Jelentkezz be! [ ŕj vagy itt? RegisztrŠlj!]

Szend√Ķfi P√©ter - √Ėnk√≠v√ľletben

√Ėnk√≠v√ľletben

A F√ļzi√≥ Group, a L√°szl√≥ Attila Band √©s a Free Mind dobosa, Szend√Ķfi P√©ter a magyar iskol√°k elv√©gz√©se ut√°n Amerik√°ban tanult. Itthon tal√°n m√°r mindent el√©rt, amit egy fiatal jazzmuzsikus el√©rhet. Bizony√°ra ez√©rt keres √ļj utakat. Mostan√°ban t√∂bb album bor√≠t√≥j√°n szerepelt a neve hangm√©rn√∂kk√©nt, valamint nem kiz√°rt, hogy hamarosan popel√Ķad√≥k dalszerz√Ķjek√©nt mutatkozik be.

- Hogyan kezd√Ķd√∂tt?
- √ögy tizen√∂t √©ve kezdtem dobolni tanulni - mondja Szend√Ķfi P√©ter. - Eredetileg k√©pz√Ķm√Ľv√©szi p√°ly√°ra k√©sz√ľltem, de amikor a t√©v√©ben megl√°ttam √©s meghallottam Solti J√°nosk√°t √©s Szende Gabit, kedvem t√°madt dobolni. Az ecsetek hely√©t a dobver√Ķk vett√©k √°t... Miskolcon klasszikus konziba j√°rtam, majd Budapesten a jazz tanszak k√∂vetkezett.
- Ha jól tudom, Amerikában is tanultál.
- 1994-ben teljesk√∂r√Ľ √∂szt√∂nd√≠jat nyertem a DCI-ra (Drummers Collective Institut). Egy szemeszter erej√©ig √©ltem New Yorkban, s ha m√°r ott voltam, mag√°n√≥r√°kat is vettem, t√∂bbek k√∂z√∂tt egyik p√©ldak√©pemt√Ķl, Jojo Mayert√Ķl. H√°rom √©vre r√° √ļjra kimentem. Ez√ļttal nem tanulni, hanem szerencs√©t pr√≥b√°lni. Sajnos, id√Ķ el√Ķtt elfogyott a p√©nzem, s hi√°ba kaptam √≠g√©reteket, semmi komolyabba nem tudtam belev√°gni. De nem adtam fel; ha m√≥dom lesz r√°, √ļjra utazom.
- Mit szeretnél csinálni, elérni Amerikában?
- Semmi k√ľl√∂n√∂set: zen√©lni szeretn√©k. J√°tszani koncerteken √©s st√ļdi√≥ban.
- Ezt Magyarorsz√°gon is megteheted...
- Csakhogy itthon kevesebb a lehet√Ķs√©g, m√°r csak az orsz√°g m√©retei miatt is. Jazz-ben kint j√≥val t√∂bbet lehet el√©rni. S ezt nem csak az anyagi r√©szre √©rtem. Az elismer√©s m√°s fajt√°i legal√°bb ilyen fontosak. Amiket itthon nem felt√©tlen√ľl kap meg a zen√©sz.
- Maradjunk most mégis Magyarországnál, s mondd el, itthon mit csináltál eddig.
- Miskolcon m√©g a tanul√°s volt az els√Ķdleges, zenekarban nem j√°tszottam mellette. Budapesten kezdett beindulni a p√°ly√°m. Megalak√≠tottam saj√°t egy√ľttesemet, a F√ļzi√≥ Kvartettet, s egyre t√∂bben h√≠vtak zen√©lni. El√Ķsz√∂r tan√°rom zenekar√°ban, a L√°szl√≥ Attila Band-ben j√°tszottam, majd az In Line, a Babos Band √©s Katona Kl√°ri zenekara k√∂vetkezett. J√∂ttek a st√ļdi√≥munk√°k is, Charlie-val, Cserh√°ti Zsuzs√°val, s j√°tszottam A dzsungel k√∂nyve felv√©tel√©n is. De hadd ne soroljam fel minden munk√°mat. Az egyik hozta a m√°sikat; min√©l t√∂bb zen√©szt ismertem meg, ann√°l t√∂bb volt a felk√©r√©s.
- Jelenleg hol j√°tszol?
- Nemr√©giben hoztuk l√©tre a Free Mind nev√Ľ tri√≥t Szab√≥ Dani zongorist√°val √©s Mits Gerg√Ķ basszusgit√°rossal. K√©sz√ľl√ľnk a lemezfelv√©telre. Nem sztenderdeket, hanem saj√°t szerzem√©nyeket j√°tszunk, Dani m√Ľveit. Latinosak a dalok, helyenk√©nt funkys be√ľt√©ssel.
A F√ļzi√≥ tavaly √Ķsszel √°talakult, kvartettb√Ķl kvintett lett, a n√©v pedig F√ļzi√≥ Groupra v√°ltozott. Elek Istv√°n (szaxofon), Kormos J√°nos (git√°r), Barab√°s Tam√°s (basszusgit√°r) √©s Romh√°nyi √Āron (billenty√Ľs hangszerek) zen√©l velem. Kor√°bban szekvenszer seg√≠ts√©g√©vel j√°tszottunk, most, hogy m√°r van billenty√Ľs√ľnk, szabadabban tudunk zen√©lni. S ett√Ķl nagyban megv√°ltozott a muzsik√°nk. Minden egy√ľttest nagyon szeretek, amiben ott vagyok, de az igazi kedvencem a F√ļzi√≥ Group. Az a zenei vonal, ami Chick Corea zenekara, a Weather Report, a Zawinul Syndicate vagy a Brecker Brothers st√≠lus√°t id√©zi. Itthon ezt kevesen j√°tssz√°k, ink√°bb a jazz sztenderdek el√Ķad√°sa a jellemz√Ķ, vagy ha n√©melyek a jazz-rockot is v√°lasztj√°k, nem ebb√Ķl az ir√°nyb√≥l k√∂zel√≠tenek hozz√°.
- Lesz lemez?
- Tavaly m√©g a kvartett k√©sz√≠tette el az Attitudes c√≠m√Ľ albumot, id√©n m√°r √∂ten megy√ľnk a st√ļdi√≥ba. De el√Ķbb m√©g turn√©zunk, tavasszal. S ha m√°r sz√≥ba ker√ľlt a lemez: az √©v elej√©n jelent meg harmadik zenekarom, a L√°szl√≥ Attila Band √ļj anyaga, a Smart Kid. Term√©szetesen ezzel a form√°ci√≥val is turn√©zni fogunk a k√∂zelj√∂v√Ķben.
- Még lehet turnézni jazz zenekarokkal?
- Szerencs√©re van hol j√°tszanunk, s √ļj helyek is ny√≠lnak. Koncertekkel rendesen el vagyok l√°tva, mert m√°sokkal is sz√≠vesen j√°tszom. Nemr√©g Hevesi Tam√°s turn√©j√°n vettem r√©szt, s ott vagyok Charlie klubzenekar√°ban is. √Ėr√ľl√∂k, hogy k√ľl√∂nf√©le st√≠lus√ļ zen√©kben lehetek jelen; mindegyikben m√°s √©rdekess√©get tal√°lok. Am√ļgy is zenei mindenev√Ķ vagyok, a komolyzen√©t√Ķl az "elvadult" jazzig mindenf√©le muzsik√°t hallgatok √©s szeretek.
- Ami biztosan jól jön a hangmérnöki munkánál.
- M√©g csak tanulgatom a szakm√°t, a Crystral Sound st√ļdi√≥ban, P√°ncz√©l Lajost√≥l. Remek f√ľl√Ľ hangm√©rn√∂k √©s a m√Ľszaki r√©szhez is nagyon √©rt. √ögy k√©t √©vvel ezel√Ķtt a Birta Tri√≥val n√°la, a Nemzeti Sz√≠nh√°z st√ļdi√≥j√°ban vett√ľnk fel lemezt. Addig is j√≥ viszonyban voltunk Lajossal, de a bar√°ts√°gunk a munka sor√°n sz√ľletett. Az album olyan j√≥l siker√ľlt, hogy ezut√°n minden m√°st vele szerettem volna felvenni. Elkezdt√ľnk egy√ľtt dolgozni, s kedvem t√°madt t√∂bbet megtudni a hangm√©rn√∂ki hivat√°sr√≥l. M√°r csak az√©rt is, mert mindig megfejthetetlen volt sz√°momra, mit√Ķl sz√≥lnak jobban az amerikai lemezek.
- Van olyan v√©leked√©s, mely szerint az itthon k√©sz√ľlt akusztikus jazz albumok semmivel sem sz√≥lnak rosszabbul, mint a kintiek.
- Most magam ellen besz√©lek, hiszen √©pp ilyen lemezek k√©sz√ľlnek a Crystal Sound st√ļdi√≥ban, de bizony van k√ľl√∂nbs√©g. Amerik√°ban nem csak a technikai eszk√∂z√∂k jobbak, m√°s a felv√©teli rendszer √©s a mastering is. R√°ad√°sul kint zenei f√Ķiskol√°n k√©pzik a hangm√©rn√∂k√∂ket. S b√°r tapasztalatb√≥l is sok mindenre r√° lehet j√∂nni, biztosan akadnak olyan tr√ľkk√∂k, amelyeket tanulni kell. S itt nem felt√©tlen√ľl nagy dolgokra gondolok, mert az apr√≥s√°gok is sokat adhatnak a v√©gs√Ķ min√Ķs√©ghez.
- Neked nem √ļjdons√°g az Amerik√°ban val√≥ tanul√°s. Mi√©rt nem m√©sz ki, hogy k√©pzett hangm√©rn√∂k lehess√©l?
- M√°r gondoltam r√°, de egyel√Ķre nem aktu√°lis a dolog, mert sok id√Ķt elvenne a zen√©t√Ķl. B√°rmilyen j√≥l is √©rzem magam a pult m√°sik oldal√°n, az√©rt a legjobban zen√©lni √©s zen√©t √≠rni szeretek.
- Kinek, kiknek írsz dalokat?
- A F√ļzi√≥ Groupban √©n vagyok a zeneszerz√Ķ √°s a f√Ķ hangszerel√Ķ. Legink√°bb fusion zen√©t √≠rok, vagy abb√≥l kiindul√≥ sz√°mokat. Sz√©les sk√°l√°n, a vad jazz-rockt√≥l eg√©szen a l√≠rai, balladisztikus hangv√©tel√Ľ darabokig. Ernyey B√©la album√°ra p√©ld√°ul kicsit Benson √©s Sade vil√°g√°t id√©z√Ķ sz√°mokat √≠rtam. Nemr√©g dem√≥felv√©telt k√©sz√≠tettem popdalaimb√≥l, egy tehets√©ges √©nekesl√°ny seg√≠ts√©g√©vel. Nem diszk√≥r√≥l vagy techn√≥r√≥l van sz√≥, ig√©nyesebb popul√°ris n√≥t√°kat √≠rtam az ut√≥bbi f√©l √©vben, l√©nyeg√©ben a szabadid√Ķmet kit√∂ltend√Ķ. A dalokat b√°rkinek √°tadom, akinek megtetszenek, s √ļgy √©rzi, sz√ľks√©ge van r√°juk.
- Hogyan írsz zenét?
- M√°r sokan k√©rdezt√©k. S√©m√°k alapj√°n, vagy csak √ļgy zongor√°zgat√°s k√∂zben sz√ľletnek a dalok? Az esetek t√∂bbs√©g√©ben dallam, harm√≥niamenet jut az eszembe. S hogy ebb√Ķl mi lesz, az m√°r hangszerel√©si k√©rd√©s. Sokat sz√°m√≠t a pillanatnyi lelki√°llapotom. Ha p√©ld√°ul felideges√≠t valami, csak csapkodom a billenty√Ľket. √Črzelmileg komolyabban √©rintett √°llapotban pedig olyan dolgok is kij√∂nnek bel√Ķlem, melyek m√°skor biztosan nem ker√ľln√©nek felsz√≠nre. Egy√©bk√©nt n√°lam a zeneszerz√©s folyamata a sz√≥l√≥z√°shoz hasonl√≠t. Am√≠g a koncerten nem kezdem el a dobsz√≥l√≥t, vil√°gos, tiszta az agyam, m√©g gondolok is r√°, mikor mit fogok √ľtni. De amint belekezdek, √∂nk√≠v√ľleti √°llapotba ker√ľl√∂k. S csak akkor eszm√©lek fel, amikor m√°r befejeztem. Az √©rzelmeim ir√°ny√≠tj√°k a dobsz√≥l√≥t, bel√ľlr√Ķl j√∂nnek a hangok. S ugyanezt √©lem √°t zeneszerz√©skor is. Meg√≠rok egy dalt, feleszm√©lek, s meg kell k√©rdeznem magamt√≥l: mi t√∂rt√©nt? Hiszen t√≠z perce m√©g a liftben √°lltam...
- A zeneszerz√©st teh√°t nem kellett tanulnod, csak √ļgy j√∂nnek bel√Ķled a dalok?
- Tanul√°s n√©lk√ľl nem j√∂hetn√©nek. A suliban rengeteg komolyzenei kompoz√≠ci√≥t elemeztem, k√©s√Ķbb mag√°nszorgalomb√≥l vetettem r√° magam az ide v√°g√≥ k√∂nyvekre. A legt√∂bbet tal√°n Rimszkij-Korszakov zeneszerz√©sr√Ķl sz√≥l√≥ m√Ľve adta nekem. Valamint sok lemezt hallgatok kiv√°l√≥ zeneszerz√Ķkt√Ķl √©s hangszerel√Ķkt√Ķl. Nem felt√©tlen√ľl jazz vagy dobcentrikus albumokat, mert ez esetben a zeneszerz√©s √©rdekel. Quincy Jones, Donald Fagen, David Foster √©s Jeff Lorber dalaib√≥l rengeteget tanultam. Mindezek n√©lk√ľl aligha √©rne sokat a "transzba es√©s".
- Koncertezel, lemezeket k√©sz√≠tesz, dalokat √≠rsz, hangm√©rn√∂k vagy: marad id√Ķ a gyakorl√°sra?
- Akik ismernek, tudj√°k, hogy kimondottan gyakorl√≥s fajta vagyok. K√©t okb√≥l: egyr√©szt szeretek gyakorolni, m√°sr√©szt nagyon zavar, ha technikai akad√°lyok miatt nem vagyok k√©pes megval√≥s√≠tani az elk√©pzel√©seimet. A zen√©sz √©s hangszere k√∂z√∂tt mindig van t√°vols√°g - a gyakorl√°s az egyetlen m√≥dja annak, hogy ler√∂vid√≠ts√ľk. R√©gebben napi t√≠z-tizenk√©t √≥r√°t tudtam foglalkozni a dobbal, ma m√°r val√≥ban nincs ennyi id√Ķm r√°. Viszont sokat √©s sokf√©l√©t j√°tszom, sokat √≠rok zen√©t, s ez cs√∂kkenti a hi√°ny√©rzetemet. M√©g annyit tal√°n √©rdemes elmondanom, hogy a gyakorl√°st √ļgy lehet igaz√°n megkedvelni, ha az ember mindig √ļj dolgokat keres, √ļj c√©lokat t√Ľz ki maga el√©. Ha szeretn√©k megtanulni valamit, amit addig m√©g nem tudtam, akkor l√°tok neki a legnagyobb kedvvel a gyakorl√°snak.


Megjelent a Zenész magazinban, 2000-ben.




Hivatalos honlap:

Szend√Ķfi P√©ter


Zenék:

Szend√Ķfi Player


Videók:

Szend√Ķfi Videoplayer
Fűoldal            Cikkek            Fůrum            KŲzŲssťg            Kapcsolat
Marůthy GyŲrgy © 2006 • Adatvťdelmi elvek