. Ott vagyok a Ricardo Salsa Clubban - egy ütõs életébõl nem maradhat ki a latin zene. A Jasna i Balkanska nevû formációban pedig etno-jazzt játszom.
A másik szerelem a popzene.
Pierrot egyĂĽttesĂ©ben kedvenc groove dobosom, Gyenge Lali mellett ĂĽtõzöm. ZsĂ©denyi Adriennel már a kõbányai suli Ăłta ismerjĂĽk egymást, a Cotton Club SingersnĂ©l is dolgoztunk egyĂĽtt, Ă©s nagyon örĂĽltem, amikor meghĂvott a zenekarába! A V-Tech egyĂĽttessel pedig kĂ©szĂĽlĂĽnk az unplugged lemez felvĂ©telĂ©re! Valamint ott van mĂ©g a Megasztár.
A sok Ă©s kĂĽlönbözõ munka miatt rengeteg hangszerre van szĂĽksĂ©gem, szerencsĂ©re segĂtenek a támogatĂłim. KĂ©t Ă©ve a Yamaha dobok magyarországi reklámembere vagyok, Sabian cintányĂ©rjaimhoz pedig a Tam-Tam dobcentrum rĂ©vĂ©n jutottam.
- Pege zenekarának kivĂ©telĂ©vel minden emlĂtett egyĂĽttesben Ă©s tĂ©vĂ©mĂ»sorban a mai napig megtalálunk.
- Pege Aladártól mindkétszer azért kellett távoznom, mert nem tudtam teljes egészében vállalni a feladatot a sok elfoglaltságom miatt. Elõször a Budapest Jazz Orchestra, másodszor a felszaporodott tévés munkák (akkor Hajós András mûsorában is zenéltem) szóltak közbe.
- Fontosabb a tévé, mint a jazz?
- Nem szĂvesen állĂtanĂ©k fel sorrendet. Az elsõ mindig a kreatĂv produkciĂł, mĂ©ghozzá az olyan, amelyben kimondottan rám van szĂĽksĂ©g. Ăšgy gondolom, ilyen a big band, a balkáni egyĂĽttes vagy Schreck triĂłja. A tĂ©vĂ©s munkáknál is talán rám van szĂĽksĂ©g, de ezeknĂ©l inkább alkalmazott zenĂ©sz vagyok. Mindenesetre, ha bármelyik hiányozna az Ă©letembõl, kevesebb lennĂ©k, azt hiszem.
- Zeneileg mit adnak a tévés muzsikálások?
- Tény, hogy nem koncertrõl van szó. Legfeljebb három-négy számot játszunk el például Fábry mûsorában, bár ebbõl a tévénézõkhöz ennyi sem jut el. Ugyanakkor nekem nagy rutint adott ez a munka, ami leginkább a stúdiómunkáknál jön jól. A Showder esetében kimondottan élvezem, hogy a kamerapróba és a hangbeállás után van idõnk a többi zenésszel beszélgetni, meginni egy kávét,
szerintem ez is hozzátartozik a muzsikusléthez.
- Akkor most jöjjön Amerika! Hogyan kerültél Los Angelesbe?
- A törtĂ©net Ă©vekkel ezelõtt indult. Peter Erskine az egyik nagy kedvencem. Amikor BĂ©csben játszott, ott voltam a koncertjĂ©n, s átadtam neki egy Budapest Jazz Orchestra albumot. ĂŤgĂ©rte, hogy meghallgatja, s meg is tette. Azt Ărta vissza e-mail-ben, hogy igazán nem akar megfĂşrni, de szĂvesen játszana a zenekarral. Tavaly összejött, egyĂĽtt muzsikálhattunk, mert Ă©n ĂĽtõhangszerekre váltottam. Erskine mĂ©g mesterkurzust is tartott, amit nagyon Ă©lveztem, de arra nem volt lehetõsĂ©gem, hogy magánĂłrákat vegyek tõle.
Itt jön be a kĂ©pbe, hogy a Henry Mancini Institut minden Ă©vben pályázatot Ăr ki. Az ideit a jazz tanszak hirdetõtábláján olvastam. Mivel Peter Erskine is a tanárok között van, rögtön jelentkeztem egy CD-nyi válogatással az eddig megjelent felvĂ©teleimbõl. Hamarosan megjött a válasz, hogy az anyag szĂ©p Ă©s jĂł, de nem erre van szĂĽksĂ©g. Olyan összeállĂtást várnak, amelyen kĂĽlönbözõ stĂlusokban, kĂĽlönbözõ tempĂłkban játszom, kĂsĂ©retet Ă©s szĂłlĂłt, önállĂłan, zenekar nĂ©lkĂĽl.
ElkĂ©szĂtettem, elkĂĽldtem - Ă©s kiválasztottak!
- Mikor utaztál?
- JĂşlius közepĂ©tõl augusztus közepĂ©ig tartott a kurzus. Kilenc országbĂłl nyolcvannĂ©gyen jöttĂĽnk össze, ebbõl mindössze ketten voltunk dobosok, egy bostoni sráccal. ĂŤgy egyĂĽtt komplett zenekart alkottunk, mĂ©ghozzá olyan felállásĂşt, amilyen passzol a filmzenĂ©k eljátszásához. Henry Mancini ugyebár leginkább ezen a terĂĽleten mozgott, talán emlĂtenem sem kell leghĂresebb mĂ»vĂ©t, a RĂłzsaszĂn párduc örökzöld tĂ©máját.
ÉrkezĂ©sĂĽnk után meghallgatás következett, hogy megtudják, ki mire kĂ©pes, ki kivel játszhatna egyĂĽtt, mert kisebb zenekarokba is szĂ©tosztottak minket. DĂ©lutánonkĂ©nt zajlottak Ăgy a foglalkozások. DĂ©lelõtt a komplett banda játszott egyĂĽtt, termĂ©szetesen filmzenĂ©ket, Schindler listáját, Star Treket, GyĂ»rĂ»k urát. Több zeneszerzõ maga vezette a prĂłbát, Ăgy pĂ©ldául Patrick Williams, Mark Isham, David Newman, Ă©s Carla Lemon.
- Mi történt a délutánokon?
- Különbözõ kombók indultak be, a latin zenétõl a jazzig, valamint improvizációs gyakorlatokra és magánórákra került sor. Utóbbit Peter Erskine-tõl is vehettem - nem hiszem, hogy bármi is inspirálóbb lehetne, mint a példaképtõl tanulni. Azután ott volt Harold Jones, Count Basie dobosa, valamint az a Steve Houghton, akinek kottáiból éveken át tanultam. Már ezért megérte volna kimenni. S akkor még nem beszéltem a Jazz Chamber Orchestra nevû formációról. Napjaink egyik legjobb szerzõje és hangszerelõje, Vince Mendoza a meghallgatás után engem kért a harmincöt fõs, kortárs zenét és jazzt játszó csapatba.
Ez volt a válogatott válogatottja.
- Nagyon lelkes vagy, sok meghatározó élmény érhetett.
- Mindet nem is tudom elmondani, kevĂ©s a hely az Ăşjságban. Reggel hĂ©tkor keltem, este tizenegykor hagytam el az intĂ©zetet, azaz nem volt kirándulásjellege a dolognak, mĂ©gsem Ă©reztem egy percig sem, hogy fáradt lennĂ©k. Egy teljes hĂłnapon át jöttek-mentek a legnagyobb muzsikusok, akik nem csak tanĂtottak, mĂ©g egyĂĽtt is zenĂ©lhettĂĽnk velĂĽk. Egyszer pĂ©ldául Kenny Werner volt a meghĂvott szĂłlista, elkĂ©pesztõ, mikre kĂ©pes ez a zongorista. Egy másik formáciĂłban Christian McBride-dal kerĂĽltem egy zenekarba. A hivatalos programok este kilencig tartottak, Ăgy ez, a bõgõsöknek tartott kurzus is, de persze a tizenegy Ăłrás zárásig mĂ©g maradtam, hogy kĂ©szĂĽljek a következõ napra. Gyakorlásom közben visszatĂ©rt McBride Ă©s mĂ©g egy Ăłrán át jam-eltĂĽnk. Dob Ă©s bõgõ mellett volt dob Ă©s zongora is, amikor hangszert váltott, majd õ ĂĽlt a felszerelĂ©semhez, Ă©n pedig ĂĽtõhangszereken játszottam.
- Ez talán nem a szokásos tanár-diák viszony.
-
Az elsõ perctõl az a mellbevágó tapasztalat ért, hogy ott mindenki barátságos.
A tanárok, a diákok, sõt mĂ©g az adminisztrátorok is. A legnagyobb sztárok is segĂtõkĂ©szek voltak, mĂ©ghozzá kĂ©rĂ©s nĂ©lkĂĽl. HazaĂ©rkezĂ©sem után sem veszĂtettem el a kapcsolatot, a többiekhez hasonlĂłan Ă©n is kapom az e-mail-eket, s persze mi, diákok sem szakadtunk el vĂ©glegesen egymástĂłl. Már nagyon szeretnĂ©k Ăşjra ott lenni.
- Lehetséges ez?
- Akadt pár hallgatĂł, aki másodszor járt ott. Jövõre Ă©n is Ăşjra megpályázom az ösztöndĂjat. Sõt, addig is, mĂ©g a tĂ©len szeretnĂ©k New Yorkban hasonlĂł kurzuson rĂ©szt venni. Azt mondják, aki jazzt akar játszani, annak egyszer el kell jutnia ebbe a városba. Ráadásul ott Ă©l Kenny Werner, s õ emlĂtette, hogy szĂvesen játszana velem, ha arra járok. Ez vĂ©rfagyasztĂł, ha arra gondolok, hogy korábban Dave Hollanddal Ă©s Jack DeJohnettel kĂ©szĂtett felvĂ©teleket!
- Ha Ăgy elvarázsolt az amerikai zenei Ă©let, ráadásul kapcsolatokat is szereztĂ©l, miĂ©rt nem mĂ©sz ki vĂ©gleg?
- Káprázatos volt ez az egy hónap, rengeteget tanulhattam és rengeteg élmény ért, s remélem lesz részem hasonlóban, de én szeretek itt élni. Ráadásul
Magyarországon is remek muzsikusokkal zenélhetek együtt.
Igaz, a következõ nagy feladat, amit nagyon várok, nem csak ehhez az országhoz kötõdik. KĂ©t Ă©ve a Budapest Jazz Orchestra Eötvös PĂ©terrel kĂ©szĂtett felvĂ©telt. Innen a kapcsolat a kortárs zeneszerzõvel, aki januárban francia-magyar vegyes zenekarába vár. Ăšj darabja bemutatĂłja Dijonban lesz, bár termĂ©szetesen itthon is elõadjuk, a Tavaszi Fesztiválon.
Megjelent a Zenész magazinban, 2004-ben.
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•