Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
2005
| The 9:30 Collective - XXI. századi fúziós zene
The 9:30 Collective - XXI. századi fúziós zene
XXI. századi fúziós zene
Sorozatgyilkost keres a rendõrsĂ©g. A tettes kizárĂłlag lemezipari vezetõkkel vĂ©gez, majd a helyszĂnen hagyja egy ismeretlen jazzalbum anyagát. A zene, mint bĂ»njel, termĂ©szetesen megszĂłlal a tĂ©vĂ©kben Ă©s a rádiĂłkban. Amikor kĂ©zre kerĂtik a muzsika szerzõjĂ©t, egyben a sorozatgyilkost, kiderĂĽl, azĂ©rt követte el tettĂ©t, hogy bebizonyĂtsa, igenis bekerĂĽlhet egy jazzalbum a kereskedelmi mĂ©diába…
- A fenti sztori a 9:30 Collective legújabb lemeze, a Momentary Fame kerettörténete. Mielõtt belemennénk a részletekbe, Huszár Endrét kérem, hogy mutassa be a zenekart.
- A 9:30 elsõ lemeze 1998-ban jelent meg – mondja a zenekar vezetõje, a dalok többségének szerzõje, dobos, billentyûs és programozó. – A mai társaságból már akkor velem volt Nagy János (billentyûs hangszerek), Zsemlye „Zsömi” Sándor (szaxofon) és Szappanos György (basszusgitár). Jól sikerült az album, mindenki örült neki, s végül eljutott oda, ahová szántuk.
- Hová?
-
Nem „hittĂ©rĂtõ” jellegĂ» volt a produkciĂł, csak azt akartuk, hogy tudjanak rĂłla, akiket Ă©rdekelhet az ilyen zene.
Sok esetben ugye nem könnyû elérni ezt. Nekünk sikerült, sõt, ennél talán többen is tudtak a létezésünkrõl.
- Évekkel késõbb egy lemezboltban nézegettem az egyik lemezemet, érdekelt, mennyi fogyott belõle – hoz példát Nagy János. – Az üzletvezetõ mellém lépett, látta, mit nézek, s mondta, aha, ez Nagy Jani lemeze, õ játszott a 9:30-ban, érdemes megvennem…
- Sokáig mégis hallgatott a zenekar.
- Már akkor mondtam a többieknek, hogy hĂ©tĂ©vente fogok Ăşj lemezt kĂ©szĂteni, csak ennyit tudok vállalni – folytatja Huszár Endre. – VĂ©gĂĽl valĂłban Ăgy lett. Eleve kevĂ©s koncert jött lĂ©tre, bár
ha rajtam mĂşlt volna, sosem játszunk Ă©lõben. Eleve nehĂ©z szĂnpadra vinni a produkciĂłt, technikai szempontbĂłl, s nem volt kedvem öt forintokon huzakodni buta emberekkel.
De társaim már a felvĂ©telkor mondták, hogy jĂł lenne koncertezni az anyaggal. NĂ©hány buli után leálltunk, noha hivatalosan nem szĂ»nt meg a 9:30. Évente egy dalt Ărtam, s most jelent meg az Ăşj album. Feladni sosem akartam, már csak azĂ©rt sem, mert bár egyszer sem játszottunk vidĂ©ken, ahogy jártam az országot, minden városban akadt valaki, aki megkĂ©rdezte, mikor kĂ©szĂĽl el a következõ lemez.
- Az emlĂtett három zenĂ©sz mellett mĂ©g tizenegyen muzsikálnak az albumon, köztĂĽk igazán nagy nevĂ»ek, sõt, kĂĽlföldiek is. Kik õk?
- Négy énekes közremûködött a felvételen.
Kozma Orsi
, Tisza Bea Ă©s Winand Gábor mellett az amerikai Desney Bailey. A kiválĂł Ă©nekesnõt Berlinben hallottam, jazztriĂłban játszott sztenderdeket. FĂ©lve kĂ©rtem meg a szereplĂ©sre, hiszen nem hagyományos jazzrõl van szĂł, sok benne az elektronikus elem, de azt mondta, ez nem baj, csak most nem tud beszĂ©lni velem, mert rohan a másik fellĂ©pĂ©sĂ©re, house partin várják a DJ-k… Ăšgyhogy nem rökönyödött meg a zene hallatán. EgyĂ©bkĂ©nt Ă©pp õ segĂtette elõ, vagy kĂ©nyszerĂtette ki, hogy vĂ©gre befejezzem a lemezt. Folyton halogattam az õ rĂ©szĂ©nek felvĂ©telĂ©t, felhĂvtam, hogy mĂ©gse jöjjön, mĂ©g nincsenek meg a dalok. Egyszer megelĂ©gelte, elõvette a naptárát, mondta, hogy jĂşniusban (ez tavaly törtĂ©nt) van kĂ©t hete, akkor jön, legyek kĂ©szen a nĂłtákkal. Ekkor már muszáj volt megcsinálni a lemezt. Annyian dolgoztak rajta, hogy nem halogathattam tovább.
BasszusgitárosbĂłl is nĂ©gy szerepel az albumon, lĂ©nyegĂ©ben vĂ©letlenĂĽl. Norbert Marius jĂł barátom AmerikábĂłl, kĂ©t Ă©ve játszotta fel a rĂ©szeit. Hárs Viktorral más produkciĂłn dolgoztunk egyĂĽtt, annyira megtetszett egy dala, hogy elkĂ©rtem tõle. Valamint mĂ©g bõgõre is szĂĽksĂ©g volt az egyik számban, azt is õ játszotta fel. Szappanos Gyuri mellett gyerekkori kedvencem, Krzysztof Scieranski a negyedik basszusgitáros. Amikor Ărtam az adott tĂ©mát, közben rá gondoltam. VarsĂłban mondtam neki, hogy melyik lemeze milyen soundjára gondolok, s õ azonnal játszotta.
Ütõhangszereken Födõ Sándor és Kovács „Tobzi” Tamás játszott, Frankie Látó hegedült, s az albumon végig
Mohai Tamás
gitározott. Vele már az elsõ lemezen szerettem volna együtt játszani, de akkor nem jött össze.
- KevĂ©sen mĂşlt – emlĂ©kezik Mohai Tamás. – Épp csak erõsĂtõt Ă©s effekteket nem vittem magammal. No jĂł, valĂłjában nem sikerĂĽlt semmi izgalmasat kitalálnom az adott dalhoz.
- Épp emiatt voltak jó emlékeim Tomiról – szól újra Huszár Endre. – Azt mondta, ez most nem megy, keressünk valaki mást. Ami sokkal jobb, mintha küszködve feljátszott volna valamit. Késõbb Almási Enikõ zenekarában együtt játszottunk, most pedig végre itt van a 9:30-ban.
- Kaptam még egy lehetõséget… – mosolyog Mohai Tamás.
- Mennyire zenekar a 9:30 Collective?
- Mi tud ma zenekar lenni? – kérdez vissza a zenekarvezetõ. –
A zenészekbõl álló együttesek mind úgy mûködnek, hogy közben a tagoknak még vannak más bandáik, mindenki ássa a maga alagútját.
- Vagy a maga sĂrját… - veti közbe Nagy János.
- Idõnként szövõdhetnek baráti vagy anyagi alapon zenekarok – folytatja Huszár Endre –, de a régi értelemben ezek nem valódi együttesek. Azaz nincs heti két bulijuk. Örülhetünk, ha havi egy összejön. S mi örülünk is, mert úgy tûnik, az év végéig meglesz ez a havi egy.
- Nem egĂ©szen Ăgy Ă©rtettem a kĂ©rdĂ©st. A 9:30 Collective a saját projekted, közremĂ»ködõkkel, avagy zenekar?
- Eleinte a saját számaim kĂ©szĂĽltek, de ahogy telt az idõ, Ăşgy vártam egyre inkább a többiek segĂtsĂ©gĂ©t. KonkrĂ©tabban: a dalaikat. Illetve az Ă©n szerzemĂ©nyeimet sem kĂ©szĂtettem el kĂ©szre, hogy pĂ©ldául az egyik számot olyan irányba vihesse el Tomi, ami nekem sosem jutott volna eszembe. A lemezen szerzõkĂ©nt szerepel mĂ©g rajta kĂvĂĽl ugye Hárs Viktor, valamint Desney Bailey, Nagy Jani, Norbert Marius, Zsömi, azaz ilyen szempontbĂłl zenekari a produkciĂł.
- Kik játszanak a koncerteken? Tizenöt embert aligha állĂthatsz szĂnpadra minden esetben.
- A beszĂ©lgetĂ©sen rĂ©sztvevõ három muzsikus, Tomi, Jani Ă©s Zsömi alaptag. Nem vĂ©letlen, hogy az õ hangszereik nincsenek megkettõzve, vagy Ă©ppen megnĂ©gyszerezve… Gondolkodtam is, miĂ©rt õket hĂvtam el az interjĂşra, s rájöttem, hogy õk azok (Frankie LátĂł hegedĂ»szĂłlĂłját leszámĂtva), akik improvizálnak a lemezen. Desney nĂ©lkĂĽl sincs buli, bár ez nehezebben megoldhatĂł, hiszen Berlinben Ă©l, valamint szeretnĂ©m, ha Scieranski is eljönne a legtöbb fellĂ©pĂ©sĂĽnkre. Élõben egyĂ©bkĂ©nt legalább háromszĂłlamĂş vokállal játszunk, ebben Ăşjabban Magyar Hajni Ă©s Váczi Eszter is segĂtsĂ©gĂĽnkre van.
- Ăšgynevezett konceptlemezt kĂ©szĂtettetek. Honnan jött a bevezetõben vázolt törtĂ©net?
- Tomival beszélgettünk arról, hogy kellene sztori is a számok köré. Amikor meglett, rájöttünk, hogy
ez az egész olyan, mintha filmzene lenne, csak épp film nincs hozzá.
NagyjátĂ©kfilmet ugye nem forgathattunk hozzá, de rajzfilmet igen, a Balfilm kĂ©szĂtette el. A flash animáciĂł Oscarjára jelölt társaság ĂĽgyes gyerekekbõl áll, akik halálosan belelkesedtek, amikor meghallották a zenĂ©t Ă©s a sztorit. A CD-n helyet kapott a rajzfilm, s talán mozikba is eljut, kĂsĂ©rõfilmkĂ©nt.
Magát a történetet a zenészek és a médiában dolgozók szokták szeretni, remélem, a közönség tetszését is elnyeri. Nem hiszem, hogy különlegesen perverz volna. A kor különbeket is tartogat számunkra. Az pedig tény, hogy
kizárólag zenével nem lehet bekerülni a kereskedelmi médiába.
- Ez volna a cél, a kereskedelmi médiában való szereplés?
- Ahhoz valóban le kellene lõnünk a kiadók vezetõit… De nem, egyelõre úgy néz ki, elsõsorban éppen a történetnek és a rajzfilmnek köszönhetõen, hogy olyan helyekre is el fogunk jutni, ahol ilyen zene eddig nem szólalt meg.
- Beszélgetünk egy ideje, épp csak azt nem tudhatja az olvasó, milyen zenérõl van szó.
- XXI. századi fúziós zenét játszik a 9:30 Collective – mondja Mohai Tamás. – Endre nem más, mint egy fúziós DJ… Idõnként megtréfálja a társaságot, mert úgy rakja össze a dalt, hogy minket is meglep, hol bukkannak fel a szólamaink.
- Zenei montázs az album – teszi hozzá Zsömi. – Érdekesen zajlott a felvétel, mert én például csak alapot kaptam, azzal az instrukcióval, hogy mondjuk 2:40-tõl 9:30-ig szólózzak rá. Semmire nincs válasz, nincs reakció, mint élõben. Amikor viszont meghallgattam a kész dalt, már ott voltak a reakciók, engem is megdöbbentve. Már nem hallottam, hogy mennyire fel kellett tekernem magam az elõrehaladás érdekében. Amúgy
ez a zene nem is egyszerû montázs, közben még szendvics is, mert több rétegrõl van szó.
- Mennyire jazz ez, ha már a történet arról szól, hogyan juthat el egy jazzalbum a médiába?
- Annyira jazz, amennyire ma van jazz…
- Zsöminek igaza van – reagál Huszár Endre. –
A megkövült jazzhez biztosan nincs köze ennek a zenének.
Annyiban viszont mégis jazz, hogy olyan zenészek játszották fel, akik tudják, mit kezdjenek az improvizációs szituációkban.
- Több stúdióban dolgoztatok, a keverés Lengyelországban, a mastering folyamata Ausztráliában zajlott. Miért?
- Az elsõ keverĂ©sre itthon kerĂĽlt sor, de az eredmĂ©ny elszomorĂtott. Hogy ennyi áldozattal ilyen gyenge megszĂłlalás jött lĂ©tre. Magyarországon egyszerĂ»en nincs olyan stĂşdiĂł, ahol egyszerre lenne jelen a kĂvánt felszerelĂ©s Ă©s az ideális emberi tĂ©nyezõ. Vagy van jĂł cucc, vagy van jĂł hangmĂ©rnök, a kettõ nem jön össze, legalábbis a mi elvárásainkat nem közelĂtik. Ekkor mentĂĽnk ki VarsĂłba, a Studio ChrĂłst nevĂ» helyre, ahol korábban Scieranski szĂłlamait rögzĂtettĂĽk. Közben Ăşj feljátszások is kerĂĽltek a dalokhoz, s összejött, amire vágytam, hogy mĂ©g az unokámnak is meg merjem majd mutatni a felvĂ©telt. EgyĂ©bkĂ©nt nem is kerĂĽlt többe, mintha itthon csináltuk volna, Lengyelország is nyögi rĂ©giĂłnk átkát, a világszĂnvonalĂ©rt is csak keleti árat lehet elkĂ©rni.
Amerikai Ă©s ausztrál ajánlatot kĂ©rtĂĽnk a masteringre. UtĂłbbi volt elõnyösebb, mert a Digisound Mastering annyira biztos volt magában, hogy vállalta, az elsõ dallal addig foglalkozik ingyen, amĂg rá nem bĂłlintunk, hogy megfelel. A negyedik változat már tökĂ©letes volt számunkra.
- Térjünk vissza a sztorihoz. Miért kiadókat gyilkol a fõhõs? Hiszen épp most állt össze sok zenész a kiadókkal, azt gondolva, közös az ellenség.
- Talán a közönség volna az? – kérdezi szkeptikusan Zsömi.
- Más cikk témája lehetne, de röviden azért elmondom, hogy
nem lehet mindent a másolásra kenni
– magyarázza Huszár Endre. – Mert ez a magnókazetták megjelenése óta létezik. Neked is nyilván több kazettád volt, mint bakelit lemezed. De ami igazán jó album volt, azt akár külföldrõl is behozattad, lemezen. Ma alig akad ilyen produkció,
a döntõ többségre én még üres CD-t sem pazarolnék.
- Tudod, hogy Ă©n miĂ©rt sĂĽtnĂ©m el a rajzfilmbeli hangtompĂtĂłs pisztolyt? – teszi fel a költõi kĂ©rdĂ©st Mohai Tamás. – Akik a kiadĂłknál dolgoznak, az esetek legnagyobb rĂ©szĂ©ben nincsenek tisztában a szerepĂĽkkel. Nem Ă©lik át, hogy miĂ©rt is vannak a posztjukon.
A régi rendszerben egy lehetõsége volt a zenésznek, ma elméletben több variáció létezhetne, mégis csak egy van
, Ă©ppen az ilyen emberek miatt.
- Albumotokat a Gramy Records adta ki. Égerházi Attila is számĂthat egy kĂ©pletes golyĂłra?
- Õ nincs a „listán” – válaszol Huszár Endre. – Egyedül hozzá vittem el az anyagot, s tudtam, mit fog mondani. Ahogyan tisztában vagyok a Gramy lehetõségeivel is. Beleteszik, amit tudnak, ezen felül pedig hagynak nyugodtan dolgozni. Nem akadályoznak meg semmit, nem tesznek keresztbe, ha például külföldi lehetõségeink akadnának.
- S akadnak?
- Egyelõre kĂ©t szálat látok: Desney nĂ©met Ă©s Krzysztof lengyel vonalán indulunk el. Abban biztos vagyok, hogy lenne helye kĂĽlföldön is a produkciĂłnak. Kell is, hogy legyen, mert amit itthon ki lehet szedni belõle, annak gyorsan a vĂ©gĂ©re Ă©rhetĂĽnk. Tavaszra tervezzĂĽk, hogy megmozdulunk EurĂłpában. Hamarabb nem is menne. Nem a havi egy koncert vesz ki belõlĂĽnk sokat, hanem az album szĂnpadra állĂtása. Bonyolult dolog Ă©lõre átĂĽltetni a dalokat.
- Hol tudtok játszani?
- Nyáron Kapolcson Ă©s a Szigeten lĂ©ptĂĽnk fel, mire ezek a sorok megjelennek, már tĂşl leszĂĽnk a lemezbemutatĂłn, amit a Budapesti Ă•szi Fesztivál keretein belĂĽl tartottunk. MĂ©g lesz pár koncert az idĂ©n, ha igaz. Scieranski az „elõzenekarunk”, szĂłlĂłban játszik a 9:30 Collective koncertje elõtt, ezzel az „árukapcsolással” könnyebb koncertet szervezni. EgyĂ©bkĂ©nt Ă©rdekes, hogy Krzysztof pont olyan ember, amilyennek a játĂ©ka alapján elkĂ©pzeltem. NĂ©hány Ă©ve, egy Londonban Ă©lõ lengyel gitáros ismertetett össze minket, baráti lett a kapcsolatunk, amikor kĂ©rdeztem, mennyibe kerĂĽl a lemezen valĂł játĂ©ka, azt válaszolta, ugyan már, ne hĂĽlyĂ©skedj. Elsõ prĂłbánkra tĂzegynĂ©hány Ăłra vezetĂ©s után esett be, s pár perc mĂşlva már mindenki barátja lett.
- Talán aprĂłság, de engem sokadszori hallgatáskor már zavart, hogy a dalok között jelenetek vannak. Elsõre teljesen rendben volt, Ăgy Ă©rthetõ meg a törtĂ©net, de kĂ©sõbb már csak a zenĂ©t igĂ©nylem.
- A konceptlemez már csak ilyen, Zappa Ă©s Prince is Ăgy csinálta. Aki nagyon rĂĽhelli a jeleneteket, programozza be csak a zenĂ©t, vagy csináljon mp3-at belõlĂĽk, Ăşgy hallgassa kizárĂłlag a dalokat. EgyĂ©bkĂ©nt tervezzĂĽk, hogy a honlaprĂłl egyedi CD-t lehessen rendelni, csak a kiválasztott dalokkal. Igaz is, internet: mivel nem törtĂ©nik a zenekarral olyan sok dolog, nem kizárĂłlag a 9:30 Collective számára, hanem sokkal inkább a benne szereplõ zenĂ©szek oldalának kĂ©szĂĽl a site. Amolyan
közösségi portálja lesz ennek a tizenöt muzsikusnak.
- Ăšj lemezre mikor számĂthatunk? Ki kell várni a hĂ©t Ă©vet?
- Addigra talán már a nosztalgiasátorban fogjuk nyomni… Most nem mondom, hogy hĂ©t Ă©v kell a következõ albumra, fõleg, ha minden bejön, amit tervezĂĽnk. Mert mĂ©g egy DVD-t is szeretnĂ©nk kĂ©szĂteni, azzal könnyebb elindulni kĂĽlföldön. De ha a lemezkĂ©szĂtĂ©shez szĂĽksĂ©ges nettĂł idõt nĂ©zem, kĂ©t Ă©ven belĂĽl biztos nem lesz Ăşjabb. Ennyi mindenkĂ©ppen kell ahhoz, hogy olyan produkciĂłt adjunk ki a kezĂĽnk közĂĽl, ami megfelel az igĂ©nyeinknek.
Megjelent a Zenész magazinban, 2005-ben.
Hivatalos honlap:
The 9:30 Collective
RĂ©szletek az albumrĂłl:
Sometimes
Fineistan
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•