Jelentkezz be! [ Új vagy itt? Regisztrálj!]

CsĂĄnyi ZoltĂĄn - A biztos alap

A biztos alap

A Black-Out egyĂŒttes dobosa az utĂłbbi Ă©vekben több mĂĄs zenekarban is feltĂ»nt. KĂ©t Ă©ve a Szigeten öt csapattal lĂ©pett szĂ­npadra. Nem ritka ez a szakmĂĄban, ĂĄm CsĂĄnyi ZoltĂĄn kizĂĄrĂłlag olyan muzsikĂĄt mĂ»vel, amelyhez kedve van. TehĂĄt nem a pĂ©nzkeresĂ©s motivĂĄlja, s nem kell kiszolgĂĄlnia a mĂ©dia felpumpĂĄlta, többnyire Ă©rtĂ©ktelen popprodukciĂłkat. Ez sajnos ma mĂĄr nem olyan gyakori...

- Mikor kezdtél zenélni és miért épp a dobot vålasztottad?
- TizenhĂĄrom Ă©vesen a szĂ­npad mögĂŒl nĂ©zhettem vĂ©gig a Varga MiklĂłs Band koncertjĂ©t - emlĂ©kezik CsĂĄnyi Zoli. - Megtetszett nekem a dolog, ez a "kalapĂĄlĂĄs"... S az is szimpatikus volt, hogy el lehet bĂșjni a dobszerkĂł mögött. NĂ©gy Ă©vvel idĂ”sebb bĂĄtyĂĄm, Szabi, akivel a mai napig egyĂŒtt jĂĄtszom a Black-Outban, ekkor mĂĄr hosszabb ideje zenĂ©lt. Mivel volt zenekara, Ășgy döntöttem, Ă©n is lĂ©trehozok egyet. Az Újhold nevĂ» sulibanda ugyan csak egy koncertet Ă©rt meg, de ez nem vette el a kedvem. FĂ”leg, hogy SzabiĂ©k bevettek a SzilĂĄnkok egyĂŒttesbe. Egy Ă©v mĂșlva OroshĂĄzĂĄn, egy tehetsĂ©gkutatĂłn a legjobb dobosnak vĂĄlasztottak - ez Ășjabb lökĂ©st adott, hogy Ă©rdemes folytatnom. Hogy többet tudjak meg a dobolĂĄsrĂłl, elvĂ©geztem a bĂ©kĂ©scsabai zeneiskola ĂŒtĂ”s szakĂĄt.
- Milyen zenék ålltak közel hozzåd ebben az idÔben?
- A Szilånkokkal progresszív rockot jåtszottunk. A klasszikus rockot mindig szerettem, a Led ZeppelintÔl az AC/DC-ig, azutån tetszett a Yes, a Marillion, valamint a Toto. Jeff Porcaro nagy hatåssal volt åm. KésÔbb megismertem a jazz-rockot, innen is sok nevet említhetnék. De talån Dave Weckl az, akitÔl a legtöbbet tanultam. Amit csak tudtam, kigyakoroltam tÔle, mår csak azért is, hogy magamnak bizonyítsam, képes vagyok eljåtszani ezeket a témåkat.
- Hogyan jött létre a Black-Out?
- A SzilĂĄnkok a tehetsĂ©gkutatĂłkon rendre dĂ­jakat nyert, ĂĄm ettĂ”l mĂ©g nem jutottunk elĂ”bbre. Szabival Ășgy döntöttĂŒnk 1991 nyarĂĄn, hogy Budapestre költözĂŒnk. Hogy most mĂĄr legyen közönsĂ©gĂŒnk is. A Waterloo egyĂŒttesben talĂĄlkoztunk Andrics LĂĄszlĂł basszusgitĂĄrossal, s vele, valamint az Ă©nekes Kowalskyval hoztuk lĂ©tre a Black-Outot, 1992 augusztusĂĄban.
- A nullĂĄrĂłl indulĂł egyĂŒttes Ă©vrĂ”l-Ă©vre elĂ”bbre jutott, mĂĄr hosszĂș ideje a legjobb rockbandĂĄk közĂ© sorolhatunk titeket. S valĂłban van közönsĂ©getek is. De most inkĂĄbb beszĂ©ljĂŒnk arrĂłl, mi indĂ­tott tĂ©ged arra, hogy mĂĄs bandĂĄkban is kiprĂłbĂĄld magad.
- Sokåig eszembe sem jutott, hogy måshol is zenélhetnék. A Black-Out mellett ugyanis eredeti szakmåmban, autófényezÔként dolgoztam. Rockot, azaz rétegzenét jåtszunk - ez nem épp a legjobb megélhetési mód. De késÔbb kezdett beindulni a dolog, s akkor abbahagytam a munkåt. Sok idÔm szabadult fel. Többen tanåcsoltåk, hogy kezdjek tanítani, s szépen gyûltek is a tanítvånyok. Ezutån pedig zenekarok "gyûjtésébe" fogtam.
- Ezt hogyan kell csinĂĄlni?
- Volt, ahovĂĄ beajĂĄnlottak, s volt, ahol meghallgatĂĄson vettem rĂ©szt. S persze olyan eset is akadt, hogy valakiknek Ă©pp Ă©n kellettem. Hogy nagyjĂĄbĂłl idĂ”rendben menjĂŒnk, bĂĄr 2002-ben egyszerre jĂĄtszottam öt bandĂĄban, elsĂ”kĂ©nt Kozma Orsi zenekarĂĄba, a Kozmapolitan-be kerĂŒltem. FehĂ©r GĂ©zĂĄval, Boros AttilĂĄval Ă©s DiĂłssy D. Ákossal sajĂĄt szĂĄmokat Ă©s feldolgozĂĄsokat jĂĄtszottunk. Rockos vonal volt ez, Orsi vagĂĄnyabb Ă©njĂ©t megmutatva. Sajnos mĂĄr vĂ©ge lett a zenekarnak, Orsi sok mĂĄs elfoglaltsĂĄga miatt.
A Skinny Bohemians ma is lĂ©tezik, bĂĄr mĂĄr nĂ©lkĂŒlem, elsĂ”sorban azĂ©rt, mert idĂ”közben tĂșl sok lett a dolgom. De azĂ©rt jĂłl esett ezt az angolos punk-rockot nyomni. A Swim volt a leginkĂĄbb popos zenekarom, bĂĄr a rock felĂ”l közelĂ­tettĂŒnk, többek között P!nk-tĂ”l Ă©s a CorrstĂłl jĂĄtszottunk feldolgozĂĄsokat. A sajĂĄt daloknak azonban nem volt akkora sikerĂŒk, mint a többiek vĂĄrtĂĄk volna, ezĂ©rt ma mĂĄr a Swim sem lĂ©tezik.
A Kiru Gotta Humble viszont nagyon is Ă©l. Ezt a bandĂĄt aligha kell bemutatnom, hiszen mĂĄr szinte minden zenĂ©sz jĂĄtszott benne... Itt tanultam meg normĂĄlisan bluest jĂĄtszani, valamint jam-elni. S itt volt szerencsĂ©m egyszer egyĂŒtt jĂĄtszani TĂĄtrai Tibusszal. Ha megy az egyeztetĂ©s, a mai napig fellĂ©pek KiruĂ©kkal.
- Miért, mitÔl lett hirtelen ilyen sok a dolgod?
- Tavaly nyĂĄrtĂłl ott vagyok Roy Ă©s ÁdĂĄm kĂ­sĂ©rĂ”zenekarĂĄban. Hallottam, hogy dobost keresnek, s a Wigwamban egyszer összefutottam Royjal. Mondta, hogy lesz meghallgatĂĄs, elmentem rĂĄ, s megfeleltem. Most, nyĂĄron nagyon sok a koncertĂŒnk, elĂ”fordul, hogy heti öt alkalommal ĂĄllunk szĂ­npadra.
- A kĂ­sĂ©rĂ”zenekarokkal nekem az a bajom, hogy ritkĂĄn kĂ©pesek valĂłdi zenekari produkciĂłra. Nincsenek igazĂĄn egyĂŒtt a zenĂ©ben, Ă©rzĂ”dik, hogy nem szĂ­vĂŒgyĂŒk az adott muzsika.
- TĂ©ny, hogy itt is session szereprĂ”l van szĂł, ugyanakkor zenekari tagkĂĄnt kezelnek minket. MĂ©g a kora reggeli mĂ©diaszereplĂ©sekbĂ”l is ki kell vennĂŒnk a rĂ©szĂŒnket... JĂł egyĂŒtt zenĂ©lni, mindenki tudja a maga dolgĂĄt, s mindenki tisztĂĄban van a szerepĂ©vel. Épp most kĂ©szĂŒl az Ășj album. SzĂł van arrĂłl, hogy esetleg Ă©lĂ” dob is lesz a felvĂ©telen, nĂ©hĂĄny dalban.
- Mi a helyzet a Black-Outtal?
- Tavasszal jött ki a tĂ­zĂ©ves jubileumi koncertĂŒnk felvĂ©tele, dupla albumon.
- Nem siettétek el, måsfél évvel koråbban volt a buli...
- ElĂ”zĂ” lemezĂŒnk, a SzabadlĂĄbon kiadĂłja idĂ”közben megszĂ»nt, ezĂ©rt csĂșsztunk. Viszont most mĂĄr az Ășj stĂșdiĂłalbumon dolgozunk. Öt nĂłta kĂ©sz van, valĂłszĂ­nĂ»leg mĂ©g idĂ©n Ă”sszel megjelenik az anyag.
- Mi a feladatod a zenekarban a dobolĂĄs mellett?
- A vokĂĄl. Valamint mĂĄr szerzĂ”kĂ©nt is bemutatkoztam. Vagy gĂ©p segĂ­tsĂ©gĂ©vel, vagy gitĂĄron alkotom meg a tĂ©mĂĄkat. Szabi nĂ©lkĂŒl persze nem nagyon boldogulnĂ©k, rendszerint Ă” egĂ©szĂ­ti ki dalokkĂĄ az ötleteimet. S mivel a szĂĄmok a prĂłbateremben nyerik el vĂ©gleges formĂĄjukat, a többiek is mindig hozzĂĄjuk tesznek valamit.
- MĂĄs rockzenekarok szĂĄmĂĄra is emlĂ©kezetes volt az emlĂ­tett jubileumi koncertetek. Aznap Budapesten mĂ©g nagy fesztivĂĄl is bukott, a Wigwam viszont zsĂșfolĂĄsig tele volt. Ekkor kerĂŒlt a csĂșcsra a Black-Out?
- Szerintem inkĂĄbb az EsĂ”nap idejĂ©n pörgött velĂŒnk minden. Nagy kiadĂł volt mögöttĂŒnk, egymĂĄst Ă©rtĂ©k a koncertek. De Ășgy Ă©rzem, most is jĂł helyen vagyunk, sok a meghĂ­vĂĄsunk. TĂ­z, sĂ”t most mĂĄr tizenkĂ©t Ă©v utĂĄn vĂĄrhatĂł lenne a megcsömörlĂ©s, de nĂĄlunk ennek semmi jele nem tapasztalhatĂł. BarĂĄti, csalĂĄdias a hangulat a zenekarban.
- Nem csoda, hiszen testvĂ©rek zenĂ©lnek egyĂŒtt.
- Csakhogy a testvĂ©rek is civĂłdhatnak. ElĂ”fordul, hogy mi is marakodunk Szabival, persze sosem igazĂĄn komolyan. A kĂŒlsĂ” szemlĂ©lĂ” szĂĄmĂĄra ez gyakran teljesen felesleges vitĂĄnak tĂ»nik, s talĂĄn igaza is van... De mindent összevĂ©ve szerintem jĂł testvĂ©rek vagyunk, akiket a vĂ©rsĂ©gi kapcsolaton tĂșl mĂ©g a zene is összetart.
- S mi tartja össze a zenekart? Te måshol is érdekelt vagy, Kowalsky megcsinålta sajåt bandåjåt, råadåsul nemrég våltozås történt a basszusgitåros posztjån. Mindez nem arra utal, hogy oszlóban van a Black-Out?
- BeszĂ©ltĂŒnk arrĂłl, mit jelenthet a zenekarnak az, hogy a tagok többsĂ©ge mĂĄshol is jĂĄtszik. S ez a jĂł, hogy nyĂ­ltan tudtunk beszĂ©lni rĂłla. VĂ©gĂŒl arra jutottunk, hogy inkĂĄbb hasznĂĄlhat, mint ĂĄrthat. Ha valaki mĂĄs tĂ©ren is meg akarja valĂłsĂ­tani magĂĄt, vagy csak kiprĂłbĂĄlnĂĄ magĂĄt mĂĄs zenĂ©ben, nyugodtan megteheti. MĂĄr csak azĂ©rt is, mert a Black-Out idĂ”közben olyan zenekarrĂĄ vĂĄlt, amivel nem kell görcsölni. Minden termĂ©szetesen törtĂ©nik velĂŒnk.
- A rĂ©gi-Ășj basszusgitĂĄrossal, FehĂ©rvĂĄri AttilĂĄval mĂ©g nem hallottam mostanĂĄban az egyĂŒttest. Temesi Berci kivĂĄlĂĄsĂĄt viszont fĂĄjlalom, mert Ășgy tĂ»nt, pĂĄratlan mĂłdon Ă©rzi egymĂĄst a hĂĄrom hangszeres.
- Berci valĂłban remek zenĂ©sz, szerette is az egyĂŒttest, a zenĂ©nket, nagyon jĂł volt vele egyĂŒtt muzsikĂĄlni. Éppen Attila ajĂĄnlotta a helyĂ©re, kĂ©t Ă©vvel ezelĂ”tt, amikor Ă­nhĂŒvelygyulladĂĄsa miatt kivĂĄlt a zenekarbĂłl. Tavasszal talĂĄlkoztunk vele, s mondta, hogy visszatĂ©rne hozzĂĄnk, mert szĂ­vĂŒgye a Black-Out. Bercinek mindent köszöntĂŒnk, mert Attila mĂ©g nĂĄla is inkĂĄbb tartozik közĂ©nk.
- EmlĂ­tetted, hogy tanĂ­tasz is.
- TĂșlzĂĄs lenne Ă­gy nevezni. Ez inkĂĄbb ismertetĂ”, bevezetĂ” Ă©s kedvcsinĂĄlĂł, nem tanĂ­tĂĄs. Ha valaki kedvet Ă©rez kiprĂłbĂĄlni, milyen dobolni, nyugodtan jöhet hozzĂĄm. Volt, aki csak egy Nirvana szĂĄmot akart megtanulni. Szeretem az ilyen foglakozĂĄsokat, mert azokkal is kapcsolatot tudok teremteni a dobolĂĄson keresztĂŒl, akik amĂșgy nem igazĂĄn mernek kibontakozni.
- Ilyenek lennĂ©nek a dobosok? Ahogy beszĂ©lgetĂ©sĂŒnk elejĂ©n mondtad: szeretnek elbĂșjni a dobszerkĂł mögött?
- NyilvĂĄn nem ilyen minden dobos, ahogyan talĂĄn Ă©n sem, mert bennem van a vĂĄgy, hogy majd szĂłlistakĂ©nt is kiprĂłbĂĄljam magam. Egyszer mĂĄr Ă©nekeltem a FreshFabrik vendĂ©gekĂ©nt. De ez mĂ©g a jövĂ” zenĂ©je. VisszatĂ©rve a dobosokhoz, mĂĄs a feladatunk, mint az Ă©nekesnek, vagy akĂĄr a gitĂĄrosoknak. A felelĂ”ssĂ©gĂŒnk ugyanĂșgy megvan, de kevĂ©sbĂ© kell szembesĂŒlnĂŒnk vele, hiszen viszonylag el vagyunk zĂĄrva közönsĂ©gtĂ”l. S fontos, hogy amĂ­g a többieknek egyszerre kell koncentrĂĄlniuk a szĂ­npadra Ă©s a nĂ©zĂ”tĂ©rre, nekĂŒnk csak annyi a dolgunk, hogy a zenĂ©szekre figyeljĂŒnk. A gitĂĄros Ă©s az Ă©nekes is azt vĂĄrja el, hogy biztos legyen az alap. Ha ezt meg tudjuk teremteni, s Ă©szleljĂŒk, hogy a többiek jĂłl Ă©rzik magukat, mĂĄr csak azon kell ĂŒgyködnĂŒnk, hogy Ă­gy is maradjon a koncert vĂ©gĂ©ig.


Megjelent a Zenész magazinban, 2004-ben.





Dobcentrikus dalrészletek a RitmusDepo oldalåról:

Addig, amĂ­g vĂĄrok rĂĄd

Rekedtre beszéli magåt

SzabadlĂĄbon

Zöld kedd


KapcsolĂłdĂł cikk:

Black-Out
Főoldal            Cikkek            Fórum            Közösség            Kapcsolat
Maróthy György © 2006 • Adatvédelmi elvek