Jelentkezz be!
[
Új vagy itt?
Regisztrálj!
]
főoldal
|
cikkek
|
2002
| Latin Duó - Lazán és lendületesen
Latin Duó - Lazán és lendületesen
Lazán és lendületesen
2001 decemberben jelent meg a kĂ©t gitáros közös albuma, Latin cĂmmel. Az instrumentális, improvizatĂv jellegĂ» anyag gyorsan sikeres lett, ami a mai magyar könnyĂ»zenei közegben - finoman fogalmazva - igencsak meglepõ. Tibusszal Ă©s Totyával elõbbi lakásán beszĂ©lgettĂĽnk, ugyanis Ă©pp lábadozott kĂ©zmĂ»tĂ©tje után.
- Mire ezek a sorok megjelennek, valĂłszĂnĂ»leg Ăşjra szĂnpadon állsz, de most mĂ©g meg kell kĂ©rdeznem, hogy vagy. A szakma aggĂłdva fogadta operáciĂłd hĂrĂ©t.
Tibusz: - NĂ©gy Ă©ve hasonlĂł mĂ»tĂ©ten estem át, akkor a jobb kezem kisujjával volt gond, most a bal következett. Genetikus hibárĂłl van szĂł, egy idõ után elgörbĂĽl valamelyik ujjam. AggĂłdni nem kell, már most gyakorolok. Amint kiszedtĂ©k a varratokat, a gitár után nyĂşltam. Idegen volt nekem az a helyzet, hogy itthon vagyok Ă©s nem lĂłg a nyakamban a hangszer. FellĂ©pni viszont csak akkor fogok, ha tökĂ©letesen rendbejöttem. A közönsĂ©g ugyanis nem arra kĂváncsi, hogy fáj az ujjam, hanem hogy hogyan gitározom.
Totya: - Vagy át kell alakĂtanod a technikádat. Nekem is volt gondom a bal kezemmel, de akkor sem álltam le a játĂ©kkal, megprĂłbáltam mindent kĂ©t ujjal lefogni.
- AzĂ©rt erre csak nem kerĂĽl sor. A ZenĂ©sz minden olvasĂłja nevĂ©ben jobbulást kĂvánok. S most tĂ©rjĂĽnk át a lemezre, illetve elõbb arra, mikor Ă©s hogyan kerĂĽltetek össze.
Tibusz: - Ăšgy egy Ă©ve kezdtĂĽk el a közös játszogatást. Már jĂłval korábban terveztĂĽnk hasonlĂłt, de azután valahogy mindig csak a beszĂ©lgetĂ©s szintjĂ©n maradt a dolog. Tavaly viszont már muszáj volt belevágnunk, mert Kersák Hugi elkezdte hozni a bulikat. Totya szerzemĂ©nyeivel álltunk szĂnpadra, azaz inkább a tĂ©máival, amikre azután kedvĂĽnkre improvizálhattunk. ĂŤgy minden koncertĂĽnk kĂĽlönbözik a többitõl.
Számunkra ez igen jó szórakozás, amit érez a közönség is.
Totya: - Ráadásul több a lehetõségünk, mint a zenekaroknak. Olyan helyeken is fel tudunk lépni, ahol egy komplett banda nem fér el. Sokfelé játszottunk, s mindenhol nagy sikerünk volt. Tatán, Gyõrött, azután Budapesten az Old Man's-ben. Az emberek folyton azt kérdezték, hol kapható a lemezünk. Gondoltuk, érdemes lehet megcsinálni.
- A stúdióban is rögtönöztetek?
Totya: - A dalokban vannak megĂrt, bonyolultabb rĂ©szek, de azĂ©rt mindegyikben hagytunk helyet az improvizáciĂłnak.
- Ilyenkor több változat is készül egy számból, vagy megelégedtek azzal, amit a pillanatnyi ihlet sugall?
Tibusz: - Elõfordult, hogy elsõre olyat játszottunk, amivel elĂ©gedettek voltunk. De idõnkĂ©nt többször is el kellett játszanunk ugyanazt a dalt. A kontrollt mindig a másikunk jelentette. A felvevõhelyisĂ©gben ĂĽlõ gitáros izzadt, mĂg a kinti a fejĂ©t mozgatta, vĂzszintesen vagy fĂĽggõlegesen.
Totya: - Ha a benti megkérdezte a kintit, jót játszott-e, a válaszból elég volt az elsõ szót meghallani. Amennyiben "hát"-tal kezdõdött a mondat, már lehetett is kezdeni az újbóli feljátszást... Egyébként annyiból volt nehéz dolgunk, hogy
steril környezetben, bulihangulat nélkül kellett improvizálnunk.
Tibusz: - AzĂ©rt valahogy Ăgy is meg tudtuk csinálni. Irgalmatlan mennyisĂ©gĂ» lemez van a hátunk mögött, rendelkezĂĽnk "nĂ©mi" stĂşdiĂłrutinnal. A cĂ©l az volt, hogy laza, könnyed Ă©s lendĂĽletes improvizáciĂłkkal töltsĂĽk meg a dalokat. S ez sikerĂĽlt is.
- Mennyi idõt töltöttetek Szentmihályi Gábornál, a Michel stúdióban?
Tibusz: - Viszonylag gyorsan végeztünk a felvétellel, négy napot gitároztunk, kettõtõl hatig.
Papesch PĂ©ter
jött "brummogni", õ egy nap alatt vĂ©gzett a basszusgitár-szĂłlamokkal. A programokat Ă©s a keverĂ©st Michel csinálta meg, emellett mĂ©g ĂĽtõhangszereken is játszott. Ha nem is tartott sokáig a felvĂ©tel, azĂ©rt Ă©lvezetes volt. Szeretem az ilyen munkát, ahol nem stĂlus- Ă©s image-keresĂ©ssel telik az idõ, hanem zenĂ©lĂ©ssel.
Úgy csináltuk meg a dalokat, ahogy kedvünk tartotta.
- Miért épp Michelnél dolgoztatok?
Totya: - A vĂ©letlen hozta, de nagyon örĂĽlĂĽnk, hogy Ăgy alakult. HĂşgom munkája miatt nĂ©ztem be Michelhez, s láttam, minden adott ahhoz, hogy nála vegyĂĽk fel az albumot. Ráadásul dobosrĂłl van szĂł, mĂ©g be is tudott segĂteni nekĂĽnk.
Tibusz: - Michel hozzáállása kellemes csalódás volt, nem vette rutinmunkának a felvételt. Kellemes körülmények, jó hangulat mellett dolgozhattunk. A stúdió pici ugyan, de a két gitárhoz nem is kell nagyobb.
- Mit gondoltok, ha több idõtök van a felvételre, jobb anyag születik?
Tibusz: - Ehhez Ă©pp ennyi idõ kellett. Talán tartunk már ott, hogy ha elkĂ©szĂtĂĽnk egy anyagot, csak akkor adjuk ki a kezĂĽnkbõl, amikor már jĂł. Persze minden albumnál elõfordul, hogy a kĂ©sõbbi meghallgatásnál eszĂ©be jut valami az embernek, mit tehetett volna mĂ©g hozzá. Mi is leszĂĽnk Ăgy a Latinnal, de gondot ez sem jelent, a koncerteken majd megvalĂłsĂtjuk az Ăşjabb ötleteinket.
- A bulikon ketten vagytok a szĂnpadon, az alap gĂ©prõl szĂłl. Milyen Ă©rzĂ©s zenekar nĂ©lkĂĽl muzsikálni?
Tibusz: - Egykor, a Tátrai-Török Tandemben már csináltam hasonlĂłt. GĂ©ppel is nagyon jĂłl lehet egyĂĽtt játszani. A belõle Ă©rkezõ hangok csak kĂsĂ©rnek, az ember egyedĂĽl magára, illetve duĂłnál mĂ©g a társára van utalva. Nem állĂtom, hogy könnyebb Ăgy zenĂ©lni, mint teljesen Ă©lõ bandával, ahol a többiekkel valĂł folyamatos kontaktus segĂti a muzsikálást, de Ă©n ezt is szeretem.
Totya: - Én már rĂ©gĂłta játszom Ăgy, s ajánlhatom minden zenĂ©sznek, hogy egy-kĂ©t Ă©vre prĂłbálja ki.
A gép pontosságra nevel, s egy idõ után halálbiztos lesz tõle az ember játéka.
Egyébként esetünkben egyszerû háttérrõl van szó, a basszust én játszottam fel kézzel, s a dob sem valahonnan kimásolt. Csak alapdolgokról van szó, mindenféle variáció nélkül. Hogy valóban a két gitárról szóljon a produkció. A lemezen persze komolyabb témák szerepelnek. Hogy élõnek hasson a felvétel.
- A lemez élõbb, mint a koncert?
Totya: - IgyekeztĂĽnk Ăşgy megcsinálni, hogy igazán Ă©lõnek hasson, a hangzás is ezt cĂ©lozza. Sõt, ha egy hang nem az lett, amit eredetileg elkĂ©pzeltĂĽnk, de jĂłl hatott, benne hagytuk a dalban. SemmikĂ©ppen nem akartunk steril albumot kĂ©szĂteni. AmĂşgy felmerĂĽlt, hogy valĂłban Ă©lõ legyen a lemez, jĂł lett volna több koncertet felvenni, s a legjobban kiszaladt számokat az albumra tenni, de erre most nem volt idõ.
- A lemez cĂme ugye Latin, mĂ©gis helyet kapott rajta egy-kĂ©t más hangulatĂş nĂłta.
Tibusz: - A Polka-mĂłka cĂmĂ» szám gyakorlás közben szĂĽletett. Elkezdtem nagyon gyorsan játszani, s rájöttem, ami megszĂłlal, valĂłjában polka. Nem Chopint idĂ©zõ, hanem agresszĂv, virtuĂłz darab. SzĂnesĂtĂ©skĂ©pp kerĂĽlt az albumra ez rövid, alig másfĂ©l perces szám. Az utolsĂł dal, a SzáguldĂł gyalog-kakukkfiĂłka cĂmĂ» Totya-darab valĂłban kakukktojás, de a koncerteket is ezzel szoktuk zárni. A sok-sok latin zenĂ©t oldja fel ez a kis könnyĂ» country. Mindig nagy sikere van, kurjongat, sikĂtozik a közönsĂ©g.
Totya: - Nem is akartuk lemezre tenni, de annyian kérték, hogy végül mégis eljátszottuk. Poénként. Tehát nem azt jelezzük vele, hogy ez lesz a következõ album iránya.
Tibusz: - Bár ki tudja? Ha kikövetelik...
- Azt mondtátok, Totya számaival kezdtetek koncertezni. A lemezen viszont Tibusz-szerzemények is vannak. Újak a dalok?
Totya: - Ami az enyémeket illeti, két-három szám régi, de azokat is "kicsavarva" vettük fel. A többi új.
Tibusz: - Én mindet most, erre az albumra kĂ©szĂtettem. MĂ©g sosem szereztem latin zenĂ©t, izgalmas volt a feladat.
- Közösen miĂ©rt nem Ărtatok dalt?
Tibusz: - Ha belegondolunk, ezek is közösek, mert az otthoni megĂrás után mindig összeĂĽltĂĽnk, s ha a másikunk jobb ötlettel állt elõ, az bekerĂĽlt a számba. Az improvizáciĂłkkal is sokat tettĂĽnk egymás nĂłtáihoz. EgyĂ©bkĂ©nt egy Ăłra alatt gatyába tudjuk rázni a dalokat, mert szerencsĂ©re nagyon jĂłl ismerjĂĽk egymást. A lemeznyitĂł számot, a hatnyolcados Carrambát egy dĂ©lutánon mutattam meg Totyának. Mondta, hogy szerinte mĂ©g belefĂ©rne nĂ©hány szĂłlam. Ă–sszeraktuk, s este már játszottuk is.
- DuĂłtok leginkább klubokban, pubokban lĂ©p fel. A lemez sikere nem csábĂt titeket nagyobb helyekre?
Totya: - Amint meleg lesz, megyünk a fesztiválokra. Illetve elõbb, április ötödikén, Tibusz szülinapján a Petõfi Csarnokban lesz a lemezbemutató koncertünk.
Tibusz: - Elõbb kettesben játszunk, azután a Magyar Atom szolgáltatja a "talpalávalót". Ami a Latin sikerét illeti, engem is meglepett a dolog. Illetve talán mégsem annyira, mert a dalok populárisak, egyik sem "emberellenesen" bonyolult. Igaz,
a kivitelezésben és az improvizációkban vájt fülûek is találhatnak érdekességeket, de alapjában véve tömegekhez is szólhat az album.
Van rajta szép dal, gyors dal, minden, ami csak kellhet.
- A PeCsában valĂłban csak ketten lesztek a szĂnpadon?
Tibusz: - ÉppensĂ©ggel bevehetnĂ©nk ĂĽtõhangszerest, de "egy perkás nem perkás", ha pedig kettõ van, akkor igazán kellene basszusgitáros is Ă©s Ăgy tovább, egĂ©szen a táncosnõkig. Már megint zenekarban találnánk magunkat. Kettesben sokkal jobban Ă©rezzĂĽk magunkat ebben a produkciĂłban.
Totya: - Ami hangsúlyozottan nem a dob-basszusról, hanem a két gitárról szól. Arról nem is beszélve, hogy remekül megértjük egymást, aligha fogunk összeveszni valamin. Ha harmincöt évig nem tettük, most már minek...?
Megjelent a Zenész magazinban, 2002-ben.
Hivatalos honlap:
Tátrai Tibor
Tibusz Rádió
Az album dalai:
Latin
Tibusz és Totya élõben:
Latin DuĂł koncert
KapcsolĂłdĂł cikkek:
Latin kavalkád
Latin Duó: Tûz és szenvedély
Főoldal
Cikkek
Fórum
Közösség
Kapcsolat
Maróthy György © 2006 •
Adatvédelmi elvek
•