Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
2003
| Révész Sándor - Az érett énekes
Révész Sándor - Az érett énekes
Az Ă©rett Ă©nekes
"Változtam" - közli velĂĽnk RĂ©vĂ©sz Sándor szĂłlĂłalbumának cĂme. Ebben nem is kell kĂ©telkednĂĽnk, hiszen a legendás Ă©nekes tĂz Ă©v szĂĽnet után jelentkezett Ăşj anyaggal. Márpedig ennyi idõbe jĂł nĂ©hány változás belefĂ©r. Az ember mĂ©gis olyan, hogy már csak kapaszkodĂłkĂ©nt is azt keresi, ami állandĂł. A legfontosabbra gyorsan rálelhet: RĂ©vĂ©sz Sándor hangjának fĂ©nye kicsit sem kopott meg. Sõt, Ă©lete talán legjobb formáját hozza.
- Miért kellett ennyit várnunk a lemezre?
- Az elmĂşlt idõszakban szĂł volt a Piramis ĂşjbĂłli összeállásárĂłl - mondja RĂ©vĂ©sz Sándor. - Som Lajos betegsĂ©ge miatt nem sikerĂĽlt megtartanunk a nagy koncertet, ám amĂg ez kiderĂĽlt, Ă©vek teltek el. A buli azĂłta is fĂĽggõben van, bár Ă©n szĂvbõl remĂ©lem, hogy beláthatĂł idõn belĂĽl lĂ©trejöhet. 2001-ben lett világos, hogy várnunk kell vele, ekkor kezdtem el dolgozni a saját lemezen, az addig felgyĂĽlemlett anyagon.
- Kikkel?
- Gondban voltam, mert
idõközben kissé elszakadtam a szakmától, nem tudtam, kik azok a fiatal zenészek, akik szóba jöhetnek társként.
Baráti segĂtsĂ©g rĂ©vĂ©n jutottam ErdĂ©lyi PĂ©ter telefonszámához. FelhĂvtam, másnap már találkoztunk is egy kávĂ©zĂłban, jĂłt beszĂ©lgettĂĽnk. A következõ alkalommal hozzám jött el, egy szál akusztikus gitárral mutattam meg neki a dalötleteimet. Illetve talán többet is, hiszen ekkor már kĂ©szen voltak a dallamvezetĂ©sek Ă©s a szövegek. EmlĂ©kezetes pillanat volt, amikor PĂ©ter felpattant a karosszĂ©kbõl, s amĂg Ă©n gitároztam Ă©s Ă©nekeltem, szájával hangutánzĂł mĂłdon "kĂsĂ©rt". Rögtön belelkesedett.
- Semmit nem tudtál Erdélyi Péter korábbi munkáiról?
- EgyedĂĽl csak azt, hogy õ állĂtotta szĂnpadra a Jazz+Az produkciĂłt. Tisztában voltam azzal, hogy ez aprĂłlĂ©kos Ă©s gondos munkát igĂ©nyelt, s mivel szeretem az aprĂłlĂ©kos Ă©s gondos munkát, már ez is jelentett valamit. De amĂşgy intuitĂv volt a választás. S nem kellett csalĂłdnom.
- Fel sem merült, hogy régi zenésztársaiddal dolgozz?
- Nem, ugyanis teljesen más hangzást akartam megvalĂłsĂtani.
- Milyet?
- Legegyszerûbben úgy válaszolhatok, ha azt mondom: olyat, ami végül megvalósult.
Nagyon feszes, nagyon tömör a hangzás, s ami nekem talán a legfontosabb: az énekhang köré rendezett.
- Ezek voltak az instrukciĂłid?
- Nem Ăşgy zajlott a hangszerelĂ©s, hogy elmondtam volna PĂ©ternek, mit várok, s azután majd hozza a kĂ©sz dalokat. EgyĂĽtt dolgoztunk, hosszĂş hĂłnapokon át, nagyon intenzĂven. Volt, hogy dĂ©lelõtt tĂztõl hajnali nĂ©gyig ĂĽltĂĽnk a hangszerek Ă©s a gĂ©pek elõtt. Fáradhatatlan munkatársra leltem. Kimentem hozzá, s egyĂĽtt keresgĂ©ltĂĽnk ritmusokat, akkordokat. Szerintem nagyon korszerĂ» hangzás jött lĂ©tre, bár ez ugye szubjektĂv, de azĂ©rt remĂ©lem, hogy a hallgatĂłk is Ăgy Ă©rzik.
- A többi zenész hogyan került a képbe?
- TöbbsĂ©gĂĽk ErdĂ©lyi PĂ©ter társa, hosszĂş ideje. Ebben az idõben már fenntartás nĂ©lkĂĽl megbĂztam az ĂzlĂ©sĂ©ben, ezĂ©rt rábĂztam a zenĂ©szek kiválasztását. Gyenge Lajosban, Studniczky LászlĂłban Ă©s Sipeki Zoltánban sem kellett csalĂłdnom. Nagy pillanat volt, amikor ráleltĂĽnk
Kálmán Tomira
. Akusztikus gitározása és egyedülálló vokálleleményei sokat tettek a dalokhoz, ráadásul a hangfekvése tökéletesen illeszkedik az enyémhez.
- Velük már a Tom-Tom Stúdióban találkoztál?
-
A felvételek elõtt sokat próbáltunk, azaz nem tipikus stúdiómunkával jött létre az album.
A zenekari gyakorlásokra már csak azért is szükség volt, mert amennyiben sor kerül turnéra, mindenképpen ezzel a társasággal vágnék neki az országnak.
- Mikorra tervezed?
- Tavaszra, s minden bizonnyal szĂnháztermekben lĂ©pnĂ©nk fel. Addig egyszer állok szĂnpadra, december 29-Ă©n Charlie nagy koncertjĂ©n, de ott Ăşj dalokat nem fogok Ă©nekelni, hiszen a zenekarom nem lesz velem. Hagyományos vendĂ©gsĂ©grõl van szĂł, rĂ©gi nĂłtákkal.
- Apropó, régi nóták: itt az ideje, hogy a lemez tartalmáról is beszéljünk. Engem meglepett, hogy ennyi idõ elteltével nem csupa új dallal jelentkezel.
- Az albumot eredetileg az ötvenedik születésnapom környékén akartuk megjelentetni. Ebbõl adódott az ötven-ötven százalék ötlete, hogy felerészt régi, felerészt új számok alkossák az anyagot. Végül emellett maradtunk, illetve a CD-n bónuszként még egy régi dal feldolgozása szerepel.
- Nagyon izgalmasak a Piramis- és Generál-nóták új változatai, de én mégis több saját számot várok el, ha szólóalbumról van szó.
- Lett volna több. Olyannyira, hogy már most dolgozom a következõ lemezen, amire - ĂgĂ©rhetem - ezĂşttal nem kell tĂz Ă©vet várni. A jövõ Ă©vben szeretnĂ©m elkĂ©szĂteni, ugyanezzel a társasággal. De most ez volt a koncepciĂł. S rám nagyon ösztönzõen hatottak a feldolgozások, további inspiráciĂłkat kaptam tõlĂĽk. Számomra Ăgy alkot egĂ©szet az album. Három szĂłlĂłlemezem közĂĽl ezt szeretem a legjobban.
- Miben áll a cĂmben hangsĂşlyozott változás?
- EzĂşttal minden saját dal valĂłban saját dal, Ă©n Ărtam a zenĂ©t Ă©s a szöveget is. Korábban több szerzõvel dolgoztam egyĂĽtt. A legfontosabb változás Ă©pp ez: hogy
vállalom a kvalitásaimat, vállalom magam.
A dalok az idõközben engem Ă©rt változásokat is kifejezik. MeghatározĂł Ă©letformát számoltam fel, amikor visszaköltöztem Budapestre. Valamint ötven Ă©ves lettem: megváltozott az Ă©letszemlĂ©letem. SzĂvbõl remĂ©lem, hogy Ă©rettebb lettem. Ez talán az Ă©nekhangomon is Ă©rzõdik.
- Érdekes, én sem a zenében, sem a szövegekben nem tapasztaltam radikális változást. A lemez hangulatában viszont igen: nyugodtabbnak, megfontoltabbnak tûnik, a korábbiakhoz képest kevésbé heves. Ez leginkább a Piramis-számoknál szembeszökõ.
- A nyugalom valĂłban jellemzõ az albumra, ugyanakkor sĂşlyosabbak lettek a zenĂ©k. Ă–rĂĽlök, hogy sikerĂĽlt megszĂłlaltatnom a hangommal azokat a szĂneket Ă©s árnyalatokat, amelyek illenek ehhez a hangkĂ©phez. Ăšgy vĂ©lem, megmaradt a mondjuk tizenkilenc Ă©vesen Ă©nekelt hangok csillogása, de ma Ă©rettebben szĂłlalnak meg a rĂ©gi dalok. Amikor annak idejĂ©n, huszonvalahány Ă©ve felvettĂĽk a számokat, minden nagyon pörgött velĂĽnk. Eleve háromperces nĂłtákban gondolkodtunk. Most fontosabbnak Ă©reztem a tágasságot, s hogy nyugodtabb zenei árnyalatot kapjanak a dalok. A rĂ©giek Ă©ppĂşgy, mint az Ăşjak. AmĂşgy a Piramis-számok esetĂ©ben a bennĂĽk lĂ©võ "spiritusz" a mai variáciĂłkbĂłl sem hiányzik.
- Mi változott a szövegek esetében?
- A lényeg nem, mármint az a tény, hogy
csak arrĂłl tudok Ărni, amit megĂ©ltem.
Ugyanakkor a tĂz Ă©vvel ezelõtti album esetĂ©ben picit luxus volt, hogy nagyon meg akartam mutatni az Ă©letem mozaikját. Legalábbis bizonyos kritikák magánĂĽgyeknek bĂ©lyegeztĂ©k dalaim tĂ©máit. EzĂ©rt most bennem volt a törekvĂ©s, hogy emĂ©szthetõbbek, talán mĂ©g populárisabbak is legyenek a szövegek. Röviden összefoglalva:
most több a "te meg én", mint az "én".
- LeszámĂtva a cĂmet...
- Igen. EgyĂ©bkĂ©nt azĂ©rt teljesen nem adtam fel az elõzõ albumra jellemzõ szövegi vonulatot, a TĂz lĂ©pcsõbõl nyolc cĂmĂ» dalban Weöres Sándor versĂ©t használtam fel.
- Azt mondtad, kissĂ© elszakadtál a szakmátĂłl. AzĂ©rt az elmĂşlt Ă©vekben is szĂnpadra lĂ©ptĂ©l kĂĽlönbözõ produkciĂłk vendĂ©gekĂ©nt. Sõt, nem egyszer láttalak a közönsĂ©g soraiban a TRB Ă©s Vörös István koncertjein.
- BarátokrĂłl van szĂł, termĂ©szetes, hogy elmegyek meghallgatni õket. Vörös Istvánt töretlen alkotĂłlendĂĽlete, a zenĂ©hez valĂł hozzáállása Ă©s emberi attitĂ»dje miatt tartom nagyra. Tunyogi PĂ©ter zenekara is nagyon közel áll hozzám, kedves gesztus a TRB-tõl, hogy a Piramis dolgait is Ă©letben tartják. Felemelõ Ă©rzĂ©s a közönsĂ©g között hallani, ahogyan százak Ă©neklik a rĂ©gi dalokat. Ráadásul itt gitározik Závodi János. A lemezemen saját dalában, A becsĂĽletben vendĂ©geskedik, Sipeki Pipivel "kardozik", hogy ErdĂ©lyi PĂ©ter kifejezĂ©sĂ©vel Ă©ljek. SzándĂ©kom szerint a nagyobb koncerteken velĂĽnk lesz a szĂnpadon.
- Még milyen zenék fognak meg mostanában?
- NemrĂ©g kĂ©t Rolling Stones koncertre is elmentem, valamint ott lehettem Paul McCartney turnĂ©jának utolsĂł állomásán, Liverpoolban. Ekkor zajlott a keverĂ©s utolsĂł fázisa a Tom-Tom StĂşdiĂłban, NyĂri Sándorral Ă©s ErdĂ©lyi PĂ©terrel. Az addig elkĂ©szĂĽlt anyag alapján annyira megbĂztam bennĂĽk, hogy nyugodt lĂ©lekkel utaztam el. De hogy visszatĂ©rjek a kĂ©rdĂ©shez, Sting legutĂłbbi albumát nagyon ĂzlĂ©sesnek találom, valamint mĂ©g nagyon sok zenĂ©t szĂvesen hallgatok. HĂ»sĂ©ges tĂpus lehetek, mert most Mick Jagger, Peter Gabriel, az Aerosmith Ă©s Robert Plant jut az eszembe. UtĂłbbi Ăşgy másfĂ©l-kĂ©t Ă©ve kimondottam kĂsĂ©rletezõ zenĂ©vel jelentkezett, ez az egyik kedvenc albumom.
JĂł Ă©rzĂ©s, hogy ezek a mĂ»vĂ©szek a mai napig jelen vannak a zenei Ă©letben, s kĂ©pesek a megĂşjulásra. Én is Ă©pp ezzel a szándĂ©kkal kĂ©szĂtettem a lemezt.
Megjelent a Zenész magazinban, 2003-ban.
A Piramis hivatalos honlapja:
Piramis
RajongĂłi honlap:
Révész Sándor és a Piramis
Belehallgatás Révész Sándor dalaiba:
Három album részletei
KapcsolĂłdĂł cikk:
Erdélyi Péter
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•