Jelentkezz be! [ ŕj vagy itt? RegisztrŠlj!]

Lukács Peta - A zenész és a közönség

A zenész és a közönség

1996-ban figyelhett√ľnk fel a git√°rosra, a Ki Mit Tud? d√∂nt√Ķj√©ben. Luk√°cs P√©ter tizennyolc √©vesen nyerte meg a hangszeres sz√≥lista kateg√≥ri√°t. Akkor √ļgy t√Ľnt, m√©g sokat fogunk hallani a git√°rcentrikus instrument√°lis rockzen√©t m√Ľvel√Ķ ifj√ļr√≥l. Csakhogy hossz√ļ sz√ľnet k√∂vetkezett, Luk√°cs P√©ter elt√Ľnt a szem√ľnk el√Ķl. Szerencs√©re nem v√©gleg. √Ām amikor √ļjra felbukkant, m√°r becenev√©n, Petak√©nt, eg√©szen m√°s zen√©kben hallhattuk git√°rozni.

- Nyolc √©vvel ezel√Ķtt egy√©rtelm√Ľnek l√°tszott, hogy azon a p√°ly√°n fogsz haladni, amin itthon els√Ķk√©nt Szekeres Tam√°s kezdett j√°rni. Mi√©rt nem √≠gy t√∂rt√©nt?
- √Čn is √ļgy gondoltam, hogy meg fogok maradni enn√©l vonaln√°l - mondja Luk√°cs Peta. - De nagyon gyorsan kider√ľlt, hogy Magyarorsz√°gon m√Ľk√∂d√©sk√©ptelen az instrument√°lis zene, legal√°bbis ebben a form√°j√°ban. Hogy cs√ļny√°n fejezzem ki magam: nem lehet meg√©lni bel√Ķle. R√°ad√°sul hi√°ba jutottam el√Ķszerz√Ķd√©shez a Ki Mit Tud? megnyer√©s√©vel, a multinacion√°lis c√©g "term√©szetesen" nem adta ki a lemezt. Szok√°sos t√∂rt√©net ez.
Ugyanakkor √©n magam is gyorsan v√°ltoztam. M√©g abban az √©vben a k√Ķb√°nyai suliba ker√ľltem, Babos Gyula √©s Torn√≥czky Feri b√°csi tan√≠tott. Kor√°bban is √©rdekeltek m√°s zen√©k, ezek ut√°n viszont mindenev√Ķ lettem. Az is maradtam, a mai napig, a klasszikus zen√©t√Ķl a thrash met√°lig mindent meghallgatok. Budapestre ker√ľl√©semmel kiny√≠lt a zenei gondolkod√°som. Ennek k√∂sz√∂nhet√Ķ, hogy sokf√©le produkci√≥ban vettem √©s veszek r√©szt.
- Korábban nem tanultál zenét?
- Zenei √°ltal√°nosba j√°rtam, h√°rom √©ven √°t fuvol√°zni tanultam. Bel√©mvert√©k az alapokat, √°m k√∂zben megut√°ltatt√°k velem a komolyzen√©t. Ez k√©s√Ķbb szerencs√©re elm√ļlt. A git√°roz√°st k√©t dal hozta, a Money For Nothing (Dire Straits) √©s a Final Countdown (Europe). Naponta h√ļsszor hallgattam meg a n√≥t√°kat, s elhat√°roztam, hogy git√°ros, zen√©sz leszek. 1988 kar√°csony√°n kaptam meg az els√Ķ elektromos git√°rt. √Čdesap√°m is zen√©sz volt, √≠gy √©n azon szerencs√©sek k√∂z√© tartoztam, akiket nem √ľld√∂ztek el otthonr√≥l, ha bekapcsolt√°k az er√Ķs√≠t√Ķt... Ap√°m √©s b√°ty√°m is seg√≠tett a kezdetekn√©l, azut√°n magamt√≥l tanulgattam. N√©gy √©vvel k√©s√Ķbb a Tini Szt√°r Kerestetik tehets√©gkutat√≥n Hedgehog nev√Ľ zenekarommal gy√Ķzt√ľnk, a legjobb sz√≥list√°nak engem v√°lasztottak. Ugyanebben az √©vben megnyertem az Oroszl√°nbarlang √©s a Metal Hammer git√°rverseny√©t.
- 1996-ig minden sikeredet rockzenével arattad. Miután kinyílt a zenei gondolkodásod, ahogyan fogalmaztál, milyen produkciókban bukkantál fel?
- J√°tszottam Makovics D√©nes zenekar√°ban, akadt n√©h√°ny st√ļdi√≥munk√°m, p√©ld√°ul Friderika legut√≥bbi lemez√©n git√°roztam. 2001 m√°rcius√°ban Borlai Gerg√Ķvel l√©trehoztuk a European Mantra egy√ľttest. Nagy Jancsi billenty√Ľzik, s m√°s zen√©szek ut√°n most Papesch P√©ter basszusgit√°rozik a csapatban. Gerg√Ķvel √©s Jancsival val√≥ kapcsolatom sok m√°s √©rdekes feladatot hozott. P√©ld√°ul Presser G√°borral is dolgoztam, Kir√°ly Linda √©s Kovax album√°n. Szentp√©teri Csill√°val a st√ļdi√≥z√°s mellett koncerten is fell√©ptem, git√°roztam Tisza Be√°nak, Gerg√Ķvel egy√ľtt a NeoTones lemez√©t hangszerelt√ľk, Csepregi √Čva Jubileum c√≠m√Ľ anyag√°nak pedig zenei producerei voltunk. Horgas Eszterhez Nagy Jancsi aj√°nlott be - r√©szese vagyok a Carmen produkci√≥nak. Id√©n tavasszal a TRB zenekarba ker√ľltem. √Čpp most k√©sz√ľl Ol√°h Ibolya albuma, amin szint√©n git√°rozom. S van m√©g egy saj√°t projektem is, Pacziga Linda √©nekesn√Ķvel, b√°r egyel√Ķre nem tudni, mikor val√≥sulnak meg a terveink.
- Sz√©p √©s v√°ltozatos lista. Egy-k√©t produkci√≥ba az√©rt r√©szletesebben is belemehetn√©nk. Milyen volt a Carmenben Al Di Meol√°val egy√ľtt zen√©lni?
- Nagy √ļjdons√°got nem tudok r√≥la mondani, mintha b√ļra alatt tartott√°k volna, vagy √Ķ maga ilyen, de t√©ny, hogy az egyhetes pr√≥baid√Ķszak alatt alig k√©t sz√≥t v√°ltottunk. J√≥ √©rz√©s egy ilyen legend√°val egy sz√≠npadon lenni, de az a fajta zenei √©lm√©ny, ami p√©ld√°ul egy jazz zenekarban megadatik, azaz az egy√ľttj√°tsz√°s √∂r√∂me itt elker√ľlt.
- Hogyhogy?
- "M√°sodheged√Ľs" vagyok a darabban, t√∂ltel√©k-szerepem van. A sz√≥ szoros √©rtelm√©ben nem j√°tszom egy√ľtt Meol√°val, nincs r√° m√≥d, hogy hat√°ssal legy√ľnk egym√°sra. Persze hallgathatom a j√°t√©k√°t, s v√©gs√Ķ soron ez is j√≥ dolog.
- Gondolom, a European Mantra koncertjei után nincs benned ilyen hiányérzet.
- Kompromisszumok n√©lk√ľl muzsik√°lunk, egym√°st gerjesztj√ľk a sz√≠npadon, mindenki mindenre kaphat√≥ n√°lunk. Ez√©rt is d√∂nt√∂tt√ľnk √ļgy, hosszas huzavona ut√°n, hogy v√©g√ľl √©l√Ķ albumot k√©sz√≠t√ľnk. Ha minden j√≥l megy, az √Ķsz folyam√°n megjelenik, ugyanis m√°r a kever√©sn√©l tartunk. Egy√©bk√©nt az indul√°sn√°l tartottam att√≥l, hogy az instrument√°lis jazz-met√°l keveseket fog √©rdekelni, de r√∂vid id√Ķn bel√ľl kider√ľlt, hogy sokakat meg tud mozgatni a zen√©nk. S tetszenek a k√∂z√∂ns√©gnek az el√Ķad√°saink. Tal√°n az√©rt is, mert nem szok√°sos jazzkoncertekr√Ķl van sz√≥, ahol a zen√©szek gyakorta befel√© j√°tszanak, s nem kommunik√°lnak a hallgat√≥s√°ggal. Abban is k√ľl√∂nb√∂z√ľnk a f√ļzi√≥s zen√©ket j√°tsz√≥kt√≥l, hogy mi nem arra t√∂reksz√ľnk, hogy k√∂zelebb hozzuk egym√°shoz a jazzt √©s a rockot, valamif√©le egys√©ges massz√°v√° gy√ļrva a kett√Ķt. N√°lunk, ha valami jazz, akkor nagyon is az, ha pedig rock, akkor igaz√°n met√°l.
- Ami a rockot illeti, tavaszt√≥l a klasszikus v√°ltozat√°t is √Ľz√∂d, a TRB tagja lett√©l.
- Zeffer Andr√°s√©k az √©v elej√©t√Ķl k√©tgit√°ros fel√°ll√°sban j√°tszanak. Amikor Csillag Endre a Bikinibe ment, Zefi h√≠vott fel, hogy be tudn√°m-e t√∂lteni a hely√©t, mert rengeteg a koncert. Mivel a klasszikus rockon n√Ķttem fel, sz√≠vesen mondtam igent. J√≥l √©rzem magam ebben a zen√©ben, s mag√°ban az egy√ľttesben is. A kork√ľl√∂nbs√©g sem okoz gondot, j√≥ hangulat√ļak a bulik. S√Ķt, m√©g az sem kiz√°rt, hogy a k√∂vetkez√Ķ albumon nekem is lesz dalom.
- Amikor felt√Ľnt√©l, t√∂bbnyire saj√°t sz√°maiddal jutott√°l el√Ķre. Az√≥ta mennyire sz√°m√≠tanak r√°d szerz√Ķk√©nt?
- A European Mantr√°ban javar√©szt Gerg√Ķvel ketten √≠rjuk a n√≥t√°kat. Ezen k√≠v√ľl csak a k√©sz√ľl√Ķ, Pacziga Lind√°val k√∂z√∂s produkci√≥ban vagyok szerz√Ķ. Itt pop-rockr√≥l van sz√≥. R√©g√≥ta k√©sz√ľl√ľnk r√°, m√°r vagy h√°rom √©ve csin√°ljuk. De egyel√Ķre m√©g nem azt sem tudjuk, hogy Linda nev√©n, vagy zenekark√©nt fog-e futni a dolog. Janics√°k Istv√°n √©s Lakatos G√°bor seg√≠t nek√ľnk, legink√°bb abban, hogy val√≥ban popul√°ris legyen a produkci√≥, mert mi ketten hajlamosak vagyunk a saj√°t fej√ľnk ut√°n menni. Ami nem igaz√°n szerencs√©s a popzen√©ben.
Visszat√©rve a szerz√Ķs√©ghez, megrendel√©sre nemigen tudok alkotni, illetve pontosabb a megfogalmaz√°s, ha azt mondom, hogy nem szeretem az ilyen munk√°t. Egy√©bk√©nt akkor is folyamatosan √≠rtam dalokat, amikor nem voltam szem el√Ķtt. Id√Ķvel szeretn√©k saj√°t albumot k√©sz√≠teni.
- Milyen lenne?
- M√©g nem tudom. Ki tudja, mi volna jobb megold√°s, egy bizonyos vonalat k√∂vetni, vagy √ļgy felfogni, hogy a saj√°t √©s m√©g n√©h√°ny ember √∂r√∂m√©re most v√©gre ki√©lhetem magam. Az biztos, hogy a rock nem fog hi√°nyozni r√≥la. A modern, g√©pi dolgokat is szeretem, azut√°n ott van ugye a jazz... Nem egyszer√Ľ v√°laszolni. B√°r, ha net√°n csak √∂t √©v m√ļlva j√∂n l√©tre a lemez, tal√°n m√°r m√°shogy fogok gondolkodni. Ez az eg√©sz nem terv, csak v√°gy. Egyel√Ķre.
- Maradjunk m√©g a popn√°l, hiszen abba is belek√≥stolt√°l, r√°ad√°sul k√©sz√ľl√Ķben van az eml√≠tett album, saj√°t dalaiddal. Mi vonz ebbe az ir√°nyba, a rock √©s a jazz ut√°n, illetve mellett?
- Nem szeretem a m√Ľfaji korl√°tokat. Mint mondtam, zenei mindenev√Ķ vagyok. A gagyi√©rt √©n sem lelkesedem, de a j√≥ popzen√©t mindig sz√≠vesen hallgatom. S nem nagyon √©rtem azokat a zen√©szeket, f√Ķleg jazzist√°kat, akik elhat√°rol√≥dnak a popt√≥l.
- Mostanában mintha kevesebb lenne az elhatárolódó, mint a kiszolgáló...
- Sokan vesznek r√©szt popprodukci√≥ban, a meg√©lhet√©s√ľk miatt. De ha besz√©lgetek vel√ľk, kider√ľl, hogy a h√°tuk k√∂zep√©re sem k√≠v√°nj√°k. Emiatt pedig haknira veszik. Magyarorsz√°gr√≥l nagyon hi√°nyzik a popnak az a szelete, amelyik igaz√°n ig√©nyesen, m√≠vesen elk√©sz√≠tett. Hi√°ba a rengeteg k√ľlf√∂ldi p√©lda. √Črdekes, hogy arrafel√© is bev√°llalnak ilyen munk√°kat a kiv√°l√≥ zen√©szek, m√©g az "istennek" hittek is. Nyilv√°n nem ebben val√≥s√≠tj√°k meg magukat, a v√©geredm√©nyben m√©gsem √©rzek hakni-√≠zt. Itt nyilv√°n bele lehetne menni a p√©nz √©s a technika k√©rd√©s√©be, mert m√©g a mai napig is egyetlen hang ut√°n meg lehet mondani, hogy magyar-e az adott popn√≥ta, de nem teszem, mert szerintem valami m√°s a legfontosabb. Ha m√°r elv√°llal valamit a zen√©sz, akkor csin√°lja meg becs√ľlettel, sz√≠vvel-l√©lekkel - vagy ne v√°llalja el.
- Te soha semmit nem vettél haknira?
- Hazudn√©k, ha azt mondan√°m, hogy nem. Viszont m√°r r√°j√∂ttem, hogy legal√°bb a saj√°t sz√≥rakoztat√°som miatt ker√ľln√∂m kell ezt a hozz√°√°ll√°st. Mert ha m√°r ott vagyok a sz√≠npadon, legal√°bb √©n √©rezzem j√≥l magam... Ugyanez vonatkozik arra, amikor nem √∂tezer, csak mondjuk √∂t ember el√Ķtt j√°tszik valaki. Illetve itt m√©g szempont, hogy b√°rmilyen neh√©z, a kis l√©tsz√°m√ļ k√∂z√∂ns√©gnek is ugyanazt kell adni, mint a t√∂megnek.
A k√∂z√∂ns√©g tisztelete sok muzsikusb√≥l hi√°nyzik. Pedig √©pp nek√ľnk, a zen√©szeknek kellene nagy becsben tartani azokat, akik k√≠v√°ncsiak r√°nk. Sokan pontosan az√©rt v√°lasztottuk ezt a p√°ly√°t, mert m√°sk√©pp nem, csak zen√©vel tudjuk meg√©rtetni magunkat, csak √≠gy tudjuk kifejezni az √©rzelmeinket, csak √≠gy tudjuk elmondani, √°tadni a gondolatainkat. Ha a koncerten csup√°n egyetlen ember szem√©ben l√°tom, hogy fontos neki, amit adtam - m√°r meg√©rte a sz√≠npadra √°llni.


Megjelent a Zenész magazinban, 2004-ben.





Hivatalos honlap:

Luk√°cs Peta


Lukács Peta demók:

Poor Me

Rapper 1


Kapcsolódó cikkek:

Luk√°cs Peta

Luk√°cs Peta: War and Peace
Fűoldal            Cikkek            Fůrum            KŲzŲssťg            Kapcsolat
Marůthy GyŲrgy © 2006 • Adatvťdelmi elvek