Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
2005
| RomhĂĄnyi Ăron - SzenvedĂ©ly Ă©s tisztasĂĄg
RomhĂĄnyi Ăron - SzenvedĂ©ly Ă©s tisztasĂĄg
Szenvedély és tisztasåg
A Liszt Ferenc ZenemĂ»vĂ©szeti Egyetem jazz tanszakĂĄn vĂ©gzett RomhĂĄnyi Ăront elĂ”bb csak a szĂ»k szakma ismerte, amikor kisebb jazzbandĂĄkban jĂĄtszott. Az egyik zenekar, az Acid Company azonban hamarosan nevet Ă©s stĂlust vĂĄltott: United lett belĂ”le. AzĂłta â rĂ©gies megfogalmazĂĄssal â a suszterinasok is fĂŒtyĂŒlik a slĂĄgereit, azaz befutott popmuzsikussĂĄ vĂĄlt. A zongorista szerencsĂ©re nem lett hĂ»tlen a jazzhez, a RomhĂĄnyi Ăron TriĂł idĂ©n jelentette meg az Ășjra csak szĂ»k szakmai körökben feltĂ»nĂ©st keltĂ”, debĂŒtĂĄlĂł albumĂĄt, Passion & Purity cĂmmel.
- Mióta létezik a trió, és kik alkotjåk?
- 2002-ben jött létre,
SzendÔfi Péter
dobossal Ă©s Mits GergĂ” basszusgitĂĄrossal â mondja RomhĂĄnyi Ăron. â MĂĄrciusban jelent meg az album, amit kis nagykĂ©pĂ»sĂ©ggel szĂłlĂłlemeznek is nevezhetnĂ©k, hiszen csak sajĂĄt szerzemĂ©nyeim szerepelnek rajta. A stĂlust nehezen tudnĂĄm megnevezni, a jazz több irĂĄnyzatĂĄnak egyfajta kelet-eurĂłpai ötvözetĂ©t adjuk elĂ”. Szving, be-bop, latin Ă©s modern mainstream jazz elemek is szerephez jutottak a dalokban. Ăgy mĂĄsfĂ©l Ă©v alatt ĂĄll össze az anyag, sok koncerten formĂĄlĂłdott.
- HuszĂĄr Endre azt Ărta a ZenĂ©szben megjelent (pozitĂv) kritikĂĄjĂĄban, bĂĄtorsĂĄg kellett ahhoz, hogy ebben a felĂĄllĂĄsban, ezzel a zenĂ©vel lemezt kĂ©szĂtsetek, hiszen nyolcvan Ă©v alatt mindent eljĂĄtszottak mĂĄr Ăgy, amit lehetett. Szerinted is bĂĄtrak voltatok?
- Ezen nem is gondolkodtam. Inkåbb azt néztem, méghozzå produceri szemmel (mivel a ZenePont kiadó, az én cégem jelentette meg a lemezt), hogy
a lemez, mint termék, miképpen lehet élvezhetÔ.
Itt pĂ©ldĂĄul olyan szempont is volt, hogy a koncertekkel ellentĂ©tben az albumon nem lehet szĂ©lsĂ”sĂ©ges dinamikĂĄval jĂĄtszani. Ărt a hallgathatĂłsĂĄgĂĄnak. EzĂ©rt kiegyenlĂtettebben szĂłlalunk meg, mint Ă©lĂ”ben.
- Mi volt az alapvetĂ” koncepciĂł?
- Az, ami a lemez cĂme is: szenvedĂ©ly Ă©s tisztasĂĄg, illetve nemes egyszerĂ»sĂ©g, ha Ăgy fordĂtjuk a szĂłt. Az utĂłbbi jelentĂ©se nem mĂĄs, mint hogy kizĂĄrĂłlag a hĂĄrom akusztikus hangszer szĂłlal meg a dalokban. Ez a lĂł tĂșlsĂł oldala munkĂĄssĂĄgomban â a United ugye egĂ©szen mĂĄs törtĂ©net a hangszerelĂ©s nĂ©zĂ”pontjĂĄbĂłl. Ami viszont közös a jazzben Ă©s a popban, az a szenvedĂ©ly.
Nekem a zene ugyanarrĂłl szĂłl, mint a karĂĄcsony: adni jĂł dolog.
Ezt pedig a muzsikus elsĂ”sorban az elĂ”adĂĄsmĂłdjĂĄval teheti meg. ExtrovertĂĄlt mĂłdon zenĂ©lĂŒnk, mert ha magunknak jĂĄtszunk, a közönsĂ©g nem lehet rĂ©szese a zenĂ©nek. A pop alapvetĂ”en ilyen muzsika, de szerintem a kamarazenĂ©nĂ©l is fontos ez a fajta hozzĂĄĂĄllĂĄs.
- Mennyire jöhet ez le az albumról?
- Az elĂ”adĂĄsmĂłdot nyilvĂĄn kevĂ©sbĂ© lehet Ă©rzĂ©kelni, mint a koncerteken, de maguk a dalok Ă©s hangszerelĂ©sĂŒk sokat segĂthetnek, hogy az Ă©rzĂ©s, az Ă©rzelem eljusson a hallgatĂłhoz. Hogy pĂ©ldĂĄt is mondjak: egy adott nĂłta alĂĄ olyan lĂŒktetĂ©st vagy harmonizĂĄciĂłt teszek, amely elĂ”segĂti az eredeti dallam karakteresebb kifejezĂ©sĂ©t.
- Hol vettétek fel a lemezt?
- A Pro-Jazz StĂșdiĂłban, PĂĄnczĂ©l LajosnĂĄl. A keverĂ©s nĂĄlam zajlott, a ZenePont StĂșdiĂłban, ketten mixeltĂŒnk SzendĂ”fi PĂ©terrel. MasterelĂ©s gyanĂĄnt pedig ĂĄtfuttattuk a kevert anyagot egy csöves elĂ”fokon a PEAK stĂșdiĂłban.
- Fel is léptek az anyaggal?
- Most indulunk lemezbemutatĂł turnĂ©ra, hazai helyszĂnek mellett szlovĂĄk, lengyel Ă©s cseh vĂĄrosokban is jĂĄtszunk. Tavasszal, ha igaz, ĂĄttörĂŒnk a virtuĂĄlis vasfĂŒggönyön, megyĂŒnk NĂ©metorszĂĄgba, Belgiumba Ă©s talĂĄn AngliĂĄba.
- EmlĂtetted âproduceri szemedetâ. Ăgy nĂ©zed a United lemezeit is?
- Ott mĂĄs a kiadĂł, az EMI jelenteti meg a lemezeinket, rĂĄadĂĄsul nem egyedĂŒl Ă©n döntök ilyen kĂ©rdĂ©sekben, hiszen ez egy zenekar. AmĂșgy pedig elsĂ”sorban zenĂ©sz vagyok, s csak utĂĄna producer. De ma,
ha valaki meg akar élni a zenébÔl, fel kell vennie a produceri låtåsmódot is.
Ăgy is fogalmazhatnĂ©k, ez a kötelezĂ” rossz. Annyi minden van a piacon, olyan nagy a tĂșlkĂnĂĄlat, hogy az Ă©rvĂ©nyesĂŒlĂ©shez szĂŒksĂ©g van erre a hozzĂĄĂĄllĂĄsra.
- Mint jelent ez a gyakorlatban? Eleve producerkĂ©nt gondolkodva ĂrjĂĄtok a dalokat?
- Nem, errĂ”l szĂł nincs. A szĂĄmok kilencven szĂĄzalĂ©kĂĄt BarnĂĄval hozzuk össze, hol egyĂŒtt, hol kĂŒlön-kĂŒlön, bĂĄr leginkĂĄbb az a jellemzĂ”, hogy a buszban, fellĂ©pĂ©sre utazva szĂŒletnek a dalok, egy szĂĄl szinti segĂtsĂ©gĂ©vel. Egy szĂĄm megĂrĂĄsa körĂŒlbelĂŒl tĂz-tizenöt perc alatt törtĂ©nik, nem gondolkodjuk tĂșl a dolgot. A produceri lĂĄtĂĄsmĂłdra hĂ©tfĂ” dĂ©lutĂĄn van szĂŒksĂ©g, akkor hallgatjuk Ăgy a nĂłtĂĄkat, hogy vajon melyiket tolhatnĂĄnk elĂ”re, melyiket jĂĄtszanĂĄk szĂvesen a rĂĄdiĂłk. TehĂĄt nem keveredik a kĂ©t szempont,
az alkotĂĄsnĂĄl nincs jelen bennĂŒnk a producer.
Nyolc Ă©ve zenĂ©lek egyĂŒtt BarnĂĄval, Ă©s az egyĂ©bkĂ©nt rendkĂvĂŒl inspirĂĄlĂł Ă©s tanulsĂĄgos egyĂŒttmĂ»ködĂ©s sorĂĄn a gondolkodĂĄsmĂłdunk is összecsiszolĂłdott.
- Tavaly jelent meg a United legutĂłbbi albuma. IsmĂ©t HuszĂĄr Endre kritikĂĄjĂĄra hivatkozom, azt Ărta, szerepzavarban szenvedtek, mivel a popzenekar el akarja hitetni, nagyobb sĂșlyĂș produkciĂłrĂłl van szĂł. Amikor elĂ”ször beszĂ©ltĂŒnk, az elsĂ” lemez megjelenĂ©se utĂĄn, akkor a szĂ©pen felrakott vokĂĄlokkal indokoltĂĄtok, hogy ez igĂ©nyes pop.
- Szerintem itt alapvetĂ”en arrĂłl van szĂł, hogy szereti-e valaki a popzenĂ©t vagy sem. Ăn szeretem a popot, elhitetni nem akarok semmit, egyszerĂ»en a tudĂĄsomhoz kĂ©pest a legjobbat szeretnĂ©m csinĂĄlni. AmĂșgy a kortĂĄrs magyar popzene imĂĄzsa fĂ”kĂ©nt a kilencvenes Ă©vek miatt addig romlott, hogy ma mĂĄr szinte lehetetlen itthon popzenĂ©szkĂ©nt elismerttĂ© vĂĄlni. TovĂĄbbĂĄ
létezik Magyarorszågon olyan téveszme is, hogy amit kevesen hallgatnak, az biztosan igényes.
Ha mindezt vegyĂtjĂŒk a kĂŒlföldrĂ”l Ă©rkezĂ”, angol nyelvĂ», konzerv zenedömping sznobizmusbĂłl eredĂ” pozitĂv megĂtĂ©lĂ©sĂ©vel, akkor teljes a kĂĄosz. VisszatĂ©rve, mai fejjel azt mondom, kizĂĄrĂłlag a hangszerelĂ©stĂ”l nem lesz igĂ©nyes egy dal, akĂĄr pop, akĂĄr mĂĄs stĂlusĂș.
- De akkor mitÔl lesz igényes? A popzenében ez mintha nem volna olyan egyértelmû, mint a rockban vagy a jazzben. Hiszen eleve kevesebb a lehetÔség, példåul hangszerszólók sem férnek el a legtöbb produkcióban.
- Ha a szakmai szempontokat nĂ©zzĂŒk, azaz megfelelĂ” megoldĂĄsokkal Ă©l a zenĂ©sz, pĂ©ldĂĄul helyĂ©n van a prozĂłdia, senki nem jĂĄtszik hamisan, mĂ©g nem az igĂ©nyeshez, csak a hibĂĄtlanhoz jutunk el. Nekem akkor igĂ©nyes a pop, ha a fĂ”hĂ”snek â mert itt elsĂ”sorban fĂ”hĂ”sökrĂ”l szĂłl a törtĂ©net, nem zenekarokrĂłl â jĂł a hangkaraktere, jĂłl Ă©nekel, markĂĄns egyĂ©nisĂ©ge ĂĄtjön a felvĂ©telen. KĂŒlön pozitĂvum, ha mindez eredeti, jellegzetes zenekari hangzĂĄs kĂsĂ©retĂ©ben szĂłlal meg.
- Nem zavarĂł az Ă©letedben ez a kettĂ”ssĂ©g, hogy jazzt Ă©s popot is jĂĄtszol? Illetve ezt sok zenĂ©sz teszi, nĂĄlad azĂ©rt lehet kemĂ©nyebb a dolog, mert nem egyszerĂ»en kĂsĂ©rsz a popban, mint a többiek. SzerzĂ” Ă©s hangszerelĂ” vagy, arcodat adod a törtĂ©nethez.
- Zavarónak nem nevezném. Bår van, amikor a trió koncertje utån jönnek az emberek: låtom, ezt jobban élvezed, mint a Unitedet, az ugye csak pénzkereset. Nem, nem az.
Ha a pénz mozgatna, mår régen csinåltam volna egy lakodalmas produkciót, és sarokhåzam lenne a bevételekbÔl.
Nem errĂ”l van szĂł, a United is mi vagyunk, rendkĂvĂŒli öröm egyĂŒtt zenĂ©lni, s az is, hogy ilyen sokan kĂvĂĄncsiak rĂĄnk. A kettĂ”ssĂ©get pedig megszoktam, ilyen a zenĂ©szi Ă©s produceri lĂĄtĂĄsmĂłd is. No meg kĂŒlönben is az Ikrek jegyĂ©ben szĂŒlettem...
- Hiszek neked, egyszer Roy Ă©s ĂdĂĄm koncerten vendĂ©geskedett a United, s bĂĄr hozzĂĄm közelebb ĂĄll az elĂ”bbi duĂł zenĂ©je, inkĂĄbb Ă©reztem zenekarnak a bandĂĄtokat, mivel Ă”k alkalmi kĂsĂ©rĂ”zenĂ©szekkel lĂ©ptek fel. Ti pedig nagyon egyĂŒtt voltatok.
- ValĂłban zenekar vagyunk. S szerintem igazi Ă©rtĂ©k, hogy meg tudtunk maradni annak ennyi idĂ”n ĂĄt, hiszen az utĂłbbi idĂ”ben a szĂłlistĂĄkĂ© a terep a mĂ©diĂĄban. Vicces mĂłdon ennek kizĂĄrĂłlag kereskedelmi oka van: a fogyasztĂłnak Ăgy elĂ©g egy nevet egy archoz tĂĄrsĂtani ebben az informĂĄcióåradatban â a zenekart bonyolult kommunikĂĄlni. A Uniteddel egyĂ©bkĂ©nt mĂ©g 1999-ben jelent meg az elsĂ” lemezĂŒnk, PĂ©ly Barna Ă©s VadĂĄsz PĂ©ter azĂłta is velĂŒnk van, egyedĂŒl a basszusgitĂĄros posztjĂĄn volt vĂĄltozĂĄs, Kolta GergĂ” helyĂ©re Mits GergĂ” kerĂŒlt.
- Most Ă©pp mi van a Uniteddel?
- A tavalyi, Graffiti cĂmĂ» lemezrĂ”l több szĂĄm mĂĄr nem jön ki, nemrĂ©g kezdtĂŒnk el dolgozni a tavasszal megjelenĂ” ötödik album dalain. Sok a koncertĂŒnk, nyĂĄron heti hĂĄrom-nĂ©gy is akadt, s tĂ©len sem esik vissza olyan nagyon ez a szĂĄm.
- ĂlĂ” bulikrĂłl beszĂ©lsz?
- Igen, ez mind az. JĂł, hakni is akad, de Ășjabban azt talĂĄltuk ki, hogy ahol nincs megfelelĂ” erĂ”sĂtĂ©s, nĂ©ha ott is Ă©lĂ”ben lĂ©pĂŒnk fel, csak Ă©pp akusztikusan. GergĂ” idĂ”nkĂ©nt bĂ”gĂ”t hoz magĂĄval. Ărdekesek az ilyen fellĂ©pĂ©sek, mert
a United voltaképpen tånczenekar, a bårszékes megoldås egészen mås hangulatot eredményez.
- IdÔnként mås produkciókban is feltûnsz. Jelenleg kikkel zenélsz?
- Ott vagyok SzendÔfi Péter zenekaråban, a Fusio Groupban, Kormos Jånossal,
BarabĂĄs TamĂĄssal
Ă©s Elek IstvĂĄnnal. A Dörnyei Kvartettben Dörnyei GĂĄborral, Birta MiklĂłssal Ă©s Frei Györggyel zenĂ©lek egyĂŒtt. Miki zenekarĂĄnak, a Birta Life Pictures-nek is tagja vagyok, SzendĂ”fi PĂ©terrel Ă©s Mits GergĂ”vel, azaz az Ă©n triĂłm kĂsĂ©ri. Gyakran lehetek izgalmas beugrĂĄsok rĂ©szese. Nagyon Ă©lveztem a szereplĂ©st SzendĂ”fi szĂłlĂłlemezĂ©n, Gary Willis tĂĄrsasĂĄgĂĄban. SzintĂ©n Petivel jĂĄtszhattunk egyĂŒtt Jojo Mayerrel, drum and bass produkciĂłt bemutatva dobosfesztivĂĄlokon. Ennek folyomĂĄnya lett SzendĂ”fivel közös duĂłnk, a Loop Doctors.
- S mĂ©g a tanĂtĂĄsnak is be kellene fĂ©rni az Ă©letedbe.
- SzerencsĂ©re befĂ©r, mert ezt is nagyon Ă©lvezem. A Dr. Lauschmann Gyula Jazz SzakkĂ©pzĂ” Iskola Jazz ZongoratanszĂ©kĂ©nek tanszĂ©kvezetĂ” tanĂĄra vagyok. Ez egyelĂ”re csak titulus, leginkĂĄbb valĂłban tanĂtok, igazi jelentĂ”sĂ©ge majd pĂĄr Ă©ve mĂșlva lesz, amikor a suli â remĂ©nyeink szerint â megkapja a fĂ”iskolai rangot.
- Ezt mĂĄr követni is nehĂ©z, hĂĄt mĂ©g csinĂĄlni. Mert a stĂșdiĂłdrĂłl mĂ©g nem is beszĂ©ltĂŒnk.
- KreatĂv stĂșdiĂł a ZenePont, tehĂĄt nem alkalmazottkĂ©nt dolgozunk mĂĄsok anyagain. Akkor kerĂŒl ide egy produkciĂł, ha egyedĂŒl, vagy BarnĂĄval szerzĂ”k, hangszerelĂ”k is vagyunk. A kĂvĂŒlĂĄllĂłnak talĂĄn tĂ©nyleg soknak tĂ»nhet ennyi elfoglaltsĂĄg, de csupa olyan dolgot mĂ»velek, amit szeretek. SĂ”t, mĂ©g dĂ©delgetek magamban egy tervet, mĂĄr dolgozom is rajta. SzeretnĂ©k olyan anyagot összerakni, ami kĂŒlföldön is Ă©rdekes lehet. Mert valljuk meg, a magyarul Ă©nekelt pop, illetve az amerikai mainstream jazz nem az, amivel feltĂ»nĂ©st lehetne kelteni EurĂłpĂĄban.
A vilĂĄgzene hatĂĄrĂĄt sĂșrolĂł modern jazzben gondolkodom
, leginkĂĄbb azĂ©rt, mert nagyon szeretem a magyar nĂ©pzenĂ©t. InstrumentĂĄlis lenne az anyag, akusztikus hangszerekkel Ă©s gĂ©pi elemekkel vegyesen, sok improvizĂĄciĂłval. De errĂ”l most mĂ©g korai beszĂ©lni, hosszĂș tĂĄvĂș tervrĂ”l van szĂł.
Megjelent a Zenész magazinban, 2005-ben.
Hivatalos honlap:
RomhĂĄnyi Ăron
BelehallgatĂĄs az album dalaiba:
Passion & Purity
KapcsolĂłdĂł cikk:
United
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•